زیبایی

درباره ونیر کامپوزیت

درباره ونیر کامپوزیت

درباره ونیر کامپوزیت چه مطالبی شنیده اید ؟ تعداد سوالات درباره ونیر کامپوزیت ها آنقدر بالا است که تصمیم گرفتم بار دیگر مطلبی در موردش بنویسم . کاری که اینجا انجام شده است ، جمع بندی پاسخ های تکرار شده در مورد ونیر کامپوزیت است .

ونیر کامپوزیت چیست ؟

لایه بسیار نازکی از کامپوزیت است که با هدف تغییر رنگ ، شکل و یا اندازه دندان به روی سطح بیرونی و کناری و لبه های دندان قرار می گیرد . ونیر کامپوزیت جایگزین ارتودنسی نیست ولی می تواند مکمل خوبی بعد از ارتودنسی باشد . این درمان گاها برای موارد خفیف بهم ریختگی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد .

جنس کامپوزیت از چیست ؟

کامپوزیت به ترکیب ماکروسکوپی دو یا چند مادهٔ متفاوت که سطح مشترک مشخصی بین آن‌ها وجود دارد گفته می شود . در دندانپزشکی یک ماده رزینی و یک ماده تقویت کننده وجود دارد . به ماده تقویت کننده کامپوزیت ها فیلر گفته می شود .
این نکته ها گفتم تا بدانید وقتی به شما گفته می شود کامپوزیت سرامیکی ، یعنی که جنس ذرات تقویت کننده آن سرامیک است . این به معنی دارا بودن خوا سرامیکی کامپوزیت نیست . وقتی گفته می شود کامپوزیت زیرکونا یعنی فیلر های آن از جنس زیر کونیا است .

کدام برند کامپوزیت ؟

کامپوزیت های زیادی در بازار وجود دارد . از کامپوزیت های نو ظهور چینی تا برادر های بزرگتر کره ای آنها و یا برند های قدیمی تری از شرکت کوراری ژاپن و برندهای اروپایی و آمریکایی به صورت گسترده ای در بازار ایران وجود دارند . پیشنهاد میکنم در هنگام تحقیقات برای درمان های زیبایی تمرکز اصلی تون روی برند قرار ندهید و بیشتر به انتخاب درست درمانگرتون فکر کنید . و توجه بعدیتون روی رنگ و فرم مورد علاقه تون باشه . در نهایت برند را هم مد نظر قرار دهید .
فراموش نکنید که یک دندانپزشک خوب ، اعتبار و توانایش را فدای متریال نا مناسب و عواقب غیر قابل اجتناب آن نمی کند .
برای دیدن نمونه های ونیر کامپوزیت ما اینجا را کلیک کنید

قیمت های متفاوت

قیمت های که تلفنی و یا حضوری اعلام می شود ، خیلی با هم فرق دارد . گاهی تا سه چهار برابر متفاوت است . شما دچار تردید شده اید ؟
پاسخ این است که باید خوب تحقیق کنید . نمونه های کار را ببینید . خواسته های خود را بشناسید و خیلی سریع تصمیم نگیرید . با جستجوی کلمه ” ونیر کامپوزیت ” در جستجو گر گوگل و یا #ونیر_کامپوزیت در اینستاگرام ، نمونه های زیادی را برای مقایسه پیدا خواهید کرد . برای پایداری لبخندتان وقت بگذارید و سعی نکنید با نشستن پای تلفن و سوال کردن از منشی به نتیجه ایده آل برسید .

تبلیغات گیج کننده است

همیشه در تبلیغات و پذیرش آن باید بسیار هوشیار بود . البته تبلیغات در حرفه پزشکی ممنوع است و این قانون یک اشکالاتی هم ایجاد کرده است . به عنوان مثال وقتی یک چهره مطرح سینمایی و یا مشهور در یک صندلی دندانپزشکی با یک دندانپزشک عکس یادگاری می گیرد ، چون نمی تواند مرکز مربوطه را به صورت مستقیم تبلیغ کند ، یک پیام غیر مستقیم ارسال می کند . پیام آن چهره مشهور این است : این مرکز دندانپزشکی را به خاطر بسپارید . اما برداشت من بیننده ممکن است وسیع تر باشد و اشتباها فکر کنم که چنین فرد مشهوری برای انجام کارش به این جا مراجعه کرده است و من لازم نیست بیشتر بررسی کنم . برای تفکیک موارد تبلیغی و موارد واقعی باید تحقیق بیشتری داشته باشید .

زمان انجام کار

تکنیک کار در ونیر کامپوزیت ها به دو دسته مهم تقسیم می شود . روش فری هند و روش ماتریسی .
روش فری هند بسیار سریع تر است و مدافعان آن بر سرعت بیشتر و دید مستقیم تاکید دارند که باعث کاهش مصرف مواد و شکل گیری اولیه می شود . منتقدان این روش معتقدند سیل لازم از لثه و مایع آن به صورت میکروسکپی تامین نمی شود و رنگ دانه ثانویه ایجاد می شود .
روش ماتریسی ، سخت تر و طولانی تر است و بعد از لایه گذاری نیاز به برداشت کامپوزیت و شکل دهی دارد ولی بسیار محفوظ از دسترسی بزاق و تغییر رنگ است .

نمای گچی ، نمای طبیعی ، دندان اسبی ، ممد لمینیت

شایداین نام ها را شنیده اید و بسیار بیشتر ! هر کدامش طرفداران خاص خود را دارد . تحت تاثیر نام ها تصمیم نگیرید . من کار طبیعی می خوام ولی بسیار سفییییییییید !! که البته این خواسته شدنی نیست . کار طبیعی تعریف خاص خود را دارد و کار سوپر بلیچ هم شاخص های خود را دارد . بین این دو هم طیف وسیعی از رنگ ها و انعکاس نور را داریم که باید روی دندان شما تست و بررسی گردد تا علایق شما را پیدا کنیم .

لطفا سوالات خود را در مورد ونیر های کامپوزیتی در همین صفحه مطرح کنید .

شما می توانید با شماره موبایل ۰۹۱۹۱۰۰۰۵۳۳ تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید .

برای مطالعه بیشتر پیرامون ونیر کامپوزیت کلیک کنید

6 thoughts on “درباره ونیر کامپوزیت

  1. زهرا دانائی گفت:

    سلام آقای دکتر خسته نباشید…..
    من ۲۴سالمه… مشکل اپن بایت قدامی دندان دارم… بین دنداهای بالایی وپایینیم یه فاصله ای وجود داره که تو صحبت کردن و تلفظ کلمات به مشکل برمیخورم…
    چندباری هم برای ارتودونسی اقدام کرده بودم ولی هیچ فایده ای نداشته… میخواستم بدونم آیا بدون جراحی و ارتودونسی میشه از طریق راه های ساده تر و کم هزینه تر مثل کامپوزیت یا هر روش دیگه ای این مشکل را درمان کرد؟
    اگر دندانهای بالایی خرگوشی بشه که حداقل این فاصله کمتر بشه مشکلی ایجاد نمیکنه؟؟؟
    هدف من فقط چسبیدن دندانها یا حداقل کم شدن این فاصله هست که مشکل تکلمی که موقع صحبت کردن دارم برطرف بشه….
    خواهش میکنم آقای دکتر هر راه حلی که فکر میکنید بجز جراحی بشه انجام داد بهم بگید تا بیشتر پیگیری کنم..
    ممنونم از لطفتون که انقدر باصبر و حوصله به پرسش ها پاسخ میدین… آرزوی سلامتی و شادکامی و موفقیت روز افزون برای شما دارم…..

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام عزیز
      باور کنید اگر راه حل دیگه ای وجود داشت ، حتما بهتون پیشنهاد می کردیم . منتهی وقتی تنها درمان ممکن ارتودنسی است ، این درمان جایگزین ندارد

  2. حسین سهرابی گفت:

    سلام آقای دکتر
    میشه درمورد کامپوزیت نانو و کامپوزیت های معمولی توضیح بدید؟؟ ????

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام حسین جان
      نانو کامپوزیت ها ، تکنولوزی دارد که ریز ذرات تقویت کننده در ساختار کامپوزیت را به شکل مثبتی کوچک و قابل نزدیک شدن به هم می نماید که تاثیرات بسیار خوبی در بعضی خواص کامپوزیت دارد . این خواص در کامپوزیت های زیبایی مهم ولی تمام خواسته دندانپزشک نیست و عوامل مهم دیگری هم وجود دارد که در این درمان مهم تر است .
      معیار شما در انتخاب کامپوزیت های زیبایی نباید محدود به نانو ها باشد . این انتخاب ها را به دندانپزشکتان بسپارید و در باره آن ها کاملا توضیح بخواهید .

  3. سیمین صدر گفت:

    سلام آقای دکتر سهرابی
    چقدر مطالب این صفحه خوب بود . واقعا ممنونم . من یک سوال دارم . کامپوزیت های که توی بعضی مراکز به عنوان کارهای سه ساله و پنج ساله و ده ساله مطرح میشه و قیمت هاش با هم فرق داره ، از چه لحاظی با هم فرق دارن ؟ لطفا توضیح بدین

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سیمین خانم
      تکنیک بعضی از درمان ها با هم فرق دارد . اگر کامپوزیت ونیر با محافظت کامل در برابر مایعات شیار لثه انجام شود ، می تواند در بهداشت خوب تا ۱۵ سال بدون مشکل تغییر رنگ باقی بماند . اگر در حین کار به دلیل سرعت بیشتر و حذف بعضی از مراحل کنترلی ، از دقت کار کم شود و ساعت کاری که برای بیمار انجام می شود کاهش یابد ، قیمت نیز کاهش خواهد یافت . احتمالا دلیل طبقه بندی قیمت ها و معیار قرار دادن سال کار کرد همین باشد .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *