توصیه های لازم

ترمیم دندان (پرکردن دندان)

توصیه های لازم بعد از پر کردن دندان

پس ازترمیم دندان لازم است که:

  • لطفا تا یک ساعت دندانهای خود را روی هم فشار نداده وتا دو ساعت از خوردن غذا با دندان تازه پر شده خودداری فرمائید.(در ترمیم های همرنگ لازم نیست)
  • گاهی دندان شما تا مدتی(سه تا پنج هفته)به سرما وگرما حساس میشود.
  • حساسیت دندان به سرما وگرما هفته به هفته کمتر می شود نه روز به روز.
  • اگر حساسیت دندان شما در روزهای اول پر کردن بسیار بسیار شدید است و به گونه ای که هر لحظه مجبور به مصرف مسکن می شوید به احتمال زیاد لازم است دندان شما تحت درمان عصب کشی قرار گیرد .
  • اگر حساسیت دندان شما در آغاز چندان زیاد نبوده ولی با گذشت زمان حساسیت دندان بیشتر شده است دلیل برآنست که دندان باید از نظرنیاز به عصب کشی بررسی شود . گاه بروز ترک و شکستگی در پر کردگی دراین افزایش حساسیت دخالت دارد و گاه ممکن است مربوط به دندانهای مجاور باشد .
  • اگر در سطح دندان پرشده بلندی احساس می کنید نباید برروی آن فشار زیاد وارد کنید و یا با فشار دادن سعی دربرطرف نمودن نقطه بلند کنید . در این موارد بهتر است با مراجعه سریعتر به دندانپزشک خواستار اصلاح بلندی شوید درغیر اینصورت (عدم مراجعه به پزشک) احتمال شکستن پرکردگی و نیاز مجدد به ترمیم دندان وجود خواهد داشت.
  • پس از پر کردن دندان هنگامی که بی حسی دندان تمام می شود دردی شروع میشود که در بعضی مواقع نیاز به مصرف یک یا دوعدد مسکن برای تسکین درد دارد.توجه داشته باشید که این درد موقتی است و معمولاً نیاز به پیگیری جدی ندارد.درصورت تداوم درد و نیاز به مصرف مکرر مسکن لازم است مطلب را با دندانپزشک خود مطرح نمائید.
  • دربعضی مواقع پوسیدگی دندان به قدری عمیق میباشد که به نزدیکی عصب دندان رسیده است.درمواردی که دندانپزشک احتمال آلودگی عصب را زیاد بداند(دراصطلاح عموم پوسیدگی به عصب رسیده باشد)اقدام به درمان عصب کشی(روت کانال)می نماید.ولی دربعضی موارد با توجه به بعضی عوامل(مثل نداشتن درد،بازنشدن قطعی عصب پس ازبرداشت پوسیدگی،دادن یک شانس برای حیات دندان و جلوگیری ازکارهای پررفت وآمد وبالطبع پرهزینه عصب کشی و پست وروکش)دندانپزشک اقدام به ترمیم و پر کردن مشروط دندان می نماید و درمان عصب کشی را مشروط به بروز دردهای پیوسته و یا مکرر می نماید. لذا درچنین مواردیکه دندان به صورت مشروط پر میشود باید انتظار مسئله درد بعدی را درنظر داشته باشید.
  • گاهی از روی علائم بالینی یا رادیوگرافی نمی توان دقیقا مشخص نمود که پوسیدگی یک دندان به عصب بازشده است یا خیر.دراین صورت دندانپزشک با هدف ترمیم و پرکردن دندان اقدام به برداشت پوسیدگی وحذف تمام قسمتهای تخریب شده دندان می نماید تا جایی که به بافتهای کاملاً سالم رسیده و بتواند دندان را پرکند.درعین حال ممکن است گسترش پوسیدگی تا حدی عمیق باشد که به عصب دندان رسیده باشد(حتی بدون اینکه دندان قبلاً دردناک شده باشد)دراین موارد ناچاراً دندان نیاز به عصب کشی داشته وجهت انجام عصب کشی آماده خواهد شد.
  • در بسیاری از موارد درد پس از پرکردن دندان مربوط به مسائل جانبی پرکردن است.بطور مثال؛حرارت و لرزش ناشی از تراش قسمت های پوسیده. بوجود آمدن زخم آفت در مجاورت محل تزریق یا محل پرکردگی. بوجود آمدن زخم لثه ناشی ازاستفاده ازوسائل ترمیم دندان یا ساکشن. توجه داشته باشید که تمامی این زخمها به صورت خود به خود بهبود می یابد و حداکثر نیاز به مصرف نوعی دهان شویه یا یک یا دوعدد مسکن در روزهای اولیه خواهند داشت.
  • دوام این پرکردگی به چند عامل بستگی دارد: الف-وسعت پرکردگی ب-ضخامت یا استحکام دیواره های باقیمانده دندان که در اطراف پرکردگی وجود دارد. ج-رعایت بهداشت دهان ودندان(اعم از مسواک،نخ دندان،دهان شویه). د-نوع تغذیه(ازنظرمصرف مواد غذایی شیرین و نشاسته ای و غذاهای سفت). ه-رابطه دندانها با یکدیگر(جفت شدن یا نشدن صحیح دندانها). و-دقت ومهارت دندانپزشک. ز-عمق پرکردگی ونزدیکی یا دوری آن ازعصب. ح-عادات بیمار(مثل دندان قروچه،روی هم فشردن دندانها به طورناخودآگاه). ط-نوع ماده پرکننده.
  • مواد ترمیمی همرنگ دندان(مواد سفید)که دراین کلینیک مورد استفاده قرار میگیرد ازاستحکام بالائی برخوردار بوده(درحد آمالگام)ومی تواند دوام زیادی داشته باشد.
    البته رعایت دقیق بهداشت دهان و استفاده مرتب و منظم از نخ دندان در دوام آن نقش زیادی دارد.
  • دستگاهی که برای ترمیم دندانها با مواد همرنگ استفاده می شود(دستگاه لایت کیور)با نورآبی یا بنفش رنگی که تولید می کند باعث سخت شدن ماده همرنگ می گردد واستفاده از عبارت لیزر اشتباه رایج میباشد.در دندانپزشکی از لیزر بیشتر برای جراحی ها،کاهش درد وبعضی کارهای جانبی مثل سفید کردن و گاه تراش دندان قبل از مرحله پرکردن استفاده می شود.

277 thoughts on “ترمیم دندان (پرکردن دندان)

  1. نازنین زهرا گفت:

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر و آرامش
    من پریشب دندونم رو ساعت ۸ عصب کشی کردم و بعد فردا ساعت ۴ونیم دندونم که عصب کشی کرده بودم و شش سمت چپ بالا بود رو با آمالگام ترمیم کردم
    برام با اون تیکه کاغذ امتحان کردن و گفتن بلند نیس ولی یه حسی دارم وقتی دندونامو کامل میذارم رو هم یه حسی دارم توو اون قسمت نمیدونم بلنده نمیدونم مال عصب کشی و ترمیمه واقعا تشخیصش سخته برام
    طبیعیه یا باید بذارم زمان بگذره؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام نازنین خانم
      به نظرم با رعایت احتیاط و عدم فشار زیاد حداکثر تا یک هفته صبر کنید . البته توصیه پزشک معالج ارچح است .

      1. نازنین زهرا گفت:

        سلام مجدد اقای دکتر خداقوت
        ممنون که جوابمو دادین
        دندونی که عصب کشی و پر کردم گاهی اوقات وقتی باد سرد بهش میخوره تیر میکشه و بعد از چند ثانیه آروم میشه یا وقتی میخوام با این طرف غذایی بخورم انگار به دندونم فشار میاد و نمیتونم درست بجوام یکمی درد میگیره ولی بعد دوباره خوب میشه
        این میتونه از آمالگام باشه یا ممکنه ترمیمم یکمی بلند باشه؟

        1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

          سلام بزرگوار
          حساسیب به سرما برای دندانی که تازه درمان ریشه شده کمی بعید است .

      2. نازنین زهرا گفت:

        سلام مجدد و خداقوت

  2. اسدی گفت:

    سلام من سه هفته قبل پوسیدگی بین دندانی دندان ۶ و ۷ پایین انجام دادم که البته خود دو تا دندون هم سطوحش پر شد.دو روز دیگه اش نخ دندان کشیدم که به سختی رفت ولی نخ رو از بین دندان ها خارج کردم و به سمت بالا نکشیدم یه تکه خیلی کوچیک مواد طوسی پرکردگی بیرون اومد.
    از فرداش وقتی دندانم رو لمس میکردم یا سر جاش یه مقدار تکون میدادم صدا میده ( قژ قژ ) .البته به دکتر گبتم که به سختی نخ میکشم و بین پوسیدگی یه چیزی رد کرد ولی این تق تق و صدا همچنان هست علتش چیه واقعا عصبی شدم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      نیاز به معاینه حضوری دارید

  3. سارا گفت:

    سلام وقت بخیر دندان عقل و کناریشو در فک پایین ترمیم کردم ولی اگه یه چیزی فلزی مث قاشق بخوره به دندون هام درد شدیدی میگیرن علتش چیه ؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سارا خانم
      در هنگامی که دندان ها با آمالگام ترمیم می شوند ، عملا یک فلز را در حفره قرار داده ایم . در بعضی مواقع برخورد یک قاشق فلزی به آن دو اتفاق را سبب می گردد . یا تخلیه الکتریکی داریم که سبب تحریک پالپ و حس درد می شود و یا به علت وجود بزاق یک پیل الکتریکی موقت ایجاد می شود که پالپ را تحریک خواهد کرد . این موارد در اکثریت موارد به مرور بر طرف می گردد .
      موفق باشید

  4. محمدبهرامی گفت:

    سلام جناب آقای دکتر من ۳ تا از دندونامو پر کردم بعد علاقه دارم که تو نظام استخدام بشم که یکی از شرایط استخدام اینه که بیش تر از ۴ دندان پرشده نداشته باشی خواستم بدونم راه دیگری بجز پرکردن برای ترمیم دندان وجود داره که معلوم نباشه

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام محمد جان
      معاینات پاراکلینیکی نشان دهنده تمامی ترمیم ها خواهد بود .

  5. مهناز گفت:

    سلام آقای دکتر من دندونمو هفته پیش پر کردم توی عکس دندونم‌پوسیدگی عمیق نبود قبلا بعضی وقتا یکم درد توی اون سمت دندونم احساس کرده بودم ولی خیلی حزبی بود و برطرف شد خودش بعد به دکتر گفتم احساس ناراحتی کردم اون دندون برام پر کرد ولی بعد از پر کردن موقع غذا خوردن یکم درد میگرفت ‌بشدت حساس به گرما و سرما بود که بعد از یک هفته درد مربوط به جویدن برطرف شد و حساسیتشم به مراتب کمتر شده ولی به درد خیلی خفیف(نه نبض دار) مداوم احساس میشه که البته همیشه نه به نظرتون این دندون احتیاج به درمان ریشه داره؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      شرایط فعلی که گزارش کردید به شرایط دندان نیاز به درمان ریشه نزدیک نیست . کمی صبوری کنید و در صورت بر طرف نشدن درد به دندانپزشکتون اطلاع دهید .

  6. سید علی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من امروز برای جرمگیری رفتم ولی دکتر بعدمعاینه یکی از دندونامو ترمیم کردو گفت اول باید ترمیم شه.پسفردا میتونم جرمگیری کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      متوجه سوالتون نشدم

  7. مهدی گفت:

    سلام اقای دکتر خسته نباشید .من دندونمو روکش کردم که موقع روکش دندون بالاییشو کمی تراش دادن یکمی که رو هم بشینه والان بعد دوهفته همون دندونم که تراش داده شده درد میکنه طبیعیه یا … میشه توضیح بدین تشکر ازتون

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام اقا مهدی
      دندان روکشی که تراش کمی خورده باشه به دلیل تراش نمی تونه درد بگیره . باید علت مشکل را بررسی کنیم .

  8. سجاد قلی پور گفت:

    سلام دندان ۶ و ۷ پایین رو ترمیم با امالگام انجام دادم الان که اومدم خونه متوجه شدم فضای بین دندان ها هم پر شده یعنی نمیتوانم نخ دندان بکشم ایا این طبیعیه؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سجاد عزیز
      نخ دندان جزو الزامات بسیار مهم در دندانپزشکی است و امکان صرف نظر کردن از آن وجود ندارد .
      لطفا به دندانپزشکتان اطلاع دهید .
      موفق باشید

  9. younes گفت:

    سلام آقای دکتر
    یکی از دندان های ردیف بالای فک که اگه اشتباه نکنم دندان آسیاب کوچک دوم میگن بهش نصفش به صورت عمودی به خاطر پوسیدگی افتاده بود و نصف بود مراجعه کردم به دندان پزشک گفت عکس بگیر اگه شد نگه میداریم
    خلاصه عکس گرفتم عصب کشی کرد بعدش با سیم کشی و این چیزا یه چیزی وصل کرد به دندان نصف شده الان اون قسمت پره یه چیز سفیدی هست اصلا نفهمیدم چی هست
    قسمت لثه اون قسمت هم کلا رفته پایین
    لثه هام هم چند روزه تورم کردن وزخمن اون قسمت
    ایا این شکل حفظ دندان ضرری نداره؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام یونس عزیز
      من که متجه سوال نشدم
      اینو گذاشتم ببینم خودت میتونی اصلاحش کنی؟

  10. حمیدرضا عرفانی گفت:

    یک سوال فوری داشتم خاهشا جواب بدید ایا ترمیم درد داره خاهش میکنم هرچه زود تر جواب بدید.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      ترمیم دندان درد ندارد

      1. حمیدرضا عرفانی گفت:

        خیلی ممنون دکتر به هر پزشکی گفتم جواب ندادن ولی شما پاسخ دادی ممنون .دیشب رفتم دندانپزشکی برای ترمیم فقط یکم درد داشت مرسی????????

        1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

          سلام حمید رضا جان
          خدا را شکر که موثر بوده و نتیجه گرفتی .
          برات بهترین ها را ارزو میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *