زیبایی

نانو کامپوزیت های دندانپزشکی

نانو کامپوزیت

تکنولوژی نانو و پایداری درمان های زیبایی:

فناورى نانو می تواند ساخت و تولید موادى در مقیاس هاى کوچک (درحد نانو) را به عهده گیرد که در علم دندان پزشکی مورد استفاده قرار گرفته و به پایدارى و استحکام دندانها کمک نمایند . با توجه به امکان دستکارى در عمده خواص مواد به کمک فناورى نانو ، می توان به ساخت محصولات باکیفیت تر و بهره ورى بیشتر امیدوار بود شاهد پیشرفت نانو کامپوزیت ها در مواد دندانی بود . این یک ایده نوین در جهت پیشرفت علم دندان پزشکى و فناورى نانو در کنار یکدیگراست .

استفاده از نانو کامپوزیت ها در ترمیم دندان

زیبایی امروزه در دندانپزشکی ترمیمی جایگاه ویژه‌ای دارد و استفاده از نانو کامپوزیت ها در این راه ایده‌آل به نظر می‌رسد . کامپوزیت های نانو دارای زیبایی خاص و کاربردی راحت و سریع نیز است .

از جمله مزایای استفاده از نانو کامپوزیت ها در ترمیم دندان‌ها می‌توان تولید پرکننده‌ها با پالیش و لوسترینگ بالا ، حداقل زمان پالیش کردن ، پایداری و مقاومت مواد نسبت به ضربات مکانیکی ، کمترین چسبندگی به ابزارها و امکان دقیق تطابق رنگ را نام برد . در ادامه به عنوان نمونه کاربرد نانو ذرات رادر محصولات تعدادی از شر کت ها بیان می کنیم .

در مطب دکتر سهرابی تمام کامپوزیت های مورد استفاده نانو میباشند .

حیات مجدد دندان‌های پوسیده با فناوری نانو

شرکت Altair‌دارای فناوری منحصر به فردی در تولید مواد نانوکریستالی در سطح وسیع با کیفیت بالا و قیمت مناسب است. این شرکت موفق به تولید نانوذرات اکسید زیرکونیوم شده که از جهت کاربرد در دندانپزشکی این ذرات دارای استحکام بالا و شفافیت نسبت به نور بوده ولی مانع از عبور اشعه ایکس می‌شود و لذا در مواردی که دندان‌های پر شده با اشعه UV معالجه می‌شوند، بسیار مناسب است.

نانوذراتی که در شرکت کره‌ای Sukgyung تولید می‌شوند دارای کاربردهای وسیع و کارایی بالا هستند. DM یک سیلیکاژل بسیار خالص است که به روس سل-ژل در این شرکت تولید می‌شود که ذرات آن به هم نمی‌چسبند و بدون تخلخل و دارای وزن حجمی بالا هستند.DM برای مصارف انسانی بی‌ضرر بوده و آمیزش پذیری بالایی با رزین‌های با کارایی بالا دارد. با توجه به این ویژگی‌ها، امکان استفاده از این مواد در دندانپزشکی به عنوان پرکننده فراهم شده است.

گروه Nanoproducts محصولی با نام تجاری PurNano از نانوذرات سیلیکونی تولید کرده است که در صورت استفاده در نانو کامپوزیت‌های دندانپزشکی، باعث سختی بیشتر، قدرت خمش افزایش یافته، شفافیت و ایجاد ظاهری جذاب‌تر می‌شوند. به علاوه استفاده از این نانوذرات میزان شکنندگی مواد پرکننده را به اندازه ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

Amazon نام کامپوزیت سرامیکی است که محصول شرکت آمریکایی Medidenta است. این کامپوزیت سرامیکی حاوی نانو و میکروذرات هیبریدی سرامیک است. ادعا شده است این کامپوزیت‌ توانسته است که زیبایی، دوام و خواص فیزیکی مواد هیبریدی را با خاصیت جلاپذیری میکروفیل‌ها همراه سازد. درجات متغیر کدورت این فرآورده امکان ایجاد رنگ مشابه دندان طبیعی را فراهم می‌سازد.

از جمله مزایای استفاده از نانوذرات در ترمیم دندان‌ها می‌توان تولید پرکننده‌ها با جلای بالا، حداقل زمان جلا دادن، پایداری و مقاومت مواد نسبت به ضربات مکانیکی، کمترین چسبندگی به ابزارها و امکان دقیق تطابق رنگ را نام برد

شرکت Pentron تولیدکننده یک نانوکامپوزیت‌ به نام Sculpture است. از این نانوکامپوزیت می‌توان در انوع ترمیم‌های دندانپزشکی بدون استفاده از آلیاژهای فلزی استفاده کرد. این کامپوزیت‌ نانوهیبریدی باعث جلاپذیری و زیبا شدن کامپوزیت‌های میکروفیل شده و باعث تقویت، استحکم، کاهش سایش و افزایش مقاومت در برابر زنگ‌زدگی کامپوزیت‌ هیبریدی می‌گردد. POSS نام ماده‌ای سیلیکونی دیگر است که بر اساس نانوتکنولوژی در این شرکت ساخته شده است و باعث بهبود خواص گرمایی و مکانیکی پلیمرهای رایج می‌شود و لذا از آن به راحتی در طی فرآیند تولید پلیمرها به صورت مستقیم می‌توان استفاده کرد. از این ماده می‌توان به عنوان جایگزین مواد با پایه هیدروکربنی یا مواد افزودنی با وزن حجمی کم در پلاستیک‌های رایج استفاده کرد.
حیات مجدد دندان‌های پوسیده با فناوری نانو

این مواد دارای سازگاری زیستی، قابلیت بازیافت، عدم احتراق و قیمت مناسب هستند. Simile نام محصول دیگر این شرکت است. این نانوکامپوزیت نیز دارای مزایای متعددی است. به دلیل داشتن نانوفیلرها در اثر استفاده از این کامپوزیت‌ سطوح صافتری ایجاد می‌شود که امکان جلاپذیری آنها بیشتر است.از طرفی به دلیل داشتن نانوفیلرها جلای بیشتری با مصرف آن ایجاد می‌شود. خواص فیزیکی مناسب جهت کاربرد در قسمت های خلفی ،فرسایش کمتر جهت انجام ترمیم های درازمدت ،سائیدگی کمتر ،عدم چسبیدن به وسایل جهت راحتی کار ،عدم سفت شدن در صورتی که کنار گذاشته شود ،زیبایی فوق العاده و طبیعی از دیگر مزایای این محصول است.

مطالب مشابه

17 thoughts on “نانو کامپوزیت های دندانپزشکی

  1. سارا گفت:

    سلام وقت بخیر،آقای دکتر ی سوال داشتم؛میخواستم بهترین مارک کامپوزیت رو بدونم ؛ژاپنی آلمانی نانو یا آمریکایی؟ممنون میشم پاسخ بدید

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سارا خانم
      بهترین مارک وجود ندارد . هر کدام از برند های معتبر توسط مجلات معتبر و سنجش گر ، تا مدتی در صدر توجه قرار می گیرند و البته در یک یا دو خصوصیتشان . برندهای معتبر در علم پزشکی تفاوت معنی داری با برند بازی در سایر مقولات دارد .
      موفق باشید

  2. ط،مرداني گفت:

    سلام آقای دکتر!آیا بدون تراش زندان هم میشود نانو کامپوزیت انجام داد!؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      در حال حاضر درمان های ونیر کامپوزیت بدون تراش انجام می گردد

  3. اکرم خراسانی گفت:

    سلام آقای دکتر ببخشید کامپوزیت کنیم بهتره یا لمینیت‌ سرامیکی؟
    اگه کامپوزیت کنیم کدوم نوع کامپوزیت خوبه؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم خراسانی
      هر کدام از این درمان ها ، یک جای خاص برای اسنفاده دارند و قابل مقایسه با هم به صورت کلی نیستند . هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند . و کامپوزیت هم یک متریال درمانی است که با توجه به شرایط دهان و شرایط دندان ها و نوع رژیم غذایی و سن بیمار و جنسیت بیمار و سلیقه بیمار در محدوده رنگ ارزیابی و انتخاب می شود .
      موفق باشید

    2. ناشناس گفت:

      کامپوزیت بهتر است

  4. ریحانه رزمی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید،
    حدود سه سال و نیم قبل، دندانهایم را تمام لایه با سرامیک نانو admira fusion شرکت voco پر کردم، که فعلا بر خلاف آیونومر هایی که قبلاً پوسیگی داخلی برایم ایجاد کردند، مشگلی برایم پیش نیامده. به من گفتند ۷ تا ۱۰ سال عمر دارد. آیا امکان دارد عوارض جانبی و مشکلاتی پیش آید؟
    با تشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام ریحانه خانم
      کامپوزیت های امروزی بسیار توانمند شده اند . و بسیار هوشمندانه نسبت به نگهداری خود واکنش نشان می دهند . اگر بهداشت خوبی شامل نخ دندان و نخ دندان و نخ دندان !! و مسواک منظم داشته باشید و سالی دو بار دندان هاتون را ویزیت کنید ، سال ها و سال ها مشکلی نخواهید داشت .
      موفق باشید

  5. لیلا زمانیان گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر .دانشجوی ارشد مهندسی پزشکی هستم و به علت علاقه ی زیادی که به زمینه های مواد دندانی داشتم تحقیقاتم پیرامون این موضوعات هستش و مخصوصا با مطالعات که داشتم در مورد زمینه های نانوکامپوزیت نظرم بسیار جلب شده ،میخواستم لطف کنید و راهنمایی هایی در این مورد به بنده داشته باشید …. مثلا نیاز کشور تا چه اندازه هست و چه ویژگی هایی مناسب یه نانوکامپوزیت می تونه باشه ؟
    بسیار ممنون

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم زمانیان
      این موارد را باید از اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت استعلام کنید .
      مسلما نانو کامپوزیت ها جای رشد در صنعت را به خوبی دارن .

  6. ابوالفضل اسکندری گفت:

    سلام.خسته نباشید،دانشجویی هستم که تمایل دارم دندانهایم را کامپوزیت کنم،دندانپزشک به من گفته که میخواهد از برند نانو کامپوزیت استفاده کند که واحدی ۴۵۰هزار تومان است.به نظر شما چگونه برندی است؟
    دندانپزشک که میگفت برند خوبی است و جواب داده است.ممنون میشوم اگر راهنمایی کنید.متشکرم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام عزیز
      نانو کامپوزیت یک برند نیست و یک شاخه از تولیدات است . کامپوزیت های نانو دارای نقاط قوت و ضعف خاصی هستند که بحث های آن بیشتر علمی است . بیشتر به عنوان یکی از لایه های درمانی استفاده می شوند و به صورت کامل مورد اقبال نیستند .
      موفق باشید

  7. عاطفه گفت:

    سلام و ارادت بنده یک دانشجوی شیمی هستم مایلم در زمینه کامپوزیت های دندانی فعالیت کنم البته در حوزه نانو اگر ممکنه بنده رو راهنمایی فرمایید نیاز به اطلاعات دندانپزشک دارم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بر هموطن گرانقدر
      فعالیت در زمینه تولید کامپوزیت ها بدون شک نیاز کشور است که تا کنون کسی به آن ورود نکرده است . برای شروع این مهم بهتر است با مراکز دانشگاهی مذاکره کنید .
      موفق و پایدار باشید

  8. میلاد داداشعلی گفت:

    سلام آقای دکتر سهرابی با تشکر از مطلب مفیدتون ، آیا شرکتی در ایران هست که این نوع مواد رو تولید کنه ؟ یا شرکتی که امکان تولیدش رو داشته باشه یا حداقل پژوهشکده ای که از پژوهش در این زمینه حمایت کنه؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      تا جایی که من اطلاع دارم هنوز در ایران تولید نشده و اون طور که می دانم از صنایع دانش بنیان حمایت های صورت میگیرد
      موفق باشی و امیدوارم یه روز تولید این محصول را در دستان شما به شایستگی ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *