مقالات

نکات کلیدی جرمگیری دندان

جرمگیری

جرمگیری دندان یکی از کلیدی ترین روش ها برای ازبین بردن پلاک های دندان می باشد که موجب می شود باکتری ها و پلاک های دهان از بین برود. جرمگیری دندان اگر به درستی انجام شود علاوه بر افزایش بهداشت دهان و دندان, لکه های زرد حاصل از نوشیدنی های رنگی را از بین می برد و موجب می شود سلامتی دندان ها افزایش یابد. پلاک های دهانی با قرار گرفتن بر روی دندان موجب تورم و قرمزی لثه ها و آسیب رسانی به دندان ها می شوند. رسوب های دندانی که از بزاق دندان تولید می شوند فضای نامناسبی در دندان ها ایجاد می کنند. این رسوب ها که زرد رنگ می باشند به مروز زمان باعث پوسیدگی دندان می شوند در نتیجه بهترین راه برای از بین بردن این رسوب ها جرمگیری دندان می باشد. در این مقاله با ارائه نکات کلیدی جرمگیری دندان آشنا می شویم.

فرایند جرمگیری دندان

جرمگیری دندان توسط دندانپزشک انجام می شود. در واقع دندانپزشک با ابزار های دستی و یا دستگاهی به نام التراسونیک پلاک های دندانی را از بین می برد. جرمگیری دندان نه تنها باعث تمیزی دندان می شود بلکه از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. این فرایند باعث می شود پلاک هایی که در زیر ساختمان لثه قرار گرفته اند از بین بروند و ساختار پایه ای لثه تقویت شود. در نتیجه باور های نادرستی که در مورد جرمگیری وجود دارد دلیل علمی نداشته و این فرایند بسیار برای دندان های مفید است و موجب افزایش سلامتی دهان و دندان می شود.

هزینه جرمگیری دندان

معمولا هزینه جرمگیری دندان داری قیمت مناسب تری نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی می باشد. البته این هزینه بسیار به خدمات ارائه شده توسط دندان پزشک و روش های مورد استفاده بستگی دارد. در بسیاری از مواقع برای ایجاد نتیجه ای مناسب و رضایت بخش نیاز به دو یا چند جلسه می باشد که موجب می شود هزینه جرمگیری افزایش یابد.

نکات کلیدی پس از جرمگیری دندان

همواره باید نکات کلیدی پس از جرم گیری دندان نیز رعایت شود تا از میزان تجمع رسوب و جرم تا حد امکان کاهش یابد. در نتیجه بیمار با رعایت نکاتی بسیار کلیدی می تواند دندان های بدون جرمی داشته باشد. این نکات عبارتند از:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن مداوم
  • استفاده از مسواک بین دندانی ،سوپر فلاس،اولترا فلاس و دهانشویه
  • پس از جرمگیری بهتر است تا۲۴ ساعت مسواک خود را زیرشیرآب گرم گرفته وبه آرامی مسواک بزنید.از محکم مسواک زدن بخصوص بپرهیزید
  • ازخوردن مواد محرک(فلفل وادویه و…)درروز جرم گیری بپرهیزید
  • پس ازجرم گیری اگر تا ۲روز به هنگام جویدن،درلثه ها احساس درد کنید،امری طبیعی است ونگران نباشید.

مراجعه مجدد برای جرمگیری دندان

یکی از پرسش هایی که معمولا توسط بیماران مطرح می شود این است که با چه فاصله زمانی برای جرمگیری دندان به دندانپزشکی مراجعه کنند. پاسخ این سوال بستگی به نوع دندان ها و نوع تغذیه فرد دارد. در بسیاری از مواقع فرد با مصرف بیش از حد نوشیدنی هایی از جمله قهوه و چایی بیش از سایر افراد نیاز به جرمگیری دارند. بهتر است هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کنید تا سالم بودن دندان های شما و میزان جرم دندان بررسی شود و در صورت نیاز جرمگیری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *