مقالات

اسید هیپو کلروس

اسید هیپو کلروس

اسید هیپو کلروس یک ضد عفونی کننده بسیار امن ، قدرتمند و غیر سمی و در عین حال ارزان است .

هیپوکلروس دارای تحقیقات تکرار شونده و گسترده ای است و در کانادا و امریکا و اروپا به صنایع مختلفی راه یافته است .

این ماده با بدن انسان سازگار است و مزایای وسیع و قابل توجه ی دارد .

انتظار می رود بازار گسترده ای از تجهیزات و مواد مرتبط با این ماده به زودی در مارکت خود را نشان دهد .

 

در زیر مجموعه از مقالات ترجمه شده از سایت هیپو کلروس را می خوانید .

 

اسید هیپو کلروس چیست؟

اسید هیپو کلروس یک مولکول کلر آزاد با ساختار شیمیایی HOCl است .
این ماده دارای ساختاری با PH کمی اسیدی و تقریبا خنثی در طبیعت می باشد. HOCl یک اکسیدان بسیار قدرتمند تر از هیپوکلریت سدیم (یا سفید کننده کلردار) است. اسید هیپوکلروس به طور طبیعی توسط گلبولهای سفید کلیه پستانداران تولید می شود. این اسید توسط گلبول های سفید خون برای از بین بردن پاتوژن های میکروبی مهاجم استفاده می شود و نقش مهمی در کشتن پاتوژن های سیستم ایمنی بدن از طریق اکسیداسیون دارد.
اسید هیپوکلرو همچنین می تواند از طریق فرآیندی به نام الکترولیز تولید شود . الکترولیز تکنیکی است که از یک جریان الکتریکی مستقیم (DC) استفاده می کند تا یک واکنش شیمیایی غیر خودبخود را ایجاد کند. مخصوصاً سلولهای اکرولیز مهندسی شده می توانند از طریق جریان برق با استفاده از محلول NaCl (نمک طعام) و آب ، کلر آزاد تولید کنند. اکسیدان هیپوکلروز اسید (HOCl) و هیپوکلریت (OCl-) در آند تشکیل می شوند . اگر pH محلول از نظر اسید نسبتاً خنثی باشد ، میزان اسید هیپوکلرو نسبت به میزان کلر آزاد غالب است .

استفاده از کلر برای ضد عفونی بیش از ۱۰۰ سال است که مورد تحقیق قرار گرفته است. این یک واقعیت انکارناپذیر بوده است که اسید هیپوکلروس نسبت به هیپوکلریت سدیم (سفید کننده کلر) خواص ضدعفونی کننده بسیار بهتری دارد. یکی از شناخته شده ترین منابع برای استفاده از کلر به عنوان ضد عفونی کننده ، کتاب سفید کلرینگ وایت است. این کتاب در توضیح شیمی و اثربخشی کلر و ضد عفونی کننده های جایگزین جامع است.

در مهندسی سیستمی برای تولید یک محلول کلر آزاد یک چالش وجود دارد که قسمت اعظم محصول نهایی به جای هیپوکلریت سدیم (NaOCl-) ، مولکول اسید هیپوکلروس(HOCl) باشد .

توسعه سلول های الکترولیز برای تولید آب الکترولیز یک پیشرفت بزرگ ابتکاری در دهه ۱۹۷۰ شد . از آن زمان ، پیشرفت هایی در سلول های الکترولیز ایجاد شده است که می تواند محلول کلر آزاد را تولید کند که تقریباً در حدود ۹۹٪ اسید هیپوکلروس است و پایدار است.

یکی از پیشرفت های اخیر توسعه فناوری تک سلولی برای جایگزینی فناوری سلول غشایی است که امکان تولید تنها یک جریان محلول با pH تقریبا خنثی را فراهم می آورد. در فن آوری قبلی از غشاها و فشارهای زیاد استفاده شده است که دو جریان را مجبور به تولید می کند ، یک آنتولین ناپایدار اسید هیپوکلروس و یک کاتولیز ناپایدار هیدروکسید سدیم تولید می گردید . با توسعه فن آوری تک سلولی ، می توان یک محلول پایدار از آنولیت تقریباً تولید کرد و یک محلول تقریباً ۹۹٪ اسید هیپوکلروس پایدار داشت.

بیش از ۳۰ سال سابقه تحقیق برای استفاده از اسید هیپوکلروز و تحقیقات جدید همه ساله منتشر می شود. تحقیقات اخیر بر استفاده از اسید هیپوکلروز برای ضد عفونی مواد غذایی و تجهیزات فرآوری مواد غذایی متمرکز شده است. همچنین تحقیقات در زمینه مرغداری ها ، تصفیه آب و ضد عفونی و برنامه های بهداشتی مانند مراقبت از زخم و عقیم سازی تجهیزات انجام شده است.

HOCl یک اکسیدان بسیار قدرتمند تر از هیپوکلریت سدیم (وایتکس) است .

اسید هیپوکلروس به طور طبیعی توسط گلبولهای سفید کلیه پستانداران تولید می شود و برای از بین بردن پاتوژن های میکروبی مهاجم استفاده می شود .

اسید هیپو کلرو یک مولکول با بار خنثی است و باکتریها دارای دیواره سلولی منفی هستند .

در نظر داشته باشید که مولکول هایی با یک بار مشابه یکدیگر را دفع می کنند .

یک مثال بزنیم . یک ویروس و یا باکتری با بار منفی از ضد عفونی کننده ای با بار منفی دور می شود .

این مشکل در هیپو کلرو دیده نمی شود و توسط غشای منفی دور نمی شود .

 

[fa code=star size=1x /] [mark color=’#dd9933′ bg_color=’#ffffff’ ]HOCl به راحتی در دیواره های سلول باکتری نفوذ می کند . HOCl دیواره های سلولی را اکسید می کند و از طریق دیواره سلولی وارد می شود و اجزای حیاتی داخل باکتری ها را از بین می برد و باعث کشتن باکتری ها می شود .[/mark]

برخلاف بسیاری از مواد شیمیایی بهداشتی دیگر ، اسید هیپوکلروس خاصیت ضد میکروبی مداوم ندارد . به عبارت دیگر ، هنگامی که روی یک سطح فرود آمد ، با هر میکروب یا ماده آلی در آن سطح واکنش نشان می دهد و بلافاصله غیرفعال می شود .

این خصوصیت اسید هیپو کلرو هم خیلی خیلی خوب و هم کمی بد است .

[featured_fa code=’star-o’ size=’lg’ type=’pointer’ float=’none’ /] مزیت است چون بعد از ضد عفونی یک ماده و یا سطح نیاز به شستشوی مجدد بابت حذف باقی مانده آن را ندارید . دلخواه نیست چون بایدتکرار شود .

اسید هیپوکلروس چگونه ساخته می شود؟

اسید هیپو کلروس از طریق فرآیندی به نام الکترولیز ساخته می شود .

در هنگام عبور جریان الکتریسته از محلول کلرید سدیم (NaCl) ، آب الکترولیزی تولید می شود . این فرایند در نهایت به تولید اسید هیپو کلروس می انجامد .

 

آیا اسید هیپوکلروس پایدار است؟

بسته به فرایندی که برای تولید اسید هیپوکلروس استفاده می شود ، محلول می تواند در ظروف بسته از شش ماه تا یکسال پایدار باشد . توصیه CDC این است که هیپو کلروس را به صورت روزانه تهیه و مصرف کنید . تولید روزانه محلول الکترولیز ، مستلزم داشتن دستگاه آن است . توجه داشته باشید که محلول تولیدی شما باید از سه نظر سه پارامتر PPM . PH . ORP سنجیده و مطابق استاندارد FDA باشد .

[alert type=”success” title=”نکته مهم” grey_skin=1 ] بعضی از مقالات و مراکز معتیر در مباحث کنترل عفونت بر تهیه و مصرف روزانه ضد عفونی کننده های بیس کلر ، تاکید دارند .[/alert]

 

برای تولید اسید هیپو کلروس دو فن آوری وجود دارد .

۱٫ روش غشایی که در آن از یک ممبران برای جدا سازی محصولات نهایی استفاده می گردد و می تواند به شدت خالص باشد .

۲٫ فن آوری تک سلولی ( راکتور ) : در این روش از یک آب نمک اسیدی شده استفاده می کند و تنها یک محلول در محدوده pH4/5-6/5 تولید می شود .

هنگام تولید اسید هیپوکلروس از طریق یک سلول واحد ، از فشار زیاد استفاده نمی شود و هیچ یونی در یک غشاء مجبور به جابجایی نمی گردد ، بنابر این هیپوکلروس تولید شده پایدار است ، و به دنبال تعادل جدیدی مانند آنولیت تولید شده از سیستم های سلول غشایی نیست .

[alert type=”information” title=”نکته مهم” grey_skin=1 ]اسید هیپو کلروس ساختار شکننده ای دارد . در صورتی که نیاز به ذخیره سازی آن دارید ، در ظروف کاملا تمیز ذخیره گردد . باز هم یاد آوری میکنم CDCتاکید دارد که کلروس را روزانه تولید و مصرف کنید .[/alert]

 

 

اسید هیپوکلروز در کشتن باکتریها چقدر مؤثر است؟

[alert type=”warning” title=”ضد عفونی کننده ها با بیس کلر” grey_skin=1 ]کلر یک ماده ضد عفونی کننده بسیار مؤثر برای غیرفعال کردن باکتری ها است .[/alert]

مطالعه ای که در دهه ۱۹۴۰ انجام شد سطح غیرفعال سازی بر روی E. coli ، Pseudomonas aeruginosa ، Salmonella typhi و Shigella dysenteriae را به عنوان تابعی از زمان بررسی کرد (Butterfield et al.، ۱۹۴۳) .

نتایج مطالعه نشان داد که HOCl نسبت به OCl- (وایتکس) برای غیرفعال کردن این باکتریها بسیار مؤثرتر است .

[alert type=”success” title=”80 برابر” grey_skin=1 ]این نتایج توسط چندین محقق تأیید شده است که نتیجه گرفته اند که HOCl تا ۸۰ برابر بیشتر از هیپوکلریت برای غیرفعال کردن باکتریها مؤثر است (Culp / Wesner / Culp، ۱۹۸۶)[/alert].
[cws_cta title=’سال ها تحقیق’ button_text=’برای مطالعه منابع کلیک کنید’ link=’https://www.hypochlorousacid.com/about’] از سال ۱۹۸۶ ، صدها نشریه وجود دارد که برتری HOCl نسبت به OCl- را تأیید می کنند HOCl به دو دلیل ممکن است مؤثرتر از OCl باشد ، این امر نخست به این دلیل است که دارای یک بار خنثی است و بنابراین به راحتی می تواند به دیواره های سلولی با بار منفی باکتری نفوذ کند. دلیل دوم این است که HOCl پتانسیل اکسیداسیون بسیار بالاتری نسبت به OCl- دارد[/cws_cta]

 

چه غلظت اسید هیپوکلروز باید استفاده شود؟

[alert type=”error” title=”” grey_skin=1 ]غلظت مورد نیاز ، به کاربرد ماده بستگی دارد .[/alert]

 

[alert type=”information” title=”” grey_skin=1 ]برای استفاده در دستگاه فاگر و اسپری سطوح در محیط های پزشکی نیاز به ۲۰۰ppm غلظت هیپوکلروس داریم .[/alert]

 

[alert type=”success” title=”” grey_skin=1 ]مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات و ماهی و غذاهای دریایی در ۲۰تا ۳۰ دقیقه و با غلظت ۶۰ppm و بدون آبکشی به وسیله اسید هیپوکلروس مورد نیاز است .[/alert]

 

برای ضد عفونی نمودن سطوحی که با مواد غذایی در تماس هستند ،غلظت ۳۰ پی پی ام موثر است و غلظت های ۲۰۰ ppm توسط FDA مجاز است .

ضد عفونی کردن آب در ۱-۲ ppm موثر است اما EPA اجازه می دهد تا ۴ ppm اضاف شود .

هنگام تصمیم گیری برای استفاده از غلظت ، بهتر است به تحقیقات مراجعه کنید . بیش از ۳۰۰ مقاله تحقیقاتی منتشر شده است که تقریباً در مورد هر برنامه کاربردی قرار دارد .

استفاده در مطب دندانپزشکی

کلروس را در مطب و یا کلینیک دندانپزشکی در قسمت های مختلف زیر می توان استفاده نمود .

۱٫ ضد عفونی کف و دیوار های محیط درمان :
با توجه به قدرت بی نظیر این ماده و سهولت تهیه و انباشت و استفاده از آن ، می توان به صورت تکرار شونده ای کف محیط را ضد عفونی و گند زدایی نمود ( محلول ۲۰۰ پی پی ام و پی اچ زیر ۶ )

۲٫ دستگاه فوگر :
دستگاه فوگر سرد یک ریز کننده ذرات است که قادر است محلول مخزن را به ذرات ۸ تا ۲۰ میکرون کوچک نموده و آن را پرتاب کند . این ذرات به علت حجم کوچک و وزن کم در هوا معلق می شوند و تا بیست دقیقه به هر جا سرک می کشند و عملا همه جا را ضد عفونی می کنند .
متاسفانه این دستگاه ها کمی گران و کمی هم پر سر و صدا هستند . به عنوان جایگزین و البته با قدرت کم تر ( به علت ذرات درشت تر) ، می توانید از دستگاه بخور سررررررررد استفاده کنید .
توجه داشته باشید که تا زمانی که دستگاه فوگر یا بخور سرد روشن است نباید در محیط تردد داشت و یا باید از فیلتر های کربنی استفاده نمود . بهتر است با توجه به حجم اطاق و امکانات تهویه محل کارتان ، جابجایی یک بار حجم هوا را بعد از پایان کار فوگر و یا بخور مد نظر قرار دهید . ( ۲۰۰ پی پی ام و پی اچ زیر شش)

۳٫ مخزن اضطراری یونیت
در هنگامی که غلظت کلر آزاد محلول شما ۸۰ باشد و پی اچ بین شش و هفت داشته باشد ، به عنوان دهانشویه موثر قابل استفاده است . می توانید در مخزن یونیت دندانپزشکی از هیپو کلروس با غلظت مذکور استفاده کنید و هنگام تراش دندان میزان سوش پاتوزن را به شدت کاهش دهید . دقت کنید بعد از مراحل تراش و قبل از باندینگ احتمالی ، سیستم شستشو را به آب یونیت تغییر دهید تا مبادا تاثیر منفی بر باند شما داشته باشد .

غلظت چگونه اندازه گیری می شود؟

اسید هیپوکلروس با همان نوارهای کیت های استاندارد اندازه گیری می شود که کلر آزاد را در یک استخر و یا آب خوراکی اندازه گیری می کنند . نوارهای آزمایشی سایه متفاوتی از بنفش را روشن می کنند تا غلظت بین ۱۰ تا ۲۰۰ ppm باشد . برای غلظت های بالاتر ، محلول مورد آزمایش رقیق می شود. (مثال: یک محلول ۱۰۰۰ ppm می تواند با نسبت ۱:۱۰ رقیق شود. یک نوار تست می تواند ۱۰۰ ppm را بخواند که نشان می دهد محلول اصلی ۱۰۰۰ ppm است.) .

[cws_cta icon=’thumbs-o-up’ button_text=’سایت کاریزاب’ link=’http://www.karizab.com/’]در ایران شرکت کاریزاب یک کیت بسیار دقیق برای سنجش میزان کلر آزاد تولید نموده است که دقیقا برای همین سنجش مناسب است و تا هزار پی پی ام را اندازه گیری می کند و نیاز به رقیق سازی ندارید[/cws_cta] .

چه کاربردهایی مورد بررسی قرار گرفته است؟

بیشترین کاربردهای مورد استفاده از اسید هیپوکلروس برای بهداشت مستقیم مواد غذایی و بهداشتی و سطوح تماس با مواد غذایی بوده است . سایر کاربردهای تحقیق شده در مراقبت های بهداشتی برای ضد عفونی تجهیزات ، مراقبت از زخم و همچنین بهداشت عمومی مراکز درمانی در برابر مرس و ارگانیسم های تشکیل دهنده اسپور بوده است . علاوه بر این ، تحقیقات در صنعت دامداری ، کشاورزی و تصفیه آب و ضد عفونی انجام شده است .

اسید هیپوکلروز چقدر ایمن است؟

اسید هیپوکلروس غیر سمی و غیر خطرناک است . برخلاف بیشتر ضد عفونی کننده های شیمیایی ، اسید هیپوکلروس برای چشم ، پوست و مجاری تنفسی تحریک کننده نیست. حتی اگر به طور تصادفی خورده شود ، هیچ آسیبی به همراه ندارد ولی لازم است به پزشک گزارش گردد . اسید هیپو کلروس نسبت به الکل قوی تر است و حسن آن این است که قابلیت اشتعال زایی ندارد .

آیا اسید هیپوکلروس می تواند به طور مستقیم روی مواد غذایی استفاده شود؟

بله ، بیشتر تحقیقات در مورد اسید هیپوکلروز برای استفاده مستقیم از اسید هیپوکلروز بر روی مواد غذایی بوده است . اعلامیه تماس با مواد غذایی FDA 1811 اجازه می دهد تا اسید هیپوکلروز در میوه ها و سبزیجات خام یا فرآوری شده ، ماهی و غذاهای دریایی ، گوشت ، مرغ و تخم های پوسته تا ۶۰ ppm استفاده شود. برای دیدن FCN 1811 به وب سایت FDA بروید

آیا این باعث تغییر طعم یا بوی غذا می شود؟

اسید هیپوکلروس هنگام استفاده در غلظت های تایید شده FDA باعث تغییر طعم و بو نمی شود.

 

آیا باعث خوردگی فلزات می شود؟

اسید هیپوکلروس یک اکسیدان قدرتمند است و اگر برای مدت زمان طولانی در معرض برنج ، مس ، آهن یا فولاد با کیفیت پایین قرار بگیرد باعث خوردگی می شود . فولاد ضد زنگ همچنین می تواند در صورت غلظت بالای اسید هیپوکلروس (> 200 ppm) در مدت زمان طولانی فرو رود .

هیپو کلروس باقیمانده مضر روی مواد غذایی باقی می گذارد؟

تحقیقات FDA نشان می دهدکه یک ماده در تماس با مواد غذایی ، مستلزم آن است که هیچ گونه باقیمانده مضری را بر جای نگذارد . Hypochlorous تا ۶۰ ppm در زمان استفاده در سبزیجات و خوراکی ها پاک می شود .

 

آیا اسید هیپوکلروز برای کودکان و حیوانات خانگی به اندازه کافی ایمن است؟

بله ، اسید هیپوکلروز ۱۰۰٪ ایمن و غیر تحریک کننده است. به اندازه کافی ایمن است که در وسایل شخصی مانند مسواک ، پستانک کودک و اسباب بازی برای حیوانات خانگی استفاده شود.

 

چگونه اسید هیپوکلروس در بیمارستان ها استفاده می شود؟

از اسید هیپوکلروز (HOCl) برای ضدعفونی کردن ملحفه ها می توان استفاده کرد .

HOCl می تواند به جای مواد شیمیایی غلیظ و سمی که برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن اتاق ها و مناطق مشترک استفاده می گردد ، جایگزین کند .

HOCl را می توان از طریق مه پاش ها استفاده کرد تا به طور گسترده ضد عفونی کننده اتاق ها و هوا باشد مه پاش ها ذرات پاشش را به اندازه ۵ میکرون و حداکثر تا بیست میکرون کوچک می کنند .

[alert type=”information” title=”” grey_skin=1 ] HOCl را می توان در آشپزخانه بیمارستان به عنوان ضد عفونی کننده برای ضد عفونی گوشت ، مرغ و غذاهای دریایی استفاده کرد . می توان از آن برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن تمام سطوح تماس و وسایل آشپزخانه استفاده کرد . HOCl را می توان در بیمارستانها در ایمن سازی ضایعات بهداشتی نیز استفاده نمود .[/alert]

اسید هیپوکلروس و مقایسه آن با وایتکس و الکل

مواد ضد عفونی کننده بسیار متنوعی در بازار مصرف وجود دارد که می تواند برای ضد عفونی نمودن استفاده نمود .

سفید کننده ها به طور گسترده ای در بیمارستان ها و مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و از خانواده کلر و بیس آن مشابه HOCl است.

 

تحقیقات نشان می دهد که کلروس و وایتکس هر دو ، باکتری ها ، قارچ ها ، هاگ ها و ویروس ها را از بین می برند.

 

با این حال سفید کننده برای چشم ، پوست و ریه ها بسیار آزار دهنده است و استنشاق آن برای مدت طولانیمی تواند سرطان زا باشد.

 

در مقابل ، HOCl بوی کلر موقتی و ملایمی دارد که به سرعت پخش می شود ،

 

تحریک کننده نیست و عوارض جانبی سمی ندارد.

 

الکل یک ضد عفونی کننده محبوب برای استفاده در کلینیک ها و برای پاک کردن وسایل و ابزار است و یک ماده اصلی در ضد عفونی کننده دست است .

الکل اتیل (۷۰٪) در مقایسه با الکل ایزوپروپیل موثرتر در نظر گرفته می شود . هر دو ضد باکتری ، قارچ کش و ویروس کش هستند اما در برابر اسپورهای باکتریایی موثر نیستند .
ضد عفونی کننده های دست با بیس الکلی ، روزانه در بسیاری از مطب های پزشکی استفاده می شود ، اما با گذشت زمان استفاده مکرر آن ممکن است منجر به درماتیت دست شود .

در نظر بگیرید که الکل زود تبخیر می شود و این ممکن است باعث شود قبل از زمان لازم برای تاثیر کامل بر ویروس ها از ادامه کار باز بماند و ضمنا الکل باعث خشکی پوست می گردد .

[alert type=”success” title=”” grey_skin=1 ]در یک مطالعه ، شیوع درماتیت تماسی مربوط به بهداشت دست از ۲۵ تا ۵۵ درصد بوده است خوشبختانه ، اسید HOCl همچنین می تواند به جای ضد عفونی کننده دست بدون عوارض جانبی تحریک کننده مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این ، پانچ HOCL که به عوامل بیماری زا تحویل داده می شود ، قدرت بیشتری نسبت به ماده تحریک شده توسط الکل دارد.[/alert]

آیا می توان از اسید هیپوکلروس برای سیستم های Clean-in-Place (CIP) استفاده کرد؟

اسید هیپوکلروز برای سیستم های CIP ایده آل است . اسید هیپوکلروز بیوفیلم را جدا کرده و لوله ها را ضد عفونی می کند .

 

آیا اسید هیپوکلروس توسط برنامه ملی ارگانیک USDA مجاز است؟

در تاریخ ۹ ژوئن سال ۲۰۱۴ ، برنامه ملی ارگانیک (NOP) یک تفاهم نامه منتشر کرد که در آن توضیح داده شده که آب الکترولیز شده (اسید هیپوکلروس) در تولید ارگانیک مجاز است.

آیا اسید هیپوکلروز مجاز است برای ضد عفونی آب آشامیدنی استفاده شود؟

 

EPA اجازه می دهد تا از اسید هیپوکلروز برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی با غلظت حداکثر ۴ میلی گرم در لیتر (یا ۴ پی پی ام) استفاده شود.

 

استفاده خانگی از HOCl

سیستم های الکترولیز خانگی

چندین سیستم الکترولیز خانگی ساخته شده است که می تواند با استفاده از نمک و آب اسید هیپوکلروس پایدار تولید کند .

سرکه مقطر (سفید) سبب کاهش pH می گردد و سبب می شود محلول کلر آزاد در جهت تولید مولکول اسید هیپوکلروس باشد .

هنگام انتخاب سیستم سلولی ، یک فاکتور مهمی که باید در نظر گرفته شود ، کیفیت سلول الکترولیز است .

 

[alert type=”success” title=”” grey_skin=1 ]

سیستم های با کیفیت بالاتر ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند اما به دلیل دوام آلیاژهای موجود در فلزات مورد استفاده در ساخت سلول بسیار طولانی تر خواهد

بود .

[/alert]

 

 

کجا میشه ازش استفاده کرد؟

اسید هیپوکلروز در هر مکانی که به ضد عفونی کننده نیاز دارید مفید است .

یک مثال عالی در آشپزخانه است .

به جای شستشوی سبزیجات برگ دار با آب ، از اسید هیپوکلروس استفاده کنید.(۷۰ پی پی ام)

یا برای تمیز کردن وسایل شخصی مانند مسواک یا تیغ ، اسید هیپوکلروس بی خطر است .(۷۰پی پی ام)

برای ضد عفونی دست از آن استفاده کنید .(۸۰ پی پی ام)

برای ضد عفونی کف اماکن بهداشتی و درمانی ( ۲۰۰ پی پی ام)

سیستم های تولید اسید هیپو کلروس

۱٫الکترولیز سلول غشایی

فناوری تولید اسید هیپوکلروز طی ۲۰ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

این فناوری در گذشته بیشتر با الکترولیز سلول غشایی همراه بود . در این روش از فشارهای بالا برای ایجاد دو جریان جداگانه استفاده می گردید و یک جریان اسیدی و یک جریان قلیایی ایجاد می گردید .

جریان اسیدی حاوی اسید هیپوکلروز (HOCl) ، آنولیت یا ماده اکسید کننده است ، و جریان قلیایی حاوی هیدورکسید سدیم (NaOH) ، کاتولیز یا ماده کاهنده است.

فایده این سیستم ها این بود که دو محصول متفاوت و منفک تولید می گردید .

یک ضد عفونی کننده اسید هیپو کلروس .

یک ماده سفید کننده .

[alert type=”success” title=”” grey_skin=1 ]نکته منفی این سیستمها این بود که آنها گران بودند . به نگهداری بالایی نیاز داشتند و راه حل های ناپایداری را ایجاد می کردند که پتانسیل کاهش اکسیداسیون (ORP) خود را در مدت زمان کوتاهی از دست می دادند.[/alert]

 

۲٫الکترولیز تک سلولی

با توسعه الکترولیز تک سلولی ، بسیاری از موانع استفاده وسیع از کلروس بر طرف شدند . الکترولیز تک سلولی از فشارهای بالا در بین غشاء استفاده نمی کند ، بنابراین امکان نگهداری طولانی مدت از آن سهل تر شده است .

 

از آنجا که الکترولیز تک سلولی آب نمک ، محصول ما را به دو جریان متضاد با پتانسیل کاهش اکسیداسیون و pH متضاد مجبور نمی کند ، یک محلول پایدارتر ایجاد می شود . این محلول به دنبال بازیابی تعادل نیست.

 

سیستم های تک سلولی تنها یک محلول تولید می کنند. آنولیتی با ph در محدوده ۵ تا۷ ، این محدوده pH از نظر پایداری و کارایی به عنوان ضد عفونی کننده برای اسید هیپوکلروس بهینه است.

 

[cws_cta icon=’flag-checkered’ button_text=’ مشاهده پرشان ۷۱’ link=’https://www.instagram.com/parshan_71/’] لازم به ذکر است که در اردیبهشت ۱۳۹۹ دستگاه الکترولیز نمک و تولید هیپو کلروس توسط دکتر محمد رضا سهرابی ، ساخته شده است . دستگاه پرشان ۷۱ در مطب مورد استفاده قرار می گیرد .[/cws_cta]

 

ضمنا شرکت فناور کیمیاگران طبن نوع مشابه و وارداتی این دستگاه را با تاییدیه FDAوارد نموده است . علاقمندان می توانند با جستجوی نام شرکت در گوگل و پس از بررسی های لازم نسبت به خرید محصول کره ای اقدام نمایند. تلفن مدیر عامل: مهندس کارگر(۰۹۱۲۷۱۸۶۴۱۶) . نماینده فروش :آریا سپاهان:۶۶۹۰۲۶۳۷ . ( این پی نوشت در آذر ۹۹ اضافه گردید.)

 

ضمنا محصول دستگاه به آزمایشگاه میکربیولوژی دانشگاه تهران سپرده شد و نتایج عالی آن به شرح زیر تایید گردید .

اسید هیپو کلروس و نتایج آزمایش

اسید هیپو کلروس

اسید هیپو کلروس و نتایج آزمایش

اسید هیپو کلروس

 

منبع اطلاعات ارایه شده

 

16 thoughts on “اسید هیپو کلروس

  1. محمد عشقی گفت:

    سلام
    با احترام جناب دکتر سهرابی ،مطالب بسیار عالی و سودمند بود .موفق باشید (عشقی)

  2. salam , lotafan adress yeki az tolid konandehaye dastgahe hypochlorous acid ro lotf konid dar iran ke kheili lazemesh daram , mamnoon

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام جناب کثیری
      دو شرکت در ایران تولید داشته اند . بنده هم نمونه شخصی ساز آن را تولید کردم ولی به سمت صنعتی شدن نرفتم . هیچ کدام از تولیدات ذکر شده دارای آرم استاندارد نیست و نمی توانم در اینجا آن ها را معرفی کنم ولی با یک سرچ ساده در اینستا گرام می توانید آن ها را پیدا کنید . البته یک شرکت ایرانی نمونه کره ای آن را داشتند که شماره مدیریت فروش آن را دارم . در اینستاگرام drmrsohrabi دایرکت دهید تا تلفن ایشان را برایتان بفرستم .
      موفق باشید

    2. ناصر رستمی گفت:

      سلام مرسی جناب دکتر مفید بود

  3. سمیه گفت:

    سلام وقت بخیر روی از بین برن باکتری تاکید شده بود آیا برای از بین برن کرونا ویروس تم میشه استفاده کرد؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام
      آزمایشات انجام شده بر روی ویروس های هم خانواده کویید مثل سارس ، اثر بخشی آن را تایید کرده است . مقالات مختلفی در مورد تاثیر آن بر روی کوید ۱۹ هم در اینترنت قابل سرچ است .
      موفق باشید

  4. ناشناس گفت:

    سلام.ببخشیدمیشه منابع اطلاعات ارایه شده رادرج کنین

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      در مطالب ارسال شده منابع چندین بار تکرار شده و لینک داده ایم .
      https://www.hypochlorousacid.com

  5. مهرداد بیات گفت:

    سلام و تشکر بابت معرفی خوب شما
    آیا این مدل ایرانی این دستکاه قابل تهیه است
    وقیمت آن و شرایط تهیه را اعلام نمایید

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام جناب بیات
      چند نمونه دستگاه ایرانی ساخته شده و حتی به صورت شرکتی هم ارایه شده است .
      از آن جایی که لازم است ماده تولید شده دارای حداکثر غلظت خاص باشد و دارای PH مشخص و OPR کاملا ثابتی باشد تا با استاندارد های علمی مطابقت داده شود و با توجه به این که این محصولات ، احتمالا در مرحله اخذ استاندراد های لازم هستند ، از معرفی آن ها معذورم .
      موفق باشید

  6. ناشناس گفت:

    سلام دکتر جاااان
    واقعا با چه زبونی تشکر کنم . ممنونم از این سایت خوبتون . من از دیجی کالا خریدم و با فامیلامون تقسیم کردیم . ممنون که اینو معرفی کردید . خدا سلامت نگهت داره

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام و خدا را شکر که مطلب براتون مفید بوده
      موفق باشید

  7. سوگل مرادي گفت:

    سلام جناب دکتر
    منابعى که اشاره کردید را خوندم . چقدر اسید کلروز خوبه . راستى اسم درستش چیه ؟ شما هم تو این مطلب با اسم هاى مختلف ازش نام بردید . بعد اگه ممکنه بفرمایید از کجا میشه تهیه کرد

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سوگول خانم
      آفرین به نکته سنجی شما . تلفظ فارسی این ماده متفاوت است و علت آن این است که در زبان های مختلف انگلیسی و لاتین و فرانسه به سه شکل مختلف ادا می گردد . هیپو کلروس در ایران به نام آنولیت در بازار وجود داره و میتونید از شرکت های معتبر خریداری کنید . من هم توی سایت دیجی کالا دیدم که برای فروش داشتن و هم در سایت انجمن دندانپزشکان عمومی ایران و هم از شرکت بهین آب زنده رود اصفهان امکان تهیه آن را دارید .

  8. مهدی کارگر گفت:

    باسلام جناب دکتر
    ممنون از مقاله خوبتون در مورد هیپوکلروس اسید که باعث شناخته شدن این محصول بی نظیر در جامعه میشود.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام آقا مهدی
      سلامت باشید . ممنون از حمایت شما . ضمنا دستگاه به وسیله اینجانب و با حمایت و همراهی دندانپزشکان ورودی ۷۱ شهید بهشتی ساخته و به زودی در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *