مقالات

هیپنوتیزم در دندانپزشکی

هیپتونیزم در دندانپزشکی

اصول و مبانی هیپنوتیزم در دندانپزشکی

از کلمه یونانی Hypnose به معنی خواب گرفته شده است . شیوه هایی خاص از زمانهایی خیلی قدیم متداول بوده که می توان در افراد خواب مصنوعی ایجاد کرد در این حالت شخص مورد آزمایش (سوژه) با عامل (کسی که آن را ایجاد کرده ) ارتباط برقرار نموده و از اوامر و تلقینات عامل پیروی می کند در کشورهای امریکای جنوبی به جای لغت هیپنوتیزم از کلمه سوفرولوژی استفاده می شود . در تاریخ پزشکی یونان قدیم معبدی به نام سوفرن وجود داشته و افراد برای اقدامات درمانی به این معبد رفته و بر اساس نام اسطوره های موجود به حالت خواب یا خلسه فرو می رفته اند .
مفهوم هیپنو تیزم قرار دادن افراد در خواب است که به طور واضح جریان واقعی غیر از این است در حالی که معنی سوفرو لوژیست این است که افراد در حالت آرامش توسط فردی درمانگر درمان می شوند .
به هر حال می توان گفت : هیپنو تیزم عملی است که در درک و رفتار افراد به کمک دو عامل اثر می گذارد . یکی استفاده از قوانین تلقین پذیری و دیگری رسیدن به حالتی به نام خلسه هیپنوتیزمی.

قسمتهای مختلف مغز ، هر یک انجام کار و وظایفی را بعهده دارند . هنگام هیپنوتیزم قسمتهای دیگر مغز به اندیشه های مختلف توجه دارند ، از کار ایستاده و فقط یک فکر و موضوع برای سوژه باقی میماند و آن توجه و تمرکز به یک نقطه یا فکر است و در چنین حالتی تلقین وارد صحنه شده و سوژه ، افکار تلقین شده را می پذیرد .

در دامنه آگاهی بشری ، اگر حالت آگاهی معمولی در میان یک خط قرار گرفته باشد ، در یک انتهای این خط حالت اغما یا بیهوشی کامل و در انتهای دیگرش هیپنوتیزم یا تمرکز زیاد حواس قرار میگیرد .
حالت هیپنوتیزم ـــــــ هوشیاری عادی ــــــــ حالت اغما

دکتر پرویز ترک زبان متخصص پریودنتولوژی ، چهره شناخته شده و منحصر بفرد در هیپنودونتیک ایران که حدود هشتاد جراحی به کمک هیپنوتیزم تا سال ۱۳۷۳ را با موفقیت در دانشگاه تهران بانجام رسانیده ، معتقد است : خلسه هیپنوتیزمی یک شرایط گذاری عصبی تعدیل یافته است که به کمک تحریک سیستم عصبی سمپاتیک یا پاراسمپاتیک بوجود می آید . این حالت با حالاتی مانند خواب ، اغما و بیهوشی کاملاً متفاوت بوده و در واقع یک حالت ورای هوشیاری است . در این وضعیت ، قدرت و قابلیت تلقین پذیری بسیار زیاد است . از آنجایی که خلسه بر اثر تحریک سیستم عصبی حاصل میگردد ، لذا اساس و پایگاهی مادی و جسمی دارد .
در حقیقت هیپنوتیزم شامل یک احساس تمرکز شدید موضعی همراه با کاهش میزان آگاهی نسبت به محیط واقعی اطراف است .
هیپنوتیزم بعنوان یک تکنیک درمانی قانونی و مشروع از جانب انجمن پزشکی آمریکا و انجمن روانپزشکی آمریکا پذیرفته شده است .
تا کنون هیپنوتیزم در دانشگاههای زیادی تدریس شده و میشود‌ ، منجمله دانشکده های دندانپزشکی تهران و مشهد و دانشکده مامایی شهید بهشتی و تعدادی از دانشگاههای معتبر آمریکا ،‌ انگلستان ، کانادا و غیره
ذکر این مطلب جالب است که در دانشکده دندانپزشکی گلاسکو لیست انتظار جهت ملاقات هیپنوتراپیست تا دو سال بعد وقت میدهد .

درمان با هیپنوتیزم

هیپنوتیز درمانی به عنوان یک روش درمانی اصلی یا درمان کمکی موثر در بسیاری از انواع مشکلات جسمی و روانی کاربرد ارزشمندی دارد. هیپنوتیزم حالت تغییر یافته‌ای از هوشیاری است که طی آن درمانگر واجد شرایط این فرصت را پیدا می‌کند که با تاثیر مستقیم بر فرآیندهای ناخودآگاه و ارائه تلقینات درمانی مناسب به اصلاح ساختار روانی بیمار بپردازد و یا زمینه‌ای برای یک اجرای یک روش درمانی پزشکی مثل جراحی و … فراهم سازد.
استفاده از هیپنوتیزم برای درمان تب یونجه نیز کاربرد دارد. نتیایج این مطالعات نشان داده است که هیپنوتیزم به کاهش برخی عوارض از جمله آبریزش بینی می‌شود. روند این کاهش با تغییر جریان خون اتفاق می‌افتد. همچنین از هیپنوتیزم برای درمان پیشگیری از سردردهای مزمن میگرن و سردردهای عصبی ، زایمان بدون درد ، درمان بیماریهای روان تنی مثل زخم معده ، آسم ، فشار خون ، التیام بیماریهای پوستی ، کاهش عوارض شیمی درمانی ، کنترل خونریزی در جراحیها و در امور روانپزشکی کاربرد دارد. هیپنوتیزم همچنین به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

هرچند در اعمال جراحی کوچک ، فنون هیپنوتیزم برای بی‌حسی انجام می‌پذیرد، اما در اعمال جراحی مهم نمی‌توان بر هیپنوتیزم اعتماد کرد، زیرا امکان دارد در ضمن انجام جراحی ، بیمار دچار تحریکات عصبی شدید شده و علی رغم تلاش‌های عامل از خواب هیپنوتیزم بیدار شود و جراح را در موقعیت خطرناکی قرار دهد.

استفاده از هیپنوتیزم در کاهش و از بین بردن درد ، کاربرد هیپنوتیزم در دندانپزشکی ، بیهوشی و بی حسی در بیماران و کودکانی که امکان استفاده از روشهای دیگر نیست رواج دارد.

دانشگاه USC School of Dentistry در امریکا اکثر کارهای نرمال و گاهی تخصصی را با کمک هیپنوتیزم انجام می دهند.

هیپنوتیزم در دندانپزشکی ، چیز جدیدی است و برای اولین بار در مصر گزارش شده است این درمان بیش از ۳،۰۰۰ سال سابقه در پرونده خود دارد . در سال های بعد از آن ، مواد شیمیایی و بیهوشی عمومی معمول شد .

[alert type=”success” title=”خدمات هیپنوتیزم در مطب دکتر سهرابی” grey_skin=1 ]در مطب دکتر سهرابی خدمات هیپنوتیزم دندانپزشکی تحت نظارت روانشناس آموزش دیده و مجوز دار قابل ارایه است . با کلیک بر روی دکمه زیر اطلاعات لازم را خواهید داشت .[/alert]

[cws_button type=rounded size=large link=/خدمات-ما/هیپنوتیزم/# ]هیپنوتیزم در مطب دکتر سهرابی[/cws_button]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *