مقالات

تشخیص پوسیدگی دندان با دستگاه ویستا کم

تشخیص پوسیدگی دندان با دستگاه ویستا کم

پوسیدگی دندان یکی از از علل شایع دندان درد می باشد و یکی از دلایل اصلی مراجعه افراد به دندانپزشکی می باشد . هر ساله عده ای زیادی از پوسیدگی دندان خود رنج می برند و برای تشخیص پوسیدگی دندان خود به دندانپزشکان مراجعه می کنند ولی نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از افراد بار ها و بار ها از درد یکی از دندان های خود رنج می برند و این درد رفع نمی شود که در بسیاری از موارد به علت عدم امکان تشخیص پوسیدگی های بین دندانی است . دلیل این اتفاق این است که تصاویر فتوگرافی معمولی پوسیدگی های دندان را به درستی نشان نمی دهند و دندانپزشک هم در بعضی موارد قادر به شناسایی این نوع پوسیدگی ها نمی باشد . نکته بسیار مهمی که ویستا کم به ان کمک کرده است تشخیص سریع پوسیدگیست تا از پیشرفت آن جلوگیری شود . در بسیاری از مواقع تشخیص پوسیدگی دندان آسان می باشد ولی دندانپزشک هنگام معاینه کلینیکی قادر به مشاهده و تشخیص پوسیدگی بین دندانی به آسانی نخواهد بود. امروزه تکنولوژی دندان پزشکی به حدی پیشرفت کرده است که این تشخیص را آسان کرده است . متاسفانه هزینه اولیه خرید این دستگاه گران می باشد. در این مقاله با معرفی یکی از بهترین دستگاه های تشخیص پوسیدگی دندان که در مطب دکتر سهرابی استفاده می شود آشنا می شویم.

چگونه دستگاه ویستا کم فرایند تشخیص پوسیدگی دندان را آسان می کند؟

دستگاه ویستا کم که به VistaCam iX معروف است یکی از پیشرفته ترین دستگاه های تشخیص پوسیدگی دندان در دنداپزشکی می باشد . این دستگاه با شناسایی دقیق پوسیدگی دندان و بخصوص ارائه تصویر سه بعدی از مناصق پوسیده بین دندانی این امکان را به دندانپزشک می دهد تا تشخیص بسیار سریع و دقیقی داشته باشد . دستگاه ویستا کم یکی از برروز ترین دستگاه های دنیا در زمینه تشخیص پوسیدگی دندان می باشد که با قابلیت بسیار و با ابعاد مناسب امکان تهیه عکس دیجیتالی از دندان را در تمامی زوایا فراهم می کند و این مهم بدون استفاده از اشعه ایکس بدست امده و با استفاده از نور حالتی مشابه سونوگرافی را به درمانگر شما خواهد داد . این دستگاه در تشخیص پوسیدگی دندان بسیار موثر است و دندانپزشکان می توانند در تمام مراحل درمان تصاویر زنده ای از دندان های بیمار داشته باشند.

طریقه کار دستگاه ویستاکم در تشخیص پوسیدگی دندان

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید این دستگاه بسیار کوچک که برروی آن دوربینی نصب شده است این امکان را برای دندانپزشک بوجود می آورد که با تهیه تصویری با کیفیت از داخل دندان بیمار پوسیدگی دندان را تشخیص دهد. تصاویر گرفته شده از دهان بیمار برخلاف دیگر تصاویر فتوگرافی برای بیمار قابل درک و توضیح است و بیمار می تواند از ضرورت رفع پوسیدگی دندان خود آگاه شود. این دستگاه با نشان دادن پوسیدگی های ریز دندانی مخصوصا در نواحی بین دندانی یک درمان کامل را برای شما تامین خواهد کرد . این دستگاه با نشان دادن طیفی بین ۱ تا ۳ درجه پوسیدگی دندان را نشان می دهد و تشخیص پوسیدگی را راحت می کند.

مزایای دستگاه ویستا کم در تشخیص پوسیدگی

  • کیفیت بالای تصاویر و عدم مزر بودن برخلاف تصاویر رادیوگرافی معمولی
  • امکان تهیه تصاویر از زاویه های مختلف دندان
  • کنترل حفاری و شناسایی کانال های دندان
  • امکان ثبت ویدیو و تصاویر
  • تجزیه و تحلیل نرم افزاری برای بررسی وضعیت پوسیدگی
  • افزایش انگیزه بیماران برای درمان
  • تصاویر رادیویی و فتوگرافی دیجیتالی
  • با تصاویر رنگی، مقدار پوسیدگی را به خود شما نشان می دهد.
  • استفاده آسان و قدرت تشخیص پوسیدگی بسیار بیشتر از روشهای سنتی
  • تشخیصی کامل در سطح و عمق بافت دندانی
  • تشخیص پوسیدگی نواحی بین دندانی
  • عدم تخریب یا برداشت بافت های سالم دندانی
  • قدرت تشخیص پوسیدگی توسط دندانپزشک را تا ۹۰% (دو برابر روش های معمول) افزایش می دهد
  • برای بیمارانی با منع رادیوگرافی مانند خانم های باردار، افرادی که رادیوتراپی شده اند، و غیره
  • نیاز به عکس های رادیوگرافی و درنتیجه رفت و آمد، هزینه و میزان اشعه دریافتی شما را کاهش می دهد.
  • با تشخیص زود هنگام پوسیدگی ها، امکان درمان کم درد و کم هزینه کمتری را برای شما فراهم سازد و از تخریب بافت های سالم و حتی از دست رفتن دندان ها، جلوگیری می کند.
  • دوربین داخل دهانی با کیفیت بسیار بالا با توانایی ضبط فیلم
  • قابلیت بزرگنمایی تا ۱۲۰ برابر جهت مشاهده دقیق داخل دهان

[alert type=”success” title=”روش دیگری در تشخیص پوسیدگی” grey_skin=1 ]در صورتی که مایل هستید روش تشخیص پوسیدگی با رادیوگرافی را بشناسید روی دکمه آبی زیر کلیک کنید[/alert]


[cws_button type=rounded size=medium link=/تشخیص-پوسیدگی-دندان-ها-از-روی-عکس/# ]تشخیص پوسیدگی با استفاده از گرافی[/cws_button]


20 thoughts on “تشخیص پوسیدگی دندان با دستگاه ویستا کم

  1. خانم گفت:

    سلام اقای دکتر تمام دندانپزشکها دستگاه ویستاکم رو دارند؟

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      ویستا کم یک دستگاه کمک تشخیصی است و ازامی به وجود آن در مطب نیست . بنابر این با توجه به سلایق فردی در تهیه آن اقدام می گردد.
      موفق و سلامت باشید

  2. نیوشا گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون، دکتر دو دندان عقل بالای من در دوران شیردهی شکست و دچار پوسیدگی شد. من درد ندارم ولی هر جا که میرم واسه معاینه میگن باید دندون های عقلت رو بکشی. من واقعا نمی خوام بکشمشون می خوام فقط با مواد سفید پرشون کنم و عصب کشی هم نمی خوام بشن، خواهش می کنم راهنمایی کنین، من خوندم که جدیدا در کشورهای پیشرفته به جای پر کردن از یک خمیر حاوی هیدروژن پراکسید و… برای پر کردن دندان استفاده می شه یا حتی
    از سلول های بنیادی استفاده می کنن. فکر می کنم چون دندون عقل هست کار روی اونا سخته با ابزارهایی که خیلی هم ظریف نیستن.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم نیوشا
      مباحث تحقیقاتی تا رسیدن به کلینیک ها و استفاده روز مره ، فاصله های کوتاهی ندارند . در حال حاضر امکان ترمیم دندان با شکلی که شما توصیف کردید وجود ندارد .
      موفق باشید

      1. Nt گفت:

        سلام اگر دستگاه ویستا کم اینقدر دقیق هست پس چرا دندانپزشکها ازما میخوان عکس opg بگیریم؟ تشکر

  3. فاطمه گفت:

    سلام و عرض ادب
    مطمئن نیستم نظرم ارسال شد یا نه در نتیجه مجدد حضورتان می نویسم
    آقای دکتر من هفته قبل دندان شماره ۳ از بالا رو ترمیم کردم، گفتند پوسیدگی عمیق و نزدیک به عصب دارد اما هنوز یک دیواره بسیار نازک با عصب فاصله دارد و عصب کشی نکردند، ولی همان دندان نبض می زند و یک حالت خاصی دارد، متاسفانه اینجا امکان ارسال عکس نیست چون عکس بعدش رو دارم. با پوزش از اینکه مراجعه نکرده نظرتان را می پرسم، اما فکر می کنید به عصب رسیده است؟ یا اگر نرسیده با توجه به اوصافی که گفتم نیازمند به عصب کشی هست؟
    یک سوال دیگر هم دارم، اگر به دلایل مختلف از جمله مصرف دارو، دندان های زیادی رو ترمیم کنیم، آیا این دندان ها برای ما می مانند؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام فاطمه خانم
      دندان های که در هنگام برداشت پوسیدگی ، نزدیک هسته زنده دندان یه لایه نازک از نسج سالم باقی میماند ، عصب کشی نمی شوند و به دندان فرصت داده می شود .
      این کار یک ریسک است که به نفع دندان است . در صورت ادامه روند درد ، دندان عصب کشی خواهد شد . بنابر این شرایط دندان را به درمانگرتان گزارش کنید . در مورد طول عمر دندان های ترمیم شده عوامل مختلفی موثر است . از جمله بهداشت و مراقبت های شما که میتونه این میانگین را خیلی خیلی ایده ال کند .
      موفق باشید

  4. نیلوفر خوش خلق گفت:

    با سلام، میخواستم هزینه معاینه کامل دندان ها با ویستا کم رو بدونم.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم خوش خلق
      بررسی کامل دهان و دندان با ویستا کم معادل یک ویزیت است .
      موفق باشید

  5. نیلوفر خوش خلق گفت:

    سلام آقای دکتر سهرابی، می خواستم هزینه معاینه کامل دندان با استفاده از روش ویستا کم رو بدونم. خیلی ممنون از وقتی که میزارین.

  6. زهرا گفت:

    سلام آقای دکتر .خسته نباشید .من حدود ۴ ماه پیش دندون ۵ بالای راست رو عصب کشی کردم بخاطر دردهای شدید و اینکه از روی عکس هم دکترم گفتن کاملا مشخصه که نیاز به عصب کشی داره یک هفته اول بعد از عصب کشی اصلا درد نداشتم ولی ۲روز بعد از پر کردن درد های نسبتا شدید شروع شد که مشخصا خود دندونم درد می کرد و با مسکن آروم میشد و دوباره چند روز بعد شروع میشد کم کم فواصل بین دردها بیشتر شد ولی شدتش طوری بود که تا شقیقه ام تیر می کشید بعد از سه ماه که به دکتر مراجعه کردم گفتن عکس نشون میده که عصب کشی مشکلی نداره وفقط کمی بلنده و دندونم رو کاملا کوتاه کردن الان یک ماه گذشته و من مثل سابق درد دارم این بار گفتن ممکنه از دندون کناریش یعنی ۶باشه اما ظاهرا پوسیدگی اون هم بقدری نیست که باعث درد باشه اما بعد که با زوم کردن عکس دیگه ای انداختن گفتن ممکنه عفونت دندان ۶ باشه و عصب کشی نیاز داشته باشه .ولی من فکر می کنم این درد از ناحیه دندان ۵ هست البته ایشون هم مردد هستن راهی هست که بشه قطعی و مطمئن در این باره نظر داد سرما و ضربه زدن هم درد ی در هیچ کدام ایجاد نکرد.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      درود بر شما
      زهرا خانم گاهی پیدا کردن عامل درد نیاز به کنکاش و بررسی های متعددی دارد و حتی کار تیمی نیاز است .
      فکر میکنم اگر با یک متخصص درمان ریشه هم مشورت کنید ، بهتر نتیجه بگیرید .
      موفق باشید

  7. احسان گفت:

    با سلام
    من سه سال قبل، بر اثر ضربه دندان شماره یک راست ام، تقریبا نصفه شکست. وقتی که پر می کردم، دندان پزشک بهم گفت که ممکن است که این دندان در آینده به عصب برسد.
    حدود دو ماه پیش برای جراحی دندان عقل، عکس او پی جی انداختم و به تشخیص دندان پزشک هیچ مشکلی در دهانم نداشتم.
    الان اندکی در دندان شماره یک راستم، احساس درد می کنم. مقدار درد اصلا زیاد نیست اما نگران هستم که این دندان به عصب رسیده باشد.
    می خواستم بدانم که ایا این امکان وجود دارد که در دوماه، علی رغم انجام تمام مراقبت های بهداشتی کامل، به عصب رسیده باشد؟
    و آیا، عکس دندانی را که بر اساس ضربه به عصب برسد را نشان می دهد؟
    اصولا، تا چند وقت بعد از شکستن دندان و پرکردن ان با ماده سفید، امکان رسیدن به عصب بر اساس ضربه وارده وجود دارد؟
    با تشکر فراوان

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام احسان عزیز
      دندانی که ضربه خورده است باید مرتب تحت کنترل باشد . هر شش ماه از آن عکس تهیه کنید و ویزیت شوید . این کار را باید دایما انجام دهید .
      موفق باشید

  8. محمد طاها رحیمی زاده گفت:

    سلام چگونه بدون آمپول زدن از دست پوسیدگی دندان راحت شویم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام محمد طاهای عزیز
      مهمترین راه اش اینه که نذاری پوسیدگی ایجاد بشه و با قبل ورودش به عاج با ویستا کم پیداش کنیم و بدون بی حسی برش داریم .
      راه دیگه هم سدیشن است برای دوستای خیلی شجاع
      موفق باشی

  9. ابريشمي گفت:

    با سلام و عرض ادب.
    من دندونام رو ارتودنسی کردم و هر شش ماه یکبار باید چکاپ کنم که پوسیدگی نداشته باشند. مخصوصا که جنس دندونام خوب نیست و پرکردگی زیاد دارم. آیا از ویستاکم میشه استفاده کرد؟ براکت ها تو روند کار دستگاه اخلالی به وجود نمیارن؟؟
    با تشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار

      ویستا کم به شما کمک می کند که کمترین میزان پوسیدگی در نواحی بین دندانی و سطوح دندانی را ببینید . روند ارتودنسی با این دستگاه تداخلی ندارد .
      موفق باشید

  10. آناهیتا گفت:

    با سلام. میخواستم بدونم هزینه معاینه دهان با دستگاه ویستاکم چقدر هست؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم آناهیتا
      ببخشیدکه سوال شما را با تاخیر پاسخ میدم
      چون شما امروز معاینه شدید و عملا این پاسخ با تاخیر زیاد مواجه شد
      هزینه کنترل با دستگاه ویستا کم ۳۵ هزار تومان است .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *