توصیه های لازم

توصیه بعد از روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .

8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)

پس ازساخت روکش دندان لازم است:

هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.

رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.

  • بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
  • دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
    -درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
    -شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
    – ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
    درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد.
  • پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
    درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
    الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
    ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
    غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار)
  • اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
  • به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
    دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود.
  • بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
    الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
    ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
    ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
    د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
    ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد.
  • دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
    به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است.
  • روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

1,106 thoughts on “توصیه بعد از روکش دندان

  1. فرانک فلاح گفت:

    سلام دکتربنده۳هفته پیش روکش دندان انجام دادم ولی دورلثه ام بهحالت کبودی میزند ووقتی چیزی میخورم لثم خون میاد ودرد دارم باید دوباره قرص بخورم یا دندانپزشکی برم ممنون میشم جواب بدید

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم فرانک
      لطفا به دندانپزشکتون مراجعه فرمایید.
      موفق باشید

  2. آرین گفت:

    سلام اقای دکتر ،روز به خیر ، داشتن درد در دندانی که روکش شده طبیعی هست؟ یک هفته ست روکش کردم،عکس هم از دندان گرفته شد قبلش،مشکلی ندیدن دکتر،اما الان درد دارم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام اقای آرین
      وجود درد در هر نقطه از بدن به عنوان یک هشدار تلقی می گردد و طبیعی نیست . البته نباید حس تازه بودن روکش و فشارش به دندان های کنارش را با درد یک جور در نظر گرفت .
      حتما با پزشکتون در ارتباط باشید تا مشکل حل شود .
      موفق باشید

  3. امیر نوری گفت:

    سلام.من به دندونم فشار اوردم و باعث جابجایی روکش دندان آسیا شد که فکم خوب بسته نمیشد. با فشار فک اون رو به حالت اولیه برگردوندم و الان هم لق نیست. ایا باید روکش تعویض یا مجددا چسب بشه؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام امیر جان
      این روکش بایستی توسط دندانپزشک بررسی گردد .
      موفق باشید

  4. آرین گفت:

    سلام ،روزتون به خیر آقای دکتر،من یک دندان رو روکش کزدم به تازگی،اما فاصله دندان با دندان های مجاور رو با چسب پر کردند دکتر،یعنی نمیدونم چسب هست یا چیز دیگری،اما امکان نخ دندان کشیدن نیست ، این ماده خودش با مسواک زدن از بین میره ؟ دندان های مجاور فاسد نمیشن ؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام آرین عزیز
      احتمال باقی ماندن چسب دندان کم است ولی غیر ممکن نیست . به هر حال بهتر است توسط دندانپزشکتان معتینه مجدد شوید چون لازم است امکان استفاده از نخ دندان مهیا شود .
      موفق باشید

  5. سلام دکتر خدا قوت
    سوالم اینه با دندان روکش شده میشه مثل دندان های طبیعی هرچیزی خورد مثلا انار؟ یا مراقبت خاص خودشو داره و نمیتونیم هرچیزی باهاش بخوریم….. ممنون

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سمانه خانم
      دندان های روکش شده می توانند در سیستم جویدن به مقدار بسیار زیادی مشابه با دندان طبیعی عمل کنند .
      موارد استثنا و ملاحظات خیلی خاص توسط پزشک گوشزد می گردد .
      موفق باشید

  6. مونا گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من دخترم چهارده سالشه و دندون شش پایینش شکست و عصب کشی کرد اما چون شکستگی دندونش زیاده گفتن باید روکش بشه
    میخواستم ببینم روکش در این سن مشکلی براش در آینده به وجود نمیاره ؟؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام مونا خانم
      روکش اطفال متفاوت از روکشی است که برای بزرگسالان استفاده می شود و در صورت تشخیص پزشک لازم است انجام گیرد .
      موفق و شاد و سلامت باشید

  7. ناشناس گفت:

    آقای دکتر من یک دندون رو کشیدم الان دکتر به من گفته میتونم برات روکش کنم دندون کشیده شده رو به دندون عقب و به جلو متصل کنم که کشیدگی دندون معلوم نباشه اینجور چیزی ماندگاری داره؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      روشی که شما توضیح دادید را بریج کردن یا پل گذاشتن می نامند . البته این روش یک جایگزین جدید تر به نام ایمپلنت دارد . اگر معذوریتی در گذاشتن ایمپلنت ندارید پیشنهاد میکنم از بریج بگذرید.
      موفق باشید

  8. نادر گفت:

    سلام.ببخشد امکان افتادن یکهویی روکش در هنگام خواب وجود دارد؟یعنی بدون لق شدن، یکهو روکش بیافتد و در گلویمان گیر کند.والا خیلی میترسم در خواب این اتفاق برایم بیافتند.آیا خطر مرگ در هنگام خواب بدلیل پریدن روکش در گلو وجود دارد؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام جناب نادر
      تا به حال چنین چیزی نشنیدم . و قاعدتا روکش یهویی جدا نمیشه و معمولا روکش لق شده در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن خودش را نشان می دهد .
      موفق باشید

  9. فاطمه گفت:

    ببخشید من دندونم رو روکش کردم ولی الان روکشش شکسته و اذیتم میکنه باید چیکار کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام فاطمه خانم
      خوب قاعدتا باید تشریف ببرید پیش دندان پزشکتون . شاید هم من متوجه سوال نشدم . اگه لازمه بیشتر توضیح بدید .
      سلامت و شاد باشید

  10. غزل فتحی گفت:

    با سلام خدمت دکتر سهرابی
    همسر بنده ۴ تا دندون جلو رو روکش کرده ولی از اون موقع به اینور تلفظ صدای س رو خوب نمیتونه ادا کنه آیا به خاطر خوب درست نکردن روکش یا کوتاه درست کردنه اونه ممنونم اگر جواب بدید.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      اگر زمان مناسب ی که توسط پزشکان اعلام شده ، سپری گردیده است ، به ایشان اطلاع دهید .
      این مشکل به سادگی حل می شود .نگران نباشید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *