توصیه های لازم

ترمیم دندان (پرکردن دندان)

توصیه های لازم بعد از پر کردن دندان

پس ازترمیم دندان لازم است که:

  • لطفا تا یک ساعت دندانهای خود را روی هم فشار نداده وتا دو ساعت از خوردن غذا با دندان تازه پر شده خودداری فرمائید.(در ترمیم های همرنگ لازم نیست)
  • گاهی دندان شما تا مدتی(سه تا پنج هفته)به سرما وگرما حساس میشود.
  • حساسیت دندان به سرما وگرما هفته به هفته کمتر می شود نه روز به روز.
  • اگر حساسیت دندان شما در روزهای اول پر کردن بسیار بسیار شدید است و به گونه ای که هر لحظه مجبور به مصرف مسکن می شوید به احتمال زیاد لازم است دندان شما تحت درمان عصب کشی قرار گیرد .
  • اگر حساسیت دندان شما در آغاز چندان زیاد نبوده ولی با گذشت زمان حساسیت دندان بیشتر شده است دلیل برآنست که دندان باید از نظرنیاز به عصب کشی بررسی شود . گاه بروز ترک و شکستگی در پر کردگی دراین افزایش حساسیت دخالت دارد و گاه ممکن است مربوط به دندانهای مجاور باشد .
  • اگر در سطح دندان پرشده بلندی احساس می کنید نباید برروی آن فشار زیاد وارد کنید و یا با فشار دادن سعی دربرطرف نمودن نقطه بلند کنید . در این موارد بهتر است با مراجعه سریعتر به دندانپزشک خواستار اصلاح بلندی شوید درغیر اینصورت (عدم مراجعه به پزشک) احتمال شکستن پرکردگی و نیاز مجدد به ترمیم دندان وجود خواهد داشت.
  • پس از پر کردن دندان هنگامی که بی حسی دندان تمام می شود دردی شروع میشود که در بعضی مواقع نیاز به مصرف یک یا دوعدد مسکن برای تسکین درد دارد.توجه داشته باشید که این درد موقتی است و معمولاً نیاز به پیگیری جدی ندارد.درصورت تداوم درد و نیاز به مصرف مکرر مسکن لازم است مطلب را با دندانپزشک خود مطرح نمائید.
  • دربعضی مواقع پوسیدگی دندان به قدری عمیق میباشد که به نزدیکی عصب دندان رسیده است.درمواردی که دندانپزشک احتمال آلودگی عصب را زیاد بداند(دراصطلاح عموم پوسیدگی به عصب رسیده باشد)اقدام به درمان عصب کشی(روت کانال)می نماید.ولی دربعضی موارد با توجه به بعضی عوامل(مثل نداشتن درد،بازنشدن قطعی عصب پس ازبرداشت پوسیدگی،دادن یک شانس برای حیات دندان و جلوگیری ازکارهای پررفت وآمد وبالطبع پرهزینه عصب کشی و پست وروکش)دندانپزشک اقدام به ترمیم و پر کردن مشروط دندان می نماید و درمان عصب کشی را مشروط به بروز دردهای پیوسته و یا مکرر می نماید. لذا درچنین مواردیکه دندان به صورت مشروط پر میشود باید انتظار مسئله درد بعدی را درنظر داشته باشید.
  • گاهی از روی علائم بالینی یا رادیوگرافی نمی توان دقیقا مشخص نمود که پوسیدگی یک دندان به عصب بازشده است یا خیر.دراین صورت دندانپزشک با هدف ترمیم و پرکردن دندان اقدام به برداشت پوسیدگی وحذف تمام قسمتهای تخریب شده دندان می نماید تا جایی که به بافتهای کاملاً سالم رسیده و بتواند دندان را پرکند.درعین حال ممکن است گسترش پوسیدگی تا حدی عمیق باشد که به عصب دندان رسیده باشد(حتی بدون اینکه دندان قبلاً دردناک شده باشد)دراین موارد ناچاراً دندان نیاز به عصب کشی داشته وجهت انجام عصب کشی آماده خواهد شد.
  • در بسیاری از موارد درد پس از پرکردن دندان مربوط به مسائل جانبی پرکردن است.بطور مثال؛حرارت و لرزش ناشی از تراش قسمت های پوسیده. بوجود آمدن زخم آفت در مجاورت محل تزریق یا محل پرکردگی. بوجود آمدن زخم لثه ناشی ازاستفاده ازوسائل ترمیم دندان یا ساکشن. توجه داشته باشید که تمامی این زخمها به صورت خود به خود بهبود می یابد و حداکثر نیاز به مصرف نوعی دهان شویه یا یک یا دوعدد مسکن در روزهای اولیه خواهند داشت.
  • دوام این پرکردگی به چند عامل بستگی دارد: الف-وسعت پرکردگی ب-ضخامت یا استحکام دیواره های باقیمانده دندان که در اطراف پرکردگی وجود دارد. ج-رعایت بهداشت دهان ودندان(اعم از مسواک،نخ دندان،دهان شویه). د-نوع تغذیه(ازنظرمصرف مواد غذایی شیرین و نشاسته ای و غذاهای سفت). ه-رابطه دندانها با یکدیگر(جفت شدن یا نشدن صحیح دندانها). و-دقت ومهارت دندانپزشک. ز-عمق پرکردگی ونزدیکی یا دوری آن ازعصب. ح-عادات بیمار(مثل دندان قروچه،روی هم فشردن دندانها به طورناخودآگاه). ط-نوع ماده پرکننده.
  • مواد ترمیمی همرنگ دندان(مواد سفید)که دراین کلینیک مورد استفاده قرار میگیرد ازاستحکام بالائی برخوردار بوده(درحد آمالگام)ومی تواند دوام زیادی داشته باشد.
    البته رعایت دقیق بهداشت دهان و استفاده مرتب و منظم از نخ دندان در دوام آن نقش زیادی دارد.
  • دستگاهی که برای ترمیم دندانها با مواد همرنگ استفاده می شود(دستگاه لایت کیور)با نورآبی یا بنفش رنگی که تولید می کند باعث سخت شدن ماده همرنگ می گردد واستفاده از عبارت لیزر اشتباه رایج میباشد.در دندانپزشکی از لیزر بیشتر برای جراحی ها،کاهش درد وبعضی کارهای جانبی مثل سفید کردن و گاه تراش دندان قبل از مرحله پرکردن استفاده می شود.

277 thoughts on “ترمیم دندان (پرکردن دندان)

  1. الناز ایرانی گفت:

    سلام آقای دکتر عزیز
    من از یک ماه پیش حدودا تمام دندانهای بالا و پایین عقبیمو رسیدگی کردم.۴ تاشون پوسیدگی خفیف داشتن که ترمیم شد ولی بقیه رو فقط مواد آمالگام رو با کامپوزیت عوض کردم چون دوست نداشتم سیاه باشه مواد.حالا بعد گذشت یک ماه همچنان درد دارم و اکثرا تلیط میخورم چون نمیتونم غذا رو بجوم خیلی خسته شدم از این درد کشیدن.میخواستم ببینم آیا طبیعیه زمان ببره برا آروم شدن درد.واصولا چقد طول میکشه درد تموم شه دیگه با توجه به اینکه حدود ۱۲ دندون رو در عرض ۳ هفته ترمیم پوسیدگی و تعویض مواد کردم.ممنون از لطفتون

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام الناز خانم
      مدت زمانی که فرمودید و شدت دردی که فرمودید ، عادی نیست . بهتر است به دندانپزشکتان اطلاع دهید

  2. نیلوفر گفت:

    سلام.خسته نباشید
    من دندون شیش و هفت پایین سمت چپم رو ترمیم کردم عصب کشی هم نشده.الان با گذشت۹روز هنوز موقعی که با این دندونا چیزی رو میجوم تیر میکشه و درد میگیره.به نظرتون این موضوع طبیعیه یا نیازه که دوباره به پزشک مراجعه کنم؟درضمن موقع خوردن آب سرد هم این درد برای چند ثانیه میاد سراغم.ماده ی ترمیمیش رو نمیدونم اسمش چیه.نقره ای رنگ هستش

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم نیلوفر
      امکان واکنش به تغییرات حرارتی در ترمیم های آمالگام شایع است . بهتر است کمی صبر کنید .
      موفق باشید

  3. پارسی گفت:

    سلام
    آقای دکتر لطفا راهنمای کنید
    در مورد ترمیم دندان با کامپوزیت دندانی که قبلا اصلا درد نداشت اما یه خورده ظاهر آن پوسیده بود و عکس هم گرفتیم و دکتر با کامپوزیت آن را ترمیم کرد اما الان چند روز میگزه و این دندان به سرما واکنش نشان میده و درد میکنه و موقع غذا خوردن احساس فشار روی آن دندان است و قبل از ترمیم دندان اصلا این مشکلات را نداشت لطف میکنید بفرمایید ممکنه مشکل از چی باشه آیا ممکنه ماده همرنگی که استفاده کرده کیفیت پاینی داشته که دندان واکنش نشان میدهد خواهش میکنم توضیح دهید
    ممنون

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام پارسای عزیز
      ترمیم با کامپوزیت ، یک درمان رایج و موفق است و البته گاها مشکلاتی را بروز می دهد . مسلما کیفیت مواد نمی تونه علایمی که گفتید را ایجاد کند . ضمنا برای تشخیص علت این مشکلات باید تست ها مختلفی انجام شود . بهتر است اشکال ایجاد شده را به دندانپزشک خود گزارش کنید

  4. محدثه گفت:

    سلام دکتر من ۲۱ سالمه،من دندون جلوم نیاز به پر کردن داشت،دکتر پر کرده بعد دیدم که خیلی دندونمو تراشیده یعنی حجم دندونم خیلی کم شده وقتی زبون میزنم اصن حس بدی پیدا میکنم خیلی خیلی ناراحتم دکتر اصن چند روزه مریض شدم از ناراحتی بیش از اندازه چون دندون جلومه خیلی میترسم،این طبیعیه ک واسه پر کردن ساده انقد روی دندونمو تراش داده حجمش کم شده؟؟؟اخه قبل اون من دندون بقلیشم پر کردم ولی دکتر قبلی اصن با جلوی دندونم کار نداشت اصن دست نزده به جلوی دندون فقط پشتش ک پنهانه کار کرده ولی این یکی دکتر جلوی دندونمو دست کاری کرده ،خواهش میکنم بگید من چیکار کنم البته ظاهرا مشخص‌نیس دست میکشم یا زبون میزنم میفهمم چیکار کرده ببخشید طولانی شد

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام محدثه عزیز
      من حدود بیست ساله که توی این شغل در حال خدمت هستم . باور کن به خاطر ندارم دو دندان از یک نفر را تراشیده باشم و میزان تراش یکی باشد . بنابر این مقایسه ات منطقی نیست . میزان تراش را پوسیدگی تعیین میکند که البته در بسیاری از موارد بسیار موزیانه خود را مخفی کرده و حتی دندانپزشک را غافل گیر می کند . اگر میزان تراش کم تر باشد مواد کمتری برای ترمیم آن ناحیه لازم است و استحکام ساختاری بالا تر است و هزاران نکته مثبت دیگر دارد که در نهایت تراش بیشتر را از انتخاب دندانپزشک دور می کند . من فکر میکنم در درمان قبلی همکار عزیزم با پوسیدگی بسیار کمی مواجه بوده است و در درمان اخیر شما همکار دیگرم با طیف وسیع تری از پوسیدگی مواجه شده و مجبور شده که مینا سطح بیرونی دندان را هم بر دارد .
      من فکر میکنم اگر ترتیب مراجعاتت بر عکس بود همین حس امروزتم بر عکس بود .
      امیدوارم تونسته باشم ذهنت را آروم کنم

  5. مریم زند گفت:

    سلام آقای دکتر
    دوتا دندانهای جلوییم رو همزمان پرکردم،چون در فاصله بین دو دندان پوسیدگی بود و نمای زیبایی نداشت
    الان مشکلی ک دارم این هست ک دندونام از بالا فاصله داره ولی از پایین با مواد همرنگ ک پرشده بهم چسبیدن و نمیتونم نخ دندون استفاده کنم،چکار باید کنم؟آیا این مشکل به مرور باعث پوسیدگی میشود؟
    سپاسگزارم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      آناتومی دندان ها به شکلی است که ناحیه ای برای حضور لثه در نظر گرفته شده است و نمی توان ناحیه مربوطه را پر کرد ولی باید بتوانید نخ دندان استفاده کنید . در صورتی که مشکلی برای کشیدن نخ دندان دارید ، حتما به دندانپزشکتون اطلاع بدید .
      موفق باشید

  6. الینا صباحی گفت:

    سلام آقای دکتر. روزتون بخیر.
    من دندان نیشم به سرما و گرما بسیار حساس بود. دیروز به دندان پزشکی مراجعه کردم. دندون نیشم رو با مواد رنگ دندان ترمیم کردند. امروز که نخ دندون میزدم. بخشی از پر کردگی بین دندونم با نخ دندون خارج شد. و هنوز هم بسیار به سرما و گرما حساس هستش. الان نگرانم نکنه پر کردگی از دندان خارج شده باشه. خالی شدن پر شدگی دندان نیش با نخ دندان امکانش هست و اینکه آیا با وجود ترمیم و عدم بهبود، دندان نیاز به عصب کشی داره؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      بسیار بعیده که پر کردگی به این سادگی خارج بشه و البته که غیر ممکن نیست . ولی برای بررسی نیاز به معاینه است . حساسیت هم باید توسط دندانپزشک بررسی شود . موفق باشید

  7. سوگندجهانگیری گفت:

    سلام آقا دکتر خسته نباشید.سوگند هستم حدود ۶یا ۵ماه پیش سه تا دندون بالایی جلوم رو ترمیم کردم اوایل به آب سرد و گرم خیلی حساس بود که من مراعات کردم کمی بهتر شد ولی خب دندونام استحکام قبل و نداره وهیچ استفاده ای نمیتونم ازشون داشته باشم خیلی حساس شدن دکتر که رفتم گفتن باید هر تارو اعصب کشی کنی پیش یک دکتر دیگه که رفتم گفتن که اگرلبنیات زیادمصرف کنم خوب میشه چون دندونام حیف الان یک هفته است که دندونام خیلی دردمیکنه حتی دهنمو بازمیکنم یه باد که بهشون بخوره درد خیلی بدی میگیره لث هامم میسوزن بنظرتون چیکارکنم؟
    (شرمنده طولانی شد..ممنونم. )

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سوگند عزیز
      قطعا مراجعه شما به یک دندانپزشک نبوده که پاسخ مصرف لبنیات دریافت کرده اید . لطفا به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل را حل کنند . موفق باشید

  8. علی گفت:

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    دکتر من دیروز دندون پایین یکی مونده به آخر(دندون عقل رو به حساب نیاریم) رو با مواد سفید پر کردم.بعد الان یه درد کوچیک حس میکنم(حالت مرده درده) که گاهی اوقات به گوشم هم میرسه این درد.(البته قابل تحمله و شب هم از خواب بیدار نمیشم )که این درد وقتی غذا روش میخورم و فشار میدم بیشتر میشه که دیگه میترسم با این سمت غذا رو بجوم.حالا داستان اینه که موقعی که دکتر عکس گرفت گفت پر کردن سطحیه و وقتی دندون رو تراشید و پوسیدگی ها رو خارج کرد یه خورده گود شد دندون بعد یه نقطه قرمز رنگ مشخص شد که دکتر سوزنش رو که میگذاشت روی اون نقطه خیلی درد میگرفت و گفت زیاد تراشیده شده و رسیده به عصب(همون نقطه قرمزه) و گفت احتمالا عصب کشی بخواد(البته تراشیدن دندونم رو یه دندانپزشک دیگه انجام داده بود و پانسمانش کرده بود که من دیگه پیش اون نرفتم و ایشون پانسمان رو برداشت)بعد واسم ترمیمش کرد و گفت برو باهاش غذا بخور تا سه شنبه ببین اگه درد گرفت بیا واست عصب کشی کنم.حالا به نظرتون دو روز کافیه واسه اینکه ببینیم درد آروم میشه یا بیشتر صبر کنم آخه حیفم میاد دندونم رو عصب کشی کنم چون قبلش درد چندانی نداشتم فقط حساس شده بود به آب سرد منم اومدم معاینه که این اتفاق افتاد.آیا اگه عصب کشی نکنم اون نقطه قرمزه باعث عفونت دندونم میشه؟
    البته آقای دکتر غذا که روی دندونم میخورم شک میکنم که درد واسه همون دندون ترمیم شده هست یا کناریش؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام علی عزیز
      خیلی دقیق و با حوصله طرح پرسش کردی . یعنی واقعا میشه تجسم کرد . ولی علی عزیز این پاسخ به این سوال نیاز به حضور درمانگر در هنگام درمان را طلب میکند . اندازه قرمزی و وجود ترشحات یا علایم قبل درمان و ناحیه پوسیدگی و عمق پوسیدگی و وسعت ناحیه قرمزی همه و همه در تصمیم گیری موثر است . بهتر است کار به دندانپزشکت واگذار کنی .
      موفق باشید .

  9. ناشناس گفت:

    سلام.
    اقای دکتر دندونم به اب یخ و چیزای سرد حساس شده رفتم دکتر میگه عصب کشی نمیخواد ترمیم کرده ولی باز همونه شدتش ولی کم شده. پیش دکتر دیگه رفتم اونم میگه عصب کشی نمیخواد.علتش چیه پس؟
    خمیردندان ضدحساسیت استفاده باید کنم؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      در ترمیم های آمالگام ، نزدیکی یک ماده از جنس فلز به مغز زنده دندان باعث می شود که با تغییرات حرارتی پالپ تحریک شود . چند روزی صبر کنید . احتمالا درد به تدریج کاهش خواهد یافت .
      موفق باشید

  10. ناشناس گفت:

    سلام.دکتر دندون منو به عصب رسونده. قبلش گفت پوسیدگی سطحیه بعد که باز کرد گفت عمیقه. حالا مشخص شد به عصب رسیده.چکار باید کرد؟
    چجوری این امر امکان داره؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      الگوی نفوذ پوسیدگی در بعضی موارد مانند یک هرم میباشد و در حین پایین رفتن وسیع می گردد و میتواند دندانپزشک را گمراه کند . پوسیدگی در بافت دندانی که به صورت سطحی درگیر است از پالپ دندان فاصله کافی دارد و احتمال خطای پزشکی در این موارد بسیار ناچیز است . نظر شخصی من این است که احتمال بسیار زیاد ، خطایی که رخ داده به تشخیص اولیه مرتبط است و باعث شده ذهن شما مشوش شود . به نظر من به دل خودتون بد راه ندید .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *