بلاگ

سدیشن در دندانپزشکی (بیهوشی)

سدیشن در دندانپزشکی

سدیشن در دندانپزشکی

سدیشن  یک شیوه کنترل استرس و رفلکس با دارو است .

این شیوه باعث شده است که افراد زیادی که در روزگار نه چندان دور از دریافت خدمات عادی دندانپزشکی محروم بوده اند ، بتوانند کابوس ترس یا رفلکس خود را پشت سر بگذارند .

بعضی از مراجعین به مراکز و مطب های دندانپزشکی ، امکان دریافت خدمات درمانی دندانپزشکی را به صورت عادی ندارند . ترس از دندانپزشکی (فوبیا ) ، رفلکس گگ (حالت تهوع غیر قابل کنترل) و عوامل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که درمان سدیشن را توجیه می کند .

سدیشن در اندوسکوپی و عمل کاتاراکت و بعضی درمان های پر استرس مدت هاست در حال انجام است . سدیشن در دندانپزشکی هم مدتی است طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است و از سال ۹۳ در باز آموزی های دندانپزشکی هم به آن پرداخته شده است .

متخصص بیهوشی با استفاده از تجهیزات پرتابل (قابل حمل) و با استفاده از دارو های آرام بخش یک خواب آلودگی مناسب برای اعمال دندانپزشکی را فراهم می کند .

اگر در جلسه مشاوره اولیه به دلایلی از جمله بیماری های خاص و ….. تشخیص داده شود که لازم است درمان ها در اطاق عمل انجام گیرد ، می توان با هماهنگی مراکز بیمارستانی ، درمان را در اطاق عمل انجام داد .
در روش سدیشن مراجعه کننده هیچ درد و حس ناخوشایندی را درک نخواهد کرد و علاوه بر آن هزینه بسیار کمتری را نسبت به بیهوشی در اطاق عمل بیمارستان پرداخت میکند .

ما با یک تیم حرفه ای خدمات دندانپزشکی همراه با سدیشن را ارایه می کنیم . افتخار داریم به اطلاع برسانیم تا کنون خدمت رسان بیش از ۷۰ مورد درمان سدیشن برای عزیزانی (از تهران و سایر شهر های ایران ) بوده ایم که امکان دریافت خدمات عادی را نداشته اند .

در متن زیر اطلاعاتی پیرامون سدیشن نوشته شده که می توانید بخوانید . ضمنا در انتهای همین صفحه لینک توصیه های لازم برای داوطلبین خدمات سدیشن قرار داده ایم که درخواست داریم آن را مطالعه فرمایید .

[alert type=”information” title=”درخواست موکد” grey_skin=1 ]لطفا در جلسه مشاوره ، کلیشه رادیوگرافی کامل و کلیه تاریخچه پزشکی و دارویی موجودتان را همراه داشته باشید .[/alert]

سدیشن در دندانپزشکی :

ترس از دندانپزشکی واژه نام آشنای برای اکثریت ماست . متاسفانه بیهوشی نیز واژه خوشایندی برای افراد نیست و وقتی بحث درمان دندانپزشکی کسانی که فوبیای دندانپزشکی دارند مطرح میگردد ، خودش یک دلهره و ترس جدید به همراه می اورد .

خوشبختانه بیهوشی در دندانپزشکی یک تفاوت مهم دارد . آن تفاوت این است که یک سطحی از بیهوشی است که بیمار دارای عمق مطلق بیهوشی نیست . در سطح سدیشن ، هیچ اضطراب و استرسی درک نخواهد شد .ضمنا کسانی که رفلکس های شدید دارند به هیچ عنوان به کار دندانپزشکی رفلکس گگ نشان نخواهند داد .

ما از سدیشن (بیهوشی در دندانپزشکی ) برای کنترل اضطراب بیماران دارای فوبیا استفاده میکنیم . در صورتی که مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد بیهوشی در دندانپزشکی داشته باشید با نلفن مطب (۲۶۷۶۸۷۱۹ ) و یا همراه مطب به شماره ۰۹۱۹۱۰۰۰۵۳۳ تماس بگیرید .

کنترل ترس از دندانپزشکی با سدیشن در دندانپزشکی

اسمش که می‌آید روی پیشانی خیلی‌ها عرق سرد می‌نشیند . بسیاری از آن با عنوان یکی از بد‌ترین تجربیات زندگیشان یاد می‌کنند. تعداد زیادی از والدین وقتی می‌خواهند بچه‌شان را بترسانند از این واژه استفاده می‌کنند؛ دندان‌پزشکی .

ترس از دندان‌پزشکی یا دنتال فوبیا یا ادونتوفوبیا یکی از ترسهای مرضی رایج در سراسر دنیا است که باعث می‌شود هر سال بسیاری از مردم صرفا به واسطه همین وحشت از مراجعه به دندان‌پزشک خودداری کرده و در ‌‌نهایت با مشکلاتی بسیار پیچیده‌تر و دردناک‌تر روبرو شوند.

اما واقعا ترس از دندان‌پزشکی چقدر واقعی است؟ آیا راهی برای غلبه بر آن وجود دارد؟

ترس از دندان‌پزشکی یعنی چه؟

ترس از دندان‌پزشکی یکی از رایج‌ترین انواع فوبیا (یا‌‌ همان ترس‌های مرضی) در سراسر دنیا است .

این ترس می‌تواند درجات مختلفی از خفیف تا بسیار شدید داشته باشد . گاهی اوقات شدت این ترس در حدی زیاد می‌‌شود که در شرایط عادی نمی‌توان بیمار را درمان کرد و بحث بیهوشی در دندانپزشکی مطرح می گردد .

تحقیقات صورت گرفته در آمریکا نشان داده چیزی حدود ۷۵ درصد از مردم این کشور دچار این مشکل هستند و از این تعداد ۵ تا ۱۰ درصد از افراد آنقدر از دندان‌پزشکی وحشت دارند که تحت هیچ شرایطی حتی در شرایط بروز دردهای دندانی بسیار شدید هم حاضر نیستند به دندان‌پزشک مراجعه کنند .

یکی از راه حل ها برای این افراد بیهوشی در دندانپزشکی است و یکی از راه های دیگر استفاده از داروهای آرام بخش و خواب آور است .

 

چرا از دندان‌پزشکی می‌ترسیم؟

ترس از دندان‌پزشکی جنبه‌های مختلفی دارد. بیماران مختلف گاهی از کلیت درمان‌های دندان‌پزشکی وحشت دارند و در برخی موارد صرفا از یک چیز خاص می‌ترسند مثل تزریق بی‌حسی ، صدای فرز و تراشیده شدن دندان ، ابزار آلات جراحی و درد در حین کار و موارد مشابه .

اینکه چرا کسی ممکن است از این چیز‌ها وحشت داشته باشد می‌تواند به علل مختلفی باشد . تجربه ناخوشایند دندان‌پزشکی در دوران کودکی یا یک درمان دردناک در بزرگسالی جزو اصلی ترین علل ترس از دندان‌پزشکی هستند .

برخی از افراد هم هستند که گرچه خودشان تجربه دندان‌پزشکی دردناکی نداشته‌اند اما آنقدر مطالب ترسناک درباره دندان‌پزشکی شنیده‌اند که از انجام این درمان‌ها وحشت دارند.

این مساله بیشتر در کودکان دیده می‌شود. گاهی اوقات هم بیمار به واسطه تجربیات ناخوشایندی که در سایر درمان‌های پزشکی داشته بطور کلی از هر روند درمانی وحشت دارد از جمله از دندان‌پزشکی. بیهوشی در دندانپزشکی برای کودکان غیر قابل کنترل هم قابل استفاده است .

ترس از ناشناخته‌ها

یک دلیل مهم وحشت بسیاری از بیماران از درمان‌های دندان‌پزشکی این است که از مراحل درمان و ماهیت آن اطلاع درستی ندارند. درمان‌های دندان‌پزشکی به گونه‌ای است که بیمار اصلا نمی‌تواند مراحل درمانی را ببیند و چون هیچ کنترلی روی اتفاقی که در داخل دهانش می‌افتد ندارد در نتیجه دچار اضطراب و وحشت می‌شود.

ترس کوچولو‌ها خفیف‌تر است
ترس کودکان از دندان‌پزشکی هم چیزی شبیه ترس بزرگسالان است. در کودکان هم ترس یا به واسطه تجربه ناخوشایند قبلی است یا اطلاعات ترسناکی که از دوستان همسن خود یا از بزرگتر‌ها شنیده است . متاسفانه بسیاری از والدین از دندان‌پزشکی بعنوان نوعی تنبیه استفاده می‌کنند . به بچه می‌گویند اگر کار بدی بکنی می‌بریمت دندان‌پزشکی بهت آمپول بزند یا به دکتر می‌گویم دندانت را بکشد. در نتیجه در ذهن بچه دندان‌پزشکی بصورت یک محل ترسناک و درمان‌های آن به شکل نوعی تنبیه دردناک شکل می‌گیرد. در این شرایط خیلی طبیعی است که کودکی از دندان‌پزشکی بترسد.

یک نکته جالب اینکه ترس بزرگسالان از کودکان بسیار شدید‌تر و عمیق‌تر است. ترس کودک را می‌توان تعدیل و منحرف کرد اما در مورد بیماران بزرگسال این امکان تقریبا وجود ندارد.

یک دندان‌پزشک با حوصله که تجربه کار با اطفال را داشته باشد معمولا با بکارگیری ترفندهای خاصی می‌تواند ترس کودک را کاهش داده و درمان لازم را برای او انجام دهد.

البته در برخی موارد کودک در حدی بیقراری می‌کند که امکان نشاندن او روی صندلی دندان‌پزشکی عملا غیرممکن شده و دندان‌پزشک ناچار می‌شود او را برای بی‌هوشی ارجاع دهد.

برای کاهش ترس کودکان رفتار صحیح و سنجیده والدین بخصوص در منزل کمک بسیار موثری است.

مزد ترس

ترس از دندان‌پزشکی بخصوص وقتی از حد خفیف بیشتر باشد می‌تواند دردسرهایی جدی برای بیمار و دندان‌پزشک به دنبال داشته باشد. بسیاری از مردم به خاطر این ترس حاضر نیستند به دندان‌پزشکی رفته و پوسیدگی‌های دندانی و مشکلات لثه‌های خود را برطرف کنند.

در نتیجه، این مشکلات روز به روز بیشتر پیشرفت کرده و باعث بروز تخریب شدیدتری در دندان و لثه‌ها می‌شود. بعد از مدتی دندان‌ها دچار درد شدید یا شکستگی می‌شوند.

لثه‌ها تحلیل رفته است و خونریزی می‌کنند .

دهان بدبو و بیمار در جویدن دچار مشکل شده است و خیلی زود روند زندگی بیمار دچار اختلال می‌شود . در ‌‌نهایت بیمار چاره‌ای جز مراجعه به دندان‌پزشک ندارد.

اما این تازه اول مشکلات است. حالا دندان‌پزشک با شرایطی روبرو است که درمان آن‌ها بسیار سخت است. التهاب و عفونت لثه‌ها که شاید قبلا با یک جرمگیری ساده قابل درمان بود ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
از سوی دیگر معمولا در این شرایط تخریب دندان‌ها در حدی است که ترمیم و بازسازی آن‌ها کار دشوار و گرانقیمتی خواهد بود و حتی بعد از انجام درمان نیز نمی‌توان نسبت به موفقیت درمان و ماندگاری دندان اطمینان کافی داشت. تازه دندان‌پزشک برای انجام همین درمان دشوار نیز اول باید یک بیمار ترسیده و مضطرب را کنترل کند. در واقع نتیجه ترس از دندان‌پزشکی و عدم مراجعه به موقع به پزشک تحمل درمان‌های سنگین‌تر، گران‌تر و با درصد موفقیت پایین‌تر است.

چطور نترسیم؟

برای کنترل ترس از دندان‌پزشکی راههای مختلفی وجود دارد. در مورد کودکان همانطور که اشاره شد والدین نقش بسیار موثری بر عهده دارند. والدین برای کاهش ترس کودک باید حتما با دندان‌پزشک مشورت کرده و طبق توصیه‌های او اطلاعات خاصی را به کودک انتقال دهند. والدین اصلا نباید درباره مراحل درمان با کودک صحبت کنند . تمرکز صحبت‌ها باید بر زیبا شدن و سالم شدن دندان‌ها و از بین رفتن درد و ناراحتی کودک بعد از درمان باشد.

در مورد بزرگسالان روش‌های متنوعی برای کاهش ترس وجود دارد که یکی از راه های آن بیهوشی در دندانپزشکی است . در این بین دندان‌پزشک نقش بسیار مهمی در کاهش اضطراب بیمار بر عهده دارد. دندان‌پزشک با توضیح مراحل درمان برای بیماران وحشت‌زده می‌تواند ترس آن‌ها از لوازم و مراحل درمانی را کاهش دهد. بیمارانی که از دندان‌پزشکی وحشت دارند می‌توانند پیش از شروع درمان از دندان‌پزشک بخواهند مراحل درمان و لوازم مورد استفاده را برایشان توضیح دهد . مسلما بیهوشی در دندانپزشکی آخرین قدم است .
ترس از تزریق بی‌حسی یکی از شایع‌ترین ترس‌های بیماران است. در این مورد باید گفت تزریق دندان‌پزشکی برخلاف ظاهر ترسناک سرنگ‌های فلزی آن اصلا به اندازه تزریق‌های سایر نقاط بدن دردناک نیست. سوزن‌های دندان‌پزشکی بسیار ظریف‌تر ونازک‌تر از سوزن‌های تزریقات عادی هستند. همین مقایسه ساده می‌تواند ترس شما را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

لطفا یادتان باشد حاصل تحمل  همین چند ثانیه‌ ی تزریق می‌تواند درمانی بدون درد و استرس باشد . برخی از دندان‌پزشکان برای کاهش درد در لحظه تزریق از ژل‌های بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند که در کاهش درد تزریق کم و بیش موثر است.

در برخی از بیماران که ترسشان در حد متوسط تا شدید است مصرف داروهای آرامبخش چند ساعت پیش از درمان می‌تواند موثر باشد. بیمار با مشورت با دندان‌پزشک می‌تواند چند ساعت قبل از درمان یک داروی آرامبخش ملایم استفاده کند. در این شرایط داروهایی نظیر دیازپام ۲ یا ۵، کلردیازپوکساید ۵ یا اکسازپام می‌توانند داروهای مناسبی باشند.
اما در برخی شرایط شدت وحشت بیمار در حدی است که با روشهای فوق قابل کنترل نیست. در این موارد بهتر است ارجاع بیمار به یک روانپزشک مد نظر قرار گیرد . گزینه دیگر درمان بیمار در شرایط بیهوشی است .  در حال حاضر در برخی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های جراحی‌های کوچک این امکان در اختیار بیماران قرار دارد.

 مطب دکتر سهرابی محیطی آرام و همراه شما خواهد بود تا درمانی بدون ترس را تجربه کنید

روش سدیشن در دندانپزشکی و یا از روش هیپنوتیزم ( روش هیپنوتیزم به علت مهاجرت متخصص مربوطه انجام نمی گردد)

با متخصصین کار آزموده در خدمت شما هستیم

برای کسب اطلاعات بیشتر با موبایل مطب (۰۹۱۹۱۰۰۰۵۳۳)تماس بگیرید.

 


359 thoughts on “سدیشن در دندانپزشکی (بیهوشی)

  1. ندا گفت:

    سلام.آیا بیمه ی تکمیلی سدیشن رو پوشش میده؟تو رو خدا بگین که پوشش میده.

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      واقعا هیچ اطلاعاتی پیدا نکردم .

      1. ندا گفت:

        ممنون.اینکه اطلاعاتی پیدا نکردین به این معنیه که پوشش نمیده؟ و اینکه آیا میشه بیمه هزینه ی مربوط به درست کردن دندونارو پرداخت کنه و اون هزینه ی مربوط به سدیشن رو خودم بدم؟منظورم اینه که سدیشن کنید بیمار رو و اون بخشی از هزینه ها که مربوط به سدیشن هست رو بیمار پرداخت کنه و بخش مربوط به درمان دندان و لثه رو بیمه پرداخت کنه.امیدوارم منظورمو رسونده باشم.

        1. دکتر سهرابی گفت:

          سلام ندا خانم
          این که اطلاعاتی پیدا نکردم یعنی نمی تونم نسبت به مثبت و منفی بودن پوشش بیمه ای اطلاعاتی را ارایه کنم . در مورد قسمت دوم سوالتون لازمه از کارشناس بیمه استعلام بگیرید .
          موفق باشید

  2. سپیده گفت:

    سلام آقای دکتر وقت بخیر ایمپلنت هم انجام میدین با سدیشن و اینکه دوتا ایمپلنت در یک سدیشن سه ساعته امکان پذیره؟

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      امکان درمان ایمپلنت با سدیشن ممکن است و زمان کمتری لازم دارد .
      موفق و شاد باشید

  3. ملیحه صبری گفت:

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    در یک جلسه سدیشن چقدر خدمات دندان قابل انجامه؟

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام
      سدیشن حدودا سه ساعت طول می کشد و بستگی دارد توی سه ساعت چه کار های بشود انجام داد

  4. فرهمندفر گفت:

    درود خدمت جناب دکتر سهرابی و تیم‌ حرفه‌ای لبخند برتر، نمیدونم چطور می‌تونم از دکتر سهرابی عزیز تشکر کنم، با وجود ترسی و فوبیا بسیار شدیدی که بنده داشتم جناب دکتر سهرابی خیلی ریلکس با من برخورد کردن و من‌رو درک کردن محیط کلینیک کاملا آرامش رو به مراجعه‌کننده‌ها ارائه می‌کنه چون همه تیم جناب دکتر و به‌ویژه خودشون سراپا انرژی مثبت هستن. جناب دکتر توسط سدیشن مشکلات دندان‌های بنده‌رو مرتفع کردن و من در طول سدیشن هیچ دردی حس نکردم، جناب دکتر سهرابی گرامی بسیار مهربان و دلسوز و به معنی واقعی یک پزشک لایق هستن . امیدوارم سرافراز و تندرست باشید همیشه جناب دکتر

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام
      واقعا من را شرمنده محبت و بزرگواری خودتان می فرمایید .
      سپاسگزارم

      1. مهدی گفت:

        سلام اقای دکتر من ازدندون پزشکی خیلی میترسم برهمین بیشتردندون هام خراب شده ایامیشه بیهوشم کنیددندون هام بکشید بجاشون دندون بزارید ممنون تشکر

        1. دکتر سهرابی گفت:

          سلام مهدی عزیز
          البته که این کار شدنی است و البته در اطاق عمل نه مطب ولی قبلش باید بررسی بیشتری بشه . خیلی از موارد مشابه با ارجاع به مشاور کنترل شده است

  5. ناشناس گفت:

    سلام آقای دکتر
    نمی دونم چطور تشکر کنم. این که شما آدم را بخاطر ترسش سرزنش نمی کنید و آدم را درک میکنید خودش یه دنیا می ارزه. دیگه نمی ترسم. باورم نمیشه. خیلی ممنونم خدا بهت عوض بده

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      چون اسمتون را ننوشتین نتونستم بشناسمتون . خدا را شکر که مشکلتون حل شده است .
      شاد و سلامت باشید

  6. Y.s گفت:

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    درباره سدیشن خیلی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که برای من که وحشت دارم از دندون پزشکی تنها راه حله خواستم بدونم امکانش هست توی یه جلسه سدیشن چهار تا دندون کشید و اگه نمیشه چند تا رو میشه تو یه جلسه کشید ؟
    یه سوال دیگه م داشتم از خدمتتون که حدودا چقدر طول میکشه که نوبت بهمون بدید و از اونجایی که از شهرستان میام اگه به جلسه دوم احتیاجی پیدا شد فاصله بین جلسه اول و دوم چقدر باید باشه؟
    اگه جوابمو بدین ممنون میشم چون دیگه مردم اینقدر به این در و اون در زدم برای دندونام

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      درمان های سدیشن با داروهای که توسط متخصص بیهوشی ارایه میگردد و در حضور ایشان مجاز و شدنی است و رزرو این وقت بصورت کاملا مشخصی قابل پیش بینی نمی باشد که بتوان برای عزیزان غیر ساکن در تهران برنامه ریزی مشخص و معلومی داشت . البته در تمامی مراکز استان ها دی کلینیک های فعال هستند که متخصص بیهوشی و دندانپزشکی فعال دارند و م توانید به آن ها مراجعه فرمایید . در صورت نیاز با تلفن مطب تماس بگیرید .
      موفق باشید

  7. جواد گفت:

    سلام خسته نباشد من ۱۸ سال سن دارم و فوبیا دندان پزشکی دارم وقتی که بی حسی می زنند تشنج می کنم و فشارم به هم می ریزد به بی حسی هم حساسیت ندارم خیلی هم می ترسم ایا در داخل شهر مشهد جایی هست که من را بیهوش کنند و دندان هاییم را درست کنند به دانشکده دندان پزشکی مشهد هم رفتم ولی کاری نکردم چه کمکی به من می توانید بکنید من ممنون می شم جواب بدید

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام آقا جواد
      قطعا کلینیک های که اطاق عمل دارند و دندانپزشکی هم دارند ، می توانند درمان های دندانپزشکی تحت بیهوشی ارایه کنند . فکر کنم کمی تحقیق بیشتر و دقیق تر لازم باشد.
      موفق و شاد باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *