توصیه های لازم

ترمیم دندان (پرکردن دندان)

توصیه های لازم بعد از پر کردن دندان

پس ازترمیم دندان لازم است که:

  • لطفا تا یک ساعت دندانهای خود را روی هم فشار نداده وتا دو ساعت از خوردن غذا با دندان تازه پر شده خودداری فرمائید.(در ترمیم های همرنگ لازم نیست)
  • گاهی دندان شما تا مدتی(سه تا پنج هفته)به سرما وگرما حساس میشود.
  • حساسیت دندان به سرما وگرما هفته به هفته کمتر می شود نه روز به روز.
  • اگر حساسیت دندان شما در روزهای اول پر کردن بسیار بسیار شدید است و به گونه ای که هر لحظه مجبور به مصرف مسکن می شوید به احتمال زیاد لازم است دندان شما تحت درمان عصب کشی قرار گیرد .
  • اگر حساسیت دندان شما در آغاز چندان زیاد نبوده ولی با گذشت زمان حساسیت دندان بیشتر شده است دلیل برآنست که دندان باید از نظرنیاز به عصب کشی بررسی شود . گاه بروز ترک و شکستگی در پر کردگی دراین افزایش حساسیت دخالت دارد و گاه ممکن است مربوط به دندانهای مجاور باشد .
  • اگر در سطح دندان پرشده بلندی احساس می کنید نباید برروی آن فشار زیاد وارد کنید و یا با فشار دادن سعی دربرطرف نمودن نقطه بلند کنید . در این موارد بهتر است با مراجعه سریعتر به دندانپزشک خواستار اصلاح بلندی شوید درغیر اینصورت (عدم مراجعه به پزشک) احتمال شکستن پرکردگی و نیاز مجدد به ترمیم دندان وجود خواهد داشت.
  • پس از پر کردن دندان هنگامی که بی حسی دندان تمام می شود دردی شروع میشود که در بعضی مواقع نیاز به مصرف یک یا دوعدد مسکن برای تسکین درد دارد.توجه داشته باشید که این درد موقتی است و معمولاً نیاز به پیگیری جدی ندارد.درصورت تداوم درد و نیاز به مصرف مکرر مسکن لازم است مطلب را با دندانپزشک خود مطرح نمائید.
  • دربعضی مواقع پوسیدگی دندان به قدری عمیق میباشد که به نزدیکی عصب دندان رسیده است.درمواردی که دندانپزشک احتمال آلودگی عصب را زیاد بداند(دراصطلاح عموم پوسیدگی به عصب رسیده باشد)اقدام به درمان عصب کشی(روت کانال)می نماید.ولی دربعضی موارد با توجه به بعضی عوامل(مثل نداشتن درد،بازنشدن قطعی عصب پس ازبرداشت پوسیدگی،دادن یک شانس برای حیات دندان و جلوگیری ازکارهای پررفت وآمد وبالطبع پرهزینه عصب کشی و پست وروکش)دندانپزشک اقدام به ترمیم و پر کردن مشروط دندان می نماید و درمان عصب کشی را مشروط به بروز دردهای پیوسته و یا مکرر می نماید. لذا درچنین مواردیکه دندان به صورت مشروط پر میشود باید انتظار مسئله درد بعدی را درنظر داشته باشید.
  • گاهی از روی علائم بالینی یا رادیوگرافی نمی توان دقیقا مشخص نمود که پوسیدگی یک دندان به عصب بازشده است یا خیر.دراین صورت دندانپزشک با هدف ترمیم و پرکردن دندان اقدام به برداشت پوسیدگی وحذف تمام قسمتهای تخریب شده دندان می نماید تا جایی که به بافتهای کاملاً سالم رسیده و بتواند دندان را پرکند.درعین حال ممکن است گسترش پوسیدگی تا حدی عمیق باشد که به عصب دندان رسیده باشد(حتی بدون اینکه دندان قبلاً دردناک شده باشد)دراین موارد ناچاراً دندان نیاز به عصب کشی داشته وجهت انجام عصب کشی آماده خواهد شد.
  • در بسیاری از موارد درد پس از پرکردن دندان مربوط به مسائل جانبی پرکردن است.بطور مثال؛حرارت و لرزش ناشی از تراش قسمت های پوسیده. بوجود آمدن زخم آفت در مجاورت محل تزریق یا محل پرکردگی. بوجود آمدن زخم لثه ناشی ازاستفاده ازوسائل ترمیم دندان یا ساکشن. توجه داشته باشید که تمامی این زخمها به صورت خود به خود بهبود می یابد و حداکثر نیاز به مصرف نوعی دهان شویه یا یک یا دوعدد مسکن در روزهای اولیه خواهند داشت.
  • دوام این پرکردگی به چند عامل بستگی دارد: الف-وسعت پرکردگی ب-ضخامت یا استحکام دیواره های باقیمانده دندان که در اطراف پرکردگی وجود دارد. ج-رعایت بهداشت دهان ودندان(اعم از مسواک،نخ دندان،دهان شویه). د-نوع تغذیه(ازنظرمصرف مواد غذایی شیرین و نشاسته ای و غذاهای سفت). ه-رابطه دندانها با یکدیگر(جفت شدن یا نشدن صحیح دندانها). و-دقت ومهارت دندانپزشک. ز-عمق پرکردگی ونزدیکی یا دوری آن ازعصب. ح-عادات بیمار(مثل دندان قروچه،روی هم فشردن دندانها به طورناخودآگاه). ط-نوع ماده پرکننده.
  • مواد ترمیمی همرنگ دندان(مواد سفید)که دراین کلینیک مورد استفاده قرار میگیرد ازاستحکام بالائی برخوردار بوده(درحد آمالگام)ومی تواند دوام زیادی داشته باشد.
    البته رعایت دقیق بهداشت دهان و استفاده مرتب و منظم از نخ دندان در دوام آن نقش زیادی دارد.
  • دستگاهی که برای ترمیم دندانها با مواد همرنگ استفاده می شود(دستگاه لایت کیور)با نورآبی یا بنفش رنگی که تولید می کند باعث سخت شدن ماده همرنگ می گردد واستفاده از عبارت لیزر اشتباه رایج میباشد.در دندانپزشکی از لیزر بیشتر برای جراحی ها،کاهش درد وبعضی کارهای جانبی مثل سفید کردن و گاه تراش دندان قبل از مرحله پرکردن استفاده می شود.

277 thoughts on “ترمیم دندان (پرکردن دندان)

  1. باسلام و وقت بخیر من دندونمو با کامپوزیت ترمیم کردم و سطحی ام بود چون قرار بود که حتی بی حسی نزنن خودم اصرار کردم ک بی حس کنن اما الان چند ماهه گذشته و حس بعد از خوردن ترشی داره دندونم و اصلا به غیر از چیزای نرم نمیتونم با اون سمتم بخورم به چه دلیله؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      این مورد نیاز به معاینه حضوری و تست کلینیکی دارد .
      موفق باشید

  2. محمد آرمانی گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر
    من تو حدود ۱۰ روز ۹ تا دندان را ترمیم کردم که اصلا درد نداشتن که ۵ تا نزدیک به عصب بود ، دکتر دندان های نزدیک به عصب را مواد هم رنگ پر کرد به دلیل اینکه اگر نیاز به عصب کشی بود فقط داخل دندان سوراخ ایجاد کنن و عصب کشی کنن ، جلسه آخر ۴ تا دندان از من ترمیم کردن که دوتاش نزدیک به عصب بودن بعد اون جلسه دندان هایی که قبلا ترمیم کرده بودن بعضی هاشون نزدیک به عصب بودن و بعضی هاشون نبودن امروز درد گرفتن ، آیا این طبیعی هست ؟ دکتر به من گفته یک ماه صبر کن نتیجه رو ببین . تو این ۱۰ روز به من فشار زیادی آمد ، فک من دیر بیحس میشه مجبورن ۳ الی ۴ تا بی حسی تزریق کنن و فک پایینم تو مراحل ترمیم کامل بی حس نشده بود و تو حین ترمیم هم درد داشتم. مورد که هست من برای اولین بار هم از موارد هم رنگ استفاده می کنم و دندان هایی که نزدیک به عصب بودن قبلا با امالگام پر شده بود .

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام محمد آقا
      فقط یک مورد واضح در متنتون پرسیده اید که باید پاسخ بدم ، گاها طبیعی است و گاهی هم میتونه دلایل دیگری داشته باشد . در مورد ترمیم های نزدیک به عصب هم خدمت شما عرض کنم که با توجه به پیشرفت مواد دندانی و کامپوزیت ها ، این درمان کاملا موفق است و بیشتر از آمالگام ایجاد ریسک نخواهد کرد .
      موفق و پایدار باشید

  3. طاها کاتبی گفت:

    سلام اقای دکتر من دندونمو چهار روز پیش پر کردم و بعد از برطرف شدن بیحسی فهمیدم یکم موادش بلنده و چون دندون پایین ک زیر همین دندون قرار میگیره هم پر شده اس الان موقع غذا خوردن دندون پایینیم درد میگیره و فک کنم هم ی تیکه از مواد دندون پایینم هم بخاطر فشار شکسته ولی مطمن نیستم …ب نظرتون بلندی موادو درست کنه دکتر دندون پایینم دردش خوب میشه یا دندون پایینم عفونت کرده ؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      برای اصلاح بلندی سریعا اقدام کنید . احتمال بسیار زیاد درد منتشر شده در ناحیه بر طرف می گردد .
      موفق باشید

  4. جعفر محمدی گفت:

    سلام
    مدت زیادی هست که در لثه من آبسه وجود دارد اما هیچ دردی را بوجود نیاورده و حتی دهانم هم بوی بد نمی دهد فقط حجم این
    آبسه متغییر و بزرگ و کوچک میشه . این آبسه بعد از پر کردن دندانم بوجود امده
    لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام جناب محمدی
      لطفا برای درمان ریشه به دندانپزشکتون مراجعه فرمایید .
      موفق باشید

  5. فاطمه گفت:

    سلام دکتر . خسته نباشید … من یک هفته پیش دندون ۴ بالا رو پر کردم یعی هم عصب کشی هم پر با آمالگام
    هم درد داشتم این یک هفته هم حس میکردم یکم بلنده هم وقتی سرما بهش میزد درد میگرفت
    رفتم پیش دکترم یکم دندونمو کوتاه کرد اام اومدم خونه دیدم سطحش زبره … بعد واسه سرما هم ازش پرسیدم گفت درد از یه دندون دیگه اس ..
    حالا سوال من اینه واسه این زبری باید دوباره برم پیش دکتر تا رفع بشه؟
    بعد اینکه امکان نداره دندون عصب کشی شده نسبت به سرما حساس باشه که دکتر گفت از دندون دیگه است؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام فاطمه خانم
      زبری ترمیمی شما ممکن است به مرور کم تر شود و یا کم تر حس شود ولی بهتر است دندانپزشکتون شما را ویزیت کند . در مورد حساسیت به سرما در دندان عصب کشی شده با دندانپزشکتان هم عقیده هستم .
      موفق باشید

  6. مجیدی گفت:

    سلام آقای دکتر اگر دندان پرشده با مواد همرنگ کوتاه باشد، میتوان مجدد روی آن مواد، مواد گذاشت تا کوتاهی جبران شود؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام عزیز
      دندان های پر شده به ندرت کوتاه هستند ولی گاها این گونه دیده می شوند . البته امکان اضافه کردن کامپوزیت تحت شرایط خاص وجود دارد .
      موفق باشید

  7. نیکی متقی گفت:

    سلام جناب دکتر خسته نباشید.
    یک هفته است که دندان شماره ۴ پر کردم با مواد همرنگ، الان با آب سرد که غرغره میکنم تیر میکشه خیلی عمیق نه اما هست؟ امکان داره به عصب رسیده بود و پزشکم متوجه نشده باشن؟ اللته opgتهیه کرد بودم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم نیکی
      در شرایط نزدیکی بسیار زیاد ناحیه پوسیدگی و پالپ دندانی ، امکان واکنش دندان به درمان ترمیمی وجود دارد . هر چند هیچ زمانی نمی توان گفت خطای پزشکی غیر ممکن است ، ولی در این مورد احتمالش کم است .
      موفق باشید

  8. محمد ملک گفت:

    سلام اقای دکتر من سه روز پیش دندون چهارمو ترمیم کردن و چون پوییدگی عمیق بود دندان خیلی تراش خورد و طرحش کاملا تغییر کر حالا دندان ۵و۶ ام روی ۵و۶ پایین قرار نمیگیرند،و توی خواب دمدون قروچه میرم میشه دندان اینقدر کوتاه شده که فشار به بقیه میاد یا خیلی بلنده؟و اینکه باید چکار کنم چهارو بلند کنم یا ۶ روتراش بدم.ممنون

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام محمد جان
      شما باید خیلی زود و قبل از اسیب های جدی به دندانپزشکی مراجعه کنید

  9. م. ج گفت:

    سلام
    دکتر من یک ماه پیش دندان پایین چپ ( دو تا بعد عقل)
    رو گفتن پوسیدگی سطح دو داشته و با ماده همرنگ دندان پر کردن ( حس حالت ادامسی داشت) با اون نور ابیا که باعث سفت شدن میشه، الان حس میکنم اون ماده فرورفتگیش بیشتر شده و نمیتونم چیزای سفت مثل ته دیگ بخورم یه دفعه دندونم تیر بدی میکشه، برای چیه به نظرتون؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      شاید پریدگی باشه . بهتره به دندانپزشکتون جهت بررسی مراجعه کنید

      1. زهره گفت:

        سلام آقای دکتر دندون آخر فک پایینم سالها پیش پر کردم گوشه ای از اون شکست رفتم دکتر همه مواد و تراشید دوباره پر کرد اما بین این دندون و دندون قبلی فاصله افتاده هرچی غذا میخورم گیر میکنه ۳ بار دکتر باز کرده دوباره پر کرده ولی درست نشده باید چیکار کنم؟

  10. سمیه گفت:

    با سلام
    دندون ۷ رو پر کردم اومدم خونه متوجه شدم فاصله بین دندون ۶ و ۷ رو دکترم پر کرده و نمیتونم نخ دندون بکشم دوباره رفتم پیشش گفت بهم اعتماد کن بخاطر اینکه دندونت نزدیک عصب بود بینشو پر کردم .میخاستم ببینم مشکلی بعدا پیش نمیاد؟چون من همیشه نخ دندون میکشم و هیچ جوره نتونستم قانعش کنم که فاصله بذاره

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم سمیه
      ترمیم دندان باید به گونه ای باشد که امکان نخ دندن کشیدن وجود داشته باشد .
      موفق باشید

    2. فاطمه مقدم گفت:

      سلام دکتر وقت بخیر من۴ ماهه ک دندون آسیایی فک پایینمو ترمیم کردم،۲ ماه هست ک لثه کنار دندون ترمیم شده و دندون سالمم ورم خیلی کوچولویی کرده درد نمیکنه فقط یکم ورم داره خیلی میترسم مشکل ساز بشه برام امروز با تمام وجودم لثمه با فشار دهنم کشیدم بالا یکم خون ازش زد بیرون بنظرتون چرکی شده لثم؟ بعداً مشکل ساز نمیشه آخه دندونام اصلا درد نمیکنه فقط لثه بین دندان ترمیمی و دندون سالم یه ذره ورم داره ممنون میشم جواب بدید تشکر

      1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

        سلام فاطمه خانم
        موردی که فرمودید باید با گرافی دقیق و تست های کلینیکی علت یابی گردد و حتما باید به دندانپزشکتون اطلاع بدید .
        موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *