مقالات

تشخیص پوسیدگی دندان ها از روی عکس

تشخیص پوسیدگی دندان ها از روی عکس

پوسیدگی دندان ها و تشخیص درست آن نیاز به دانش و تبحر خاصی دارد و بی شک دندانپزشکان با توجه به تجربه و مهارت های که بدست آورده اند می توانند درجات مختلف پوسیدگی را تشخیص بدهند . هر چند استاندارد های برتر در تشخیص پوسیدگی دندان ها در حال حرکت به ابزارهای غیر اشعه زا مثل ویستاکم میباشد ، ولی رادیوگرافی همچنان هم شایع ترین شیوه تشخیص پوسیدگی است .

تشخیص پوسیدگی دندان ها

یکی از سوالات و در خواست های شایعی که در این سایت به آن پاسخ می دهیم در رابطه با ذهن کنجکاو عزیزانی است که عکس های دندان هایشان را جلوی نور میگیرند و اول از خودشان و سپس از ما می پرسند که کجای این دندان پوسیده بود که ترمیم شد و یا به عصب رسید ؟

پوسیدگی بین دندانی

بسیاری از پوسیدگی ها در نواحی بین دندانی رخ می دهد و از دید مراجعین پنهان می ماند . در بسیاری از موارد این پوسیدگی ها به حدی گسترش پیدا کرده که بعد از برداشتن بافت آسیب دیده دندان ، بافت باقی مانده بسیار کم میشه و علاوه بر نیاز به درمان ریشه ، نیاز به درمان های پیشرفته تری برای بازسازی تاج خواهیم داشت .

نمونه رادیوگرافی دندان و علایم پوسیدگی

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

قسمت پوسیده دندان

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

پرکردگی قدیمی

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

پالپ دندان

ذکر این نکته ضروری است که تشخیص پوسیدگی دندان ها با استفاده از رادیو گرافی برترین روش تشخیصی نمی باشد . البته استفاده از لیزر مدتی بعنوان استاندارد طلایی تشخیص پوسیدگی مطرح شد ولی در حال حاضر دستگاه ویستا کم برترین استاندارد تشخیص در پوسیدگی را دارد .


[alert type=”success” title=”روش نوین برای تشخیص پوسیدگی” grey_skin=1 ]امروزه روش های بسیار پیشرفته ای برای تشخیص پوسیدگی وجود دارد . ویستا کم استاندارد طلایی تشخیص پوسیدگی را دارد . برای اطلاعات دقیق تر بر روی دکمه آبی زیر کلیک کنید .[/alert]


[cws_button type=rounded size=medium link=/تشخیص-پوسیدگی-دندان-با-دستگاه-ویستا-کم/# ]تشخیص پوسیدگی با ویستا کم[/cws_button]


442 thoughts on “تشخیص پوسیدگی دندان ها از روی عکس

  1. زینب هاشمی گفت:

    سلام اقای دکتر وقتتون به خیر
    ببخشید من الان حدود دوماه هست که دندانم رو ارتودنسی کردم و یک هفته پیش دندان عقلم رو که نمیه نهفته بود جراحی کردم الان که حدود ده روزی عست که از حراحی میگذره دندون های کناری که جراحی شدند درد میکنه
    البته یکی از این دندون های کنار جراحیم کمی پوسیدگی هم داره
    علتش چی میتونه باشه؟ایا به خاطر جراحی بوده که کردم ؟یا به خاطر شروع حرکت ارتودنسی هست ؟یا به خاطر پوسیدگی؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام زینب خانم
      به نظر من پوسیدگی در اولویت بررسی نیست . احتمالا به خاطر جراحت ناحیه درد را احساس می کنید

  2. منصوره زارع گفت:

    سلام آقای دکتر من لثه پایین سمت راستم حدود یکساله درد دارم البته درد. خفیف به سرما و گرما هم کاری نداره دکتر گفته عکس بین دندونی بگیرم با این وجود سه تا دکتر دیدنش شک داشتن که درد از دندون آسیابم هست که چن سال پیش پر کردم یا دندون کناریش که کاملا سالمه، حالا دیشب دکتر همون دندون سالم رو عصب کشی کرده برام ولی من همش استرس دارم که دندونی که هیچ مشکلی تو ظاهرش و حتی ریشه نبوده رو اشتباه عصب کشی کردن، البته تست سرما که انجام دادن همین دندونم بیشتر از آسیابه درد گرفت ولی الان میگم کاشکی فقط پر کرده بودن

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سرکار خانم زارع
      به نظرم شما باید به پزشکتون اعتماد داشته باشید . دندانپزشک شما قسم خورده و ضمنا انتخاب درمان درست برای او حسن شهرت است .
      من فکر میکنم نمیشه به دندانپزشکتون طرح درمانی را تحکیل کنید .
      موفق و پایدار باشید

  3. سارنگ اعزازی گفت:

    سلام، جناب دکتر، آیا عکس پانورامیک، حفره (پوسیدگی) را در دندان تشخیص می دهد؟ متشکرم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سارنگ عزیز
      در بسیاری از مواقع امکان تشخیص پوسیدگی در یک کلیشه پانورامیک با کیفیت وجود دارد .
      موفق باشید

  4. بهرام کیوانی گفت:

    سلام،دندان پنج راست بالا را عصب کشی کردم در عکس بعد از اتمام کار در انتهای دندان دو خط در امتداد عصب های داخل ریشه دندانم بیرون زده و از ته دندان خارج شده .آیا کف دندانم سوراخ شده است؟یا طبیعیست؟
    با تشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بهرام عزیز
      لطفا سوال خود را در بخش مربوطه ارسال کنید
      با سپاس فراوان

  5. علی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    به خاطر درد یکی از دندونام گاهی موقع جویدن پیش دکتر دندان پزشکم رفتم
    بدون عکس و با یه معاینه ساده گفت دندون سالمه و فقط گیر غذایی داره
    میخواستم ببینم دکتر بدون عکس و با یه معاینه میتونن تشخیص درستی بدن

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام علی جان
      رادیو گرافی ها وسیله کمک تشخیصی هستند و الزاما برای یک تشخیص صحیح وجودشان الزامی نیست . به توصیه های پزشکت توجه کن و نگرانی نداشته باش.
      موفق باشید

  6. فرشته گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    میخاستم راهنمایی بفرمایید چطوری میشه از روی گرافی متوجه میشیم که ترمیم دندون قدیمی هست؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام فرشته خانم
      فکر کنم این کار برای یک فرد غیر حرفه ای در رشته ممکن نیست . البته برای دندلنپزشکان هم قطعی نخواهد بود .
      موفق باشید

  7. امیر اسدی گفت:

    دکتر سلام . ۵ ماه پیش تو غذا استخوانی بود که ندانسته جوییدمش و یه ذره از دندان جلویی بالام را شکست . الان مدتیه که دندان درد خفیفی داره . معمولا درد خفیف و یکنواختیه .هنگام سردی و گرمی هم همینجوره . بنظرشما باید عصبکشی بشه ؟ دندانی که عصب کشی میشه راسته که حدودا بعد ۵ سال دیگه دوباره پوسیده و خراب میشه ؟ بنظر شما مینا خراب شده یا ریشه ؟ در عصب کشی کردن عجله کنم یا نه ؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام امیر جان
      مهمترین نکته ای که باید در اون عجله به خرج داد یک معاینه کامل است . ممکن است دندان به عصب کشی یا درمان ریشه نیاز نداشته باشه . و اگر هم این نیاز باشه بهتره قبل از توسعه اسیب انجام بشه . درمان ریشه مناسب و ترمیم مناسب و نگهداری مناسب ، قطعا خیلی بیشتر از شایعات مطرح شده زمان عمر دندان را تامین خواهد کرد .
      موفق باشید

  8. پرهام گفت:

    دروود بر شما
    اقای دکتر من یکی از دندانهای اسیابم رو چند سال پیش پر کردم حالا وقتی غذای گرم یا اب گرم بهش میخره مقداری کوچکی درد داره ولی از بین میره سریع الان بیشتر ۶ ماه اینجوری اگر من از دندان عکس بگیرم دکتر میتونه بفهمه دندان من نیاز به اسب کشی دارد یا خیر ؟ یا باید حتما روی دندون کارکنه تا بفهمه ؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام پرهام عزیز
      احتمال این وجود دارد که با رادیوگرافی بتوانند مشکل را تشخیص بدهند ولی بعضا ممکن است ، تشخیص متمرکز نباشد و نیاز به بررسی های تکمیلی باشد .
      موفق باشید

  9. زهرا اسماعیلی گفت:

    با سلام و خسته نباشید من حدودا ۲ تا ۳ دفعه هربار بمدت ۵ تا ۶ ساعت دچار دندان درد شدم ولی بعد از آن حتی با مصرف چای و بستنی و .. یکماه است که دندان درد برنگشته. از طرفی دندانپزشک گفتند باید عصب کشی شود. بنظرتان امکانش هست صرفا با پر کردن مشکل برطرف بشه؟ با تشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم زهرا
      با توجه به علایمی که فرمودید به احتمال بسیار زیاد دندان نیاز به درمان ریشه دارد .
      موفق باشید

  10. نیلوفر گفت:

    سلام سلام اقای دکتر من دندان هفت چپ بالا رو عصب کشی کردم اما الان اب ولرم یا غذا میخورم که یه خورده گرمه دندونم نیشم شروع میکنه ذوق ذوق کردی بد من به دکترم گفتم اما ایشون گفتن طبیعیهاما من این همه دندون درست کردم این اتفاق برام نیوفتاده در صورتی که من بخاطر همین ذوق ذوق کردن رفتم پیش دکتر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      علت مشکل شما بایستی بررسی و رفع گردد .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *