مطالب آموزشی

ضررهای دهانی قلیان

ضررهای دهانی قلیان

ضررهای دهانی قلیان

وقتی صحبت از ضررهای دهانی قلیان می شود بسیاری از جوان تر ها دلایل خاص و عجیبی دارند که منطبق با واقعیت نیست .

متاسفانه استفاده از قلیان به عنوان یک تفریح لاکچری در بین مردم گسترش یافته است . طعم خوش و رایحه دلنشینی که به صورت شیمیایی ایجاد شده است در این توسعه یافتگی بی تاثیر نبوده است . من نمی خواهم به صورت علمی به این مطلب وارد شوم ، چون بحث های علمی باید مستند به مطالعات و تحقیقات علمی و تکرار شده باشد .در این مقاله مشاهدات شخصی مراجعین خودم راذکر کرده ام .

سیگار هرگز ، ما فقط قلیان میکشیم

گاها مراجعین کم سن و سالی داریم که سلامت و طراوت در محیط دهانشان مثل دسته گل است . میبینم بهداشت عالی دارند . برای نخ دندان نزدن بهانه نمی آورند . ولی یک التهاب خفبف در معاینات لثه مشاهده می شود . به رسم اصول حرفه ای در مورد عادت های زندگی از ایشان سوال میکنیم . وقتی به کلمه سیگار می رسیم ، بعضی ها با ناراحتی پاسخ می دهند که سیگار هرگز ، ما فقط قلیان میکشیم . من نمی توانم بین سیگار و قلیان چه میزان تفاوت در تخریب پرستیژ اجتماعی است ولی شدت التهابات در هر دو و مصرف مشابه ، کم و بیش نزدیک به هم است و حتی قلیانی ها خشکی و شکنندگی بیشتری در لثه هایشان دارند .

هفته ای یکبار که ضرری ندارد

با مصرف یکی دو بار در هفته ، مشکلی نخواهیم داشت . این هم یک دلیل دیگر است که گاهی از این مراجعین عزیزمون میشنوم . مصرف قلیان با سیگار قابل مقایسه نیست . شنیده ام ضررش بسیار بسیار بالاتر است و البته کم تر در دسترس است . خب هفته ای یکی دو بار اش اگه برابری کنه با مصرف سیگار که همون قدر اسیب رسان است .

سیگار بهتر است یا قلیان ؟

سوال از بنیان اشتباه است . دو قاتل خاموش هستند . چطور میشه بگی کدوم بهتر هستند ؟ سعی کنید به این فکر کنید که جرم های دندون را میشه با جرم گیری درست کرد ولی رسوب همین جرم ها تو ریه و ….. قابل جبران هست ؟

ضررهای دهانی قلیان زیاد است ولی در برابر آسیبی که به قلب و عروق و ریه و کبد شما وارد می شود بسیار نا چیز است . بهتر است تفریح دیگری را جایگزین این میهمان بد شگون کنید .

2 thoughts on “ضررهای دهانی قلیان

  1. p...kkk گفت:

    ما هم قلیان میکشیم ضرر داره ؟؟…

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      قلیان خیلی خیلی مضره . واقعا شک دارید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *