مطالب آموزشی

ضرورت استفاده از نخ دندان

نخ دندان

نخ دندان بسیار مهم تر از مسواک است :

کم نیستند افرادی که فکر می کنند که نخ دندان فقط برای بیرون آوردن غذاهای بین دندان است و لذا اگر غذایی دربین دندانها گیر نکند ، احتیاجی به نخ دندان نیست .

حال آنکه نخ دندان اصلاَ برای بیرون آوردن غذا از بین دندانها نیست . یعنی اگر هیچ غذایی بین دندانهای شما گیر نکند ، بازهم لازم است حداقل یکبار در شبانه روز از نخ دندان استفاده کنید .

دندانها دارای ۵ سطح هستند ، که تنها سه سطح آن با مسواک تمیز می شود . سطح بین دندانی به هیچ وجه با مسواک تمیز نمی شود و فقط با نخ دندان تمیز می شود .

حقیقت امر آن است که درسنین نوجوانی و جوانی ، سطوح بین دندانی بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرد و لذا اغراق نیست اگر بگوییم در این سنین ، استفاده از نخ دندان اهمیت بیشتری دارد ، تا مسواک زدن .

آیا می دانیدعامل پوسیده شدن دندانها میکروب است ؟ یا به عبارت دیگر پوسیدگی یک بیماری عفونی است ؟

پوسیدگی تمام خصوصیاتی که بیماریهای میکروبی دارند، را داراست . یعنی تا میکروبی نباشد پوسیدگی بوجود نمی آید . با حذف میکروب از محیط دهان می توان جلوی پوسیدگی را گرفت . همان طور که میکروب ها را می توان با آنتی بیوتیک از بین برد ، می توان برای حذف میکروب های عامل پوسیدگی نیز ، از عوامل ضد میکروبی کمک گرفت . نخ دندان در حذف این عوامل میکروبی بسیار تاثیر گذار است .

بنابراین اگر شما بتوانید محیطی فراهم کنید که در دهان شما هیچ میکروبی وجود نداشته باشد، به هیچ وجه پوسیدگی ایجاد نمی گردد . درمحیط های آزمایشگاهی نیز این امر تجربه شده است، تا وقتی درمحیطی میکروب وجود نداشته باشد ، حتی اگر رژیم غذایی پر از قند به موجود زنده داده شود ، در دندانهایش پوسیدگی دیده نمی شود و به محض اضافه کردن میکروب به محیط ، دندان ها پوسیده می شود .

تجمع میکروبها روی دندان پلاک میکروبی است و این همان لایه زردی است که اگر چند روز مسواک نزنیم ، روی دندان ها جمع می شود . اگر این پلاک را از روی دندان ها حذف کنیم، میکروب ها را از دندان ها دور کرده ایمو دیگر پوسیده نمی شوند .

عده ای می گویند دندان های ما با فشار غذا خوردن می شکند ، ولی هیچ اثری از پوسیدگی در دندانهایمان دیده نمی شود ، علت چیست ؟
هیچ گاه دندان سالم تحت فشار غذا خوردن معمول نمی شکند ، چرا که بافت های عصبی اطراف دندان ، مانع از فشار زیاد به دندان می شوند . وقتی دندانی در طی غذا خوردن می شکند ، یعنی در زیر ناحیه شکسته شده ، پوسیدگی وجود داشته و باعث شده زیر دندان خالی شود؛ حال که سطح دندان از زیر خالی شده است ، مقاومت آن کم شده و تحت فشار می شکند.
این گونه پوسیدگی ها که در بین دندان ها بوجود می آیند، ابتدا مشخص نیستند ، در زیر دندان پیشرفت می کنند تا موقعی که سطح رویی دندان تحت یک فشار نه چندان زیاد می شکند .
بیمارانی که می گویند ما دندان های سالمی داریم ولی همیشه تحت فشار خرد میشوند ، از این دسته اند . درحقیقت دندان های این افراد ضعیف نیست ، ولی به علت عدم نخ کشیدن ، پوسیدگی در دندان ها پیشرفت می کند .
این گونه پوسیدگی ها و عوارض آن را، تنها با نخ کشیدن می توان متوقف کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *