طب سنتی

دندان درد شبانه

دندان درد

کنترل دندان درد :

دندان درد از آن دردهایی است که واقعاً تحملش سخت است؛ به خصوص که شب ها خواب و آرامش را از انسان سلب کند.
در واقع شاید بشود گفت دندان درد جزء بدترین دردهای غیر قابل تحمل است که وقتی گریبانگیرمان شود، حاضر هستیم هر کاری برای خلاصی از آن کنیم.
چه بسا در این مواقع دسترسی به پزشک هم امکان پذیر نباشد یا اگر به پزشک کشیک شب دسترسی داشته باشیم نهایت آن به دست آوردن چند مسکن است که بدون دکتر هم می توان آنرا از داروخانه خرید.
به نظر شما چه کارهای دیگری برای تسکین دندان درد می توان کرد؟ در ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که:
چرا دندان درد در شب ها بیشتر است؟
شب ها با توجه به این که معمولاً در حالت دراز کش هستیم، فشار ناحیه سر افزایش پیدا می کند. یعنی وقتی در حالت ایستاده هستیم فشاری در رگ ها وجود دارد و وقتی که دراز می کشیم فشار رگ ها مقداری افزایش پیدا می کند همین امر باعث می شود که عروقی هم که در ناحیه اتاق پالپ وجود دارد فشارشان افزایش پیدا کرده و فشار داخلی پالپ دندان باز هم افزایش پیدا کرده و دندان درد هم به همان نسبت افزایش پیدا کند.
برای همین است که بیماری که دندان درد دارد شب ها بلند می شود و برای خودش قدم می زند تاصبح شود. چون تا قصد خواب کند دردها تشدید می شود و وقتی قدم می زند چون سرپا می ایستد درد کاهش پیدا می کند.
در مورد دندان درد و راهکارهای ساده برای رهایی از این درد میتوان گفت: اگر دندان هنگام خواب به شدت درد بگیرد، نشانه این است که دندان از قبل پوسیدگی داشته و عصب باز شده و آرام کردن این درد تنها با مراجعه به پزشک و عصب کشی کامل امکان پذیر است ولی با رعایت نکات زیر می توان درد را کاهش داد.
۱- از خوردن غذا یا نوشیدن مایعات گرم جدا پرهیز کنید.
۲- با استفاده از کمپرس سرد از روی صورت و در ناحیه درد، درد دندان کمتر می شود.
۳-شست و شوی داخل دهان با آب نمک سرد .
۴- استفاده از قطره های گیاهی مثل عصاره گیاه میخک که باید به طور مستقیم روی حفره پوسیدگی دندان ریخته شود.
۵-استفاده از مسکن های ضد التهاب مانند: ژلوفن یا مسکن های قوی مانند استامینوفن کدئین.
یادمان باشد در هنگام خواب باید حتما زیر سر بلند باشد، اگر بالشت کاملا تخت باشد، خونرسانی در سر بیشتر می شود و درد دندان افزایش می یابد.

کارهایی که نباید برای آرام کردن دندان درد انجام دهید :

– آسپیرین را روی دندان‌تان نگذارید . اگر می‌خواهید حالتان بهتر شود، آن را با آب بخورید. گذاشتن آن روی لثه می‌تواند آن را زخم کند که بهبود آن ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد.

– تصور نکنید با قطع شدن درد دندان ، مشکل از میان رفته است . مشکل دندانتان را جدی بگیرید و سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

– از گرما برای تسکین دندان‌ درد استفاده نکنید، زیرا آن را بدتر می کند.

 

 

91 thoughts on “دندان درد شبانه

  1. mobina گفت:

    سلام اقای دکتر من دندون ۶ پایینیم درد میکنه و باید روکش و اعصاب کشی بشه یک هفته دیگه نوبت من هس و من درد شدیدی دارم خمیر مخصوص میخک برای دندونم استفاده کردم اما فقط وقتی که ایستادم بهتر میشه الان دو یا سه روزه نتونستم بخوابم کمکم کنید

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام خانم مبینا
      جز توصیه به مراجعه حضوری و دریافت دارو توصیه دیگری نمیشه داشت .

  2. محمدی گفت:

    سلام آقای دکتر من سه روز پیش دندان یک سمت راستم که کیست داشت دکتر برام کلسیم گذاشته الان سه روزه دردش منو کشته چیکارکنم ممنون میشم جواب بدین

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام عزیز بزرگوار
      واقعا متاسفم که این قدر درد دارید . حتما به پزشکتون اطلاع بدید تا مسکن لازم تجویز بشه .
      موفق باشید

  3. متین گفت:

    سلام آقای دکتر من دندانم داره درد می کنه خیلی شدید جوری که به گوش مغزم می زنه من باید چ کار کنم

    1. دکتر سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      از مسکن های روتینی که در منزل دارید استفاده کنید . اگر مسکن در اختیار ندارید و داروخانه نزدیک ندارید یک روش سنتی به شما آموزش میدهم ممکن است چند ساعتی شما را ارام کند ولی به صورت مستمر( چند روز پیاپی) از آن استفاده نکنید چون ممکن است مضر باشد .کمی سماق و نمک را مخلوط کنید و با چند قطره آبلیمو به صورت خمیر دراورید و روی ناحیه بگذارید . احتمالا بعد از چند دقیقه درد قابل تحمل می شود . ( توصیه دکتر کرد افشار متخصص طب سنتی )

  4. پانته آ پیری گفت:

    سلام من دو روزه دندونم عصبم خیلی درد میکنه شبا هم بعضی وقتا نمیتونم بخوابم به شدت درد میکنه باید چیکار کنم خوب شه دندونم؟؟
    من پانته آ پیری هستم ۱۴سالمه

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام دخترم
      شما باید بری دندانپزشکی تا احتمالا دندان را عصب کشی کنند .
      البته بهتره مراقبت از دندان ها را بیشتر کنید چون تو سن شما خیلی خیلی زوده که دندانی به عصب رسیده باشد.
      موفق و سلامت باشید

  5. امیر گفت:

    سلام دکترجان ،حدود دو روز هست که دندان ۵ پایین سمت راست که چندسال پیش عصب کشی و روکش شده به همراه دندان روبه رو بالایی که اون هم عصب کشی و پر شده باهم درد شدید دارند،که هنگام شب شدید تر شده،این ۲ روز آنتی بیوتیک و مسکن هم مصرف کردم،به نظر شما چرا هر دو با هم شروع به درد کردند؟ و آیا باید به دندانپزشک یا متخصص ریشه مراجعه کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام امیر جان
      بله حتما به دندانپزشکتون مراجعه داشته باشید .
      موفق و شاد باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *