مقالات

کرونا در دندانپزشکی

کرونا در دندانپزشکی مورد سوال شماست ؟ خب این روز ها بیشترین حجم از اطلاعات دنیای مجازی و خبرها و مدیا به ویروس جدید کرونا ، اختصاص پیدا کرده است .

ویروس نا شناخته ای که هر چند بسیار ضعیف و نا توان است ، ولی به علت قدرت انتشار بسیار قوی اش ، در حال یک خزش موزیانه در ساختار اجتماعی انسان است .

[alert type=”information” title=”” grey_skin=1 ]پیشگیری مناسب و دوری از اضطراب پاشنه آشیل این ویروس است[/alert].

لحظه به لحظه اطلاعات علمی به این سو در حرکت است که با احتیاط باشید ولی نترسید .

کرونا در دندانپزشکی

جامعه پزشکی در یکی از پر جنب و جوش ترین روز های خود در خط اولیه تماس با بیماران ، در حال درمان مبتلایان هستند .

جامعه پزشکی و پرستاری و کادر درمان و اداری بیمارستان ها مسلما قهرمانان سلامت جامعه هستند و این روزها بر کارنامه عشق خود مهر دیگری خواهد زد و اما تکلیف بحث دندانپزشکی چه می شود ؟

[alert type=”warning” title=”ایربورن” grey_skin=1 ]لازم است بدانید که ویروس کرونا ایر بورن است . این به آن معنی است که در هنگام دم و بازدم معمولی هم در هوا منتشر می گردد .[/alert]

پروتکل های سازمان بهداشت جهانی و مدیزیت بهداشت کشوری تعیین کننده نحوه صحیح برخورد با این ویروس بد جنس ! است . با توجه به استفاده از توربین دندانپزشکی که با دویست هزار دور در دقیقه می تواند ذرات بزاقی را تا فاصله ۵ متری پرتاب کند ، امکان رعایت اصول استرالیزاسیون عملا کار بسیار سخت و زمانبری است .

در این شرایط بهتر است درمان های اورژانسی که شامل درد و یا مشکلاتی است که امکان تاخیر در ان وجود ندارد در اولویت باشد و سایر موارد را به تعویق بیاندازید .

دندانپزشکان با انجام امور لازم درمانی و ارجاع درمان های غیر ضروری عملا در یک فضای آموزشی و توجیهی مکرر قرار دارند . بهتر است بدانیم بیشترین علت کاهش میزان خدمات ، سلامت عمومی است و مسلما حجم ثانویه کارها در زمان عادی شدن شرایط بسیار سخت است .

ما سعی کردیم بنا بر وظیفه اخلاقی و حرفه ای خود ، در کنار مراجعین عزیزمان باشیم . امکان درمان های اورژانسی را فراهم نمودیم و در موارد لازم با تست های رپید ، از ایمنی درمان بیشتر مطمئن می شویم . تمام سطوح مطب را توسط بخار اسید هیپو کلروس ضد عفونی میکنیم و پذیرش های محدود و با فاصله را در دستور کار مطب قرار دادیم .

20 thoughts on “کرونا در دندانپزشکی

  1. کبری بیات گفت:

    سلام عرض میکنم خدمت آقای دکتر روزتون بخیر.ببخشیدآقای دکتر دندون جلویی بنده شکسته چندبارهم رفتم دکتر ترمیم کرده بازم میشکنه.اینبار گفتن باید لمینت بشه.به نظرتون توی این شرایط کرونا میتونم بیام اینکار رو برام انجام بدید؟ممنون از پاسخگویی شما.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم کبری عزیز
      اول از همه لازمه علت شکستگی معلوم بشه . قطعا اگر علت باقی بماند هر نوع درمانی را با شکست مواجه می کند . مراجعه به دندانپزشکی با رعایت پروتکل ها و در شرایط نارنجی قابل قبول است ولی اگر شرایط فرد دارای ریسک باشد ( سن بالا یا دیابت یا بیماری های ضمینه ای ……..) بهتر از درمان را به تعویق بیاندازد و بعد از دریافت واکسن مراجعه فرمایید .
      سلامت و شاد باشید

  2. سلام آقای دکتر
    باتوجه به وضع موجود( کرونا) آیا در یکی دو هفته آینده میتونیم به مطب شما مراجعه کنیم؟ یعنی در این روزها پذیرش بیمار دارید؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام عزیز
      بر اساس دستور العمل های اعلامی برخی درمان ها و تحت شرایط خاصی مجاز شده است .
      موفق باشید

  3. مهرو معنی گفت:

    سلام.وقت بخیر
    آقای دکتر من ۳ روزه که درد شدید دندان دارم و کلا سمت راست صورتم و فکم درد شدیدی می کنه.و این درد به سر و گلو و چشمانم هم میزنه. نوافن و مفنامیک اسید برای کاهش درد استفاده کردم ولی به محض اینکه تاثیرش می ره مجددا درد شروع می شخ. توی این شرایط اصلا حاضر نیستم به دندانپزشکی برم. باید چکار کنم؟ آیا با مصرف آموکسی سیلین می تونم عفونت رو کنترل کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      شرایط حال حاضر این پاندمی و تمهیدات اعلام شده در مطب ها ، این سطح از نگرانی را منطقی نمی کند .
      به دندانپزشک کراجعه و از همکارم بخواهید روش های جدید را برایتان توضیح دهد . البته حتما با ایشان تلفنی هماهنگ کنید .
      موفق باشید

  4. ترگل گودرزی گفت:

    سلام آقای دکتر من دندانمو پانسمان کردم و باید پرش نیکردم که دندانپزشکی ها رو تعطیل کردند .حالا هر چیم این سایت ها رو گشتم لیست مورد تائید رو پیدا نکردم میتونین منو راهنمایی کنید؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام
      در حال حاضر مراکز دندانپزشکی در حال ارایه خدمات هستند .
      موفق باشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام
    اقای دکتر در تهران جایی برای کار اورژانسی دندان میشناسید که معرفی کنید ایا ؟؟دندان درد امانمو بریده ،کشیدنی هستش

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام عزیز
      اطلاعات شهری ، مراکز فعال و در حال خدمات را به مردم معرفی می کنند . با تلفن ۱۱۸ تماس بگیرید . احتمالا شماره تلفن ۴۰۳۰ هم میتونه اطلاعات مناسب بهتون بده .
      موفق باشید

  6. مریم شکری گفت:

    سلام
    اقای دکتر دندان اسیابم خراب شده و فوق العاده درد میکنه ۱۵ روزه اموکسی سلین میخورم خوب نمیشه جایی میشناسید در تهران که برم
    ممنون

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم شکری
      استفاده نا مناسب از آنتی بیوتیک ها بدن شما را در برابر ویروس ها و باکتری های مهاجم تضعیف خواهد کرد . لطفا مصرف بدون تجویز دارو را انجام ندهید .
      اطلاعی از مراکز خدمات دندانپزشکی اورزانس ندارم ولی به سادگی می توانید از اطلاعات شهری استعلام کنید .
      موفق باشید

  7. سلام اقای دکتر وقت بخیر
    من شش ماه پیش دندون ام و عصب کشی کردم و برام روکش گذاشتن
    الان دو سه روز خیلی درد میکنه
    جوری که وقتی دندونام رو هم میخوره دادم در میاد
    به نظرتون دوباره باید عصب کشی شه؟؟؟
    آنتی و بیوتیک میخورم خودم هر ۶ساعت درداش کمتر شده!

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم امیری
      متوجه نشدم سوالتون به کرونا چه ربطی دارد ؟
      لطفا دقیق تر طرح سوال کنید
      ممنونم

  8. سجاد گروسی گفت:

    با سلام و خسته نباشید آقای دکتر، دندان شماره ۵ بالای سمت راست من هنگام غذا خوردن در تاریخ ۲۸ بهمن ماه شکسته بطوریکه داخل لثه یک تیکه ازش مونده (با زبان میزنم تکون میخوره) و نصف بیرونی(از سمت بیرون) سالم مانده و اون هم باز تکون خیلی خفیفی داره و الان حدود ۴ روزه که درد خیلی شدیدی به همراه عفونت (بوی نامطبوع از دهان) به مشامم میرسه بطوریکه چشمم هم درد میگیره(حتی شب هم نمیتونم بخوابم). بردم نشون چندین پزشک دادم که دندانپزشک خودم میگه من انجام نمیدم یا باید بذاری بعد عید(بعد ۱/۱۶) یا بدی به یکی دیگه. نشون دو تا دکتر دیگه دادم یکی میگفت عصب کشی کن و روکش بذار یکی دیگه میگفت بکشش. حتی عکس(OPG) هم گرفتم. از قبل هم دندونم پر شده بود. همچنین تمامی دکترها گفتند که ریشه دندونم داخل سینوسه و چون این ویروس کرونا اومده خودشون(کشیدن دندون) انجام نمیدن دکتر دیگه ای رو بهم معرفی کردن. در این صفحه هم قسمت آپلود عکس نداشت که عکس رو ارسال کنم. الان خودم موندم چکار کنم؟(حتی گذاشته بودم بعد عید ببرم درستش کنم ولی از بس درد داره که دردش میزنه به چشم و پیشانی). به نظر شما با این ویروسی(کرونا) که اومده آیا دندونم رو بکشم یا خیر؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سجاد عزیز
      در صورتی که درد دارید ، لازمه این درد کنترل بشود . مراکزی که برای درمان های اورژانسی شهرتون اعلام شده را پیدا کنید و برای کنترل درد مراجعه کنید .
      با رعایت نکات ساده بهداشتی و توصیه های مدیریت بهداشتی که البته با دقت کافی همراه است از کرونا هراس نداشته باشید .
      موفق باشید

  9. فرزانه بیات گفت:

    سلام آقای دکتر دندان آخر سمت چپم سوراخ شده خیلی درد دارم گوشمم درد میکنه میترسم دندانپزشکی برم چه کار کنم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم بیات
      در هر استان و شهری یک تعداد مراکز اورژانسی اعلام شده است . در مرحله اول با اقدامات دارویی سعی در تاخیر درمانی و بدون درد صورت خواهد گرفت . در صورت عدم پاسخ به درمان دارویی در مراکز ذکر شده ، دندان پاپوتومی خواهد شد .
      موفق باشید

  10. مهلا عباسی گفت:

    سلام اقای دکتر
    بنده قرار است ۲۰ اسفند سدیشن شوم چند دندان پر کردنی و چند گشیدنی ،ایا امکان ضعف بدنی وجود دارد ؟؟واینکه کار اورژانسی چیست که فرمودید
    تشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم عباسی
      درمان های دندانپزشکی درمان های الکتیو هستند و غیر از مواردی که درد یا خونریزی و تورم وجود دارد ، می تواند به بعد از کنترل اپیدمی کرونا منتقل شود . در نظر داشته باشید بهترین راه کنترل این ویروس در حال حاضر که واکسن و درمان کرونا در دسترس نیست ، قطع زنجیره میزبانی است . تا حد امکان از منزل خارج نشوید .
      شاد و سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *