مقالات

تشخیص پوسیدگی دندان ها از روی عکس

تشخیص پوسیدگی دندان ها از روی عکس

پوسیدگی دندان ها و تشخیص درست آن نیاز به دانش و تبحر خاصی دارد و بی شک دندانپزشکان با توجه به تجربه و مهارت های که بدست آورده اند می توانند درجات مختلف پوسیدگی را تشخیص بدهند . هر چند استاندارد های برتر در تشخیص پوسیدگی دندان ها در حال حرکت به ابزارهای غیر اشعه زا مثل ویستاکم میباشد ، ولی رادیوگرافی همچنان هم شایع ترین شیوه تشخیص پوسیدگی است .

تشخیص پوسیدگی دندان ها

یکی از سوالات و در خواست های شایعی که در این سایت به آن پاسخ می دهیم در رابطه با ذهن کنجکاو عزیزانی است که عکس های دندان هایشان را جلوی نور میگیرند و اول از خودشان و سپس از ما می پرسند که کجای این دندان پوسیده بود که ترمیم شد و یا به عصب رسید ؟

پوسیدگی بین دندانی

بسیاری از پوسیدگی ها در نواحی بین دندانی رخ می دهد و از دید مراجعین پنهان می ماند . در بسیاری از موارد این پوسیدگی ها به حدی گسترش پیدا کرده که بعد از برداشتن بافت آسیب دیده دندان ، بافت باقی مانده بسیار کم میشه و علاوه بر نیاز به درمان ریشه ، نیاز به درمان های پیشرفته تری برای بازسازی تاج خواهیم داشت .

نمونه رادیوگرافی دندان و علایم پوسیدگی

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

قسمت پوسیده دندان

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

پرکردگی قدیمی

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

پالپ دندان

ذکر این نکته ضروری است که تشخیص پوسیدگی دندان ها با استفاده از رادیو گرافی برترین روش تشخیصی نمی باشد . البته استفاده از لیزر مدتی بعنوان استاندارد طلایی تشخیص پوسیدگی مطرح شد ولی در حال حاضر دستگاه ویستا کم برترین استاندارد تشخیص در پوسیدگی را دارد .


[alert type=”success” title=”روش نوین برای تشخیص پوسیدگی” grey_skin=1 ]امروزه روش های بسیار پیشرفته ای برای تشخیص پوسیدگی وجود دارد . ویستا کم استاندارد طلایی تشخیص پوسیدگی را دارد . برای اطلاعات دقیق تر بر روی دکمه آبی زیر کلیک کنید .[/alert]


[cws_button type=rounded size=medium link=/تشخیص-پوسیدگی-دندان-با-دستگاه-ویستا-کم/# ]تشخیص پوسیدگی با ویستا کم[/cws_button]


442 thoughts on “تشخیص پوسیدگی دندان ها از روی عکس

  1. محمود گفت:

    سلام. وقت بخیر. خدود دو هفته هست که لثه یکی از دندان های آسیابم یه مقدار کمی متورم شده. این مشکل از زمانی پیش اومد که در حاال شکستن تخمه بودم که ناگهان پوست تخمه خیلی ظریفی وارد لثه شد و آن را بیرون کشیدم. ولی مطمئن نیستم که اون پست تخمه رو کامل بیرون کشیدم یا خیر و در این مدت ۲ هفته ای هم هیچ دردی نداشته. به نظرتون با گرفتن عکس قطعا اگر همچنان پوستی در لثه باشه مشخص میشه و اگر مدت زمانی این پوست خیلی ظریف در لثه بمونه مشکلساز میشه در آینده؟ ممنون میشم راهنماییم بفرمایید. تشکر.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام اقا محمود
      پوسته تخمه توسط عکس قابل رد یابی نیست . البته لازم است توسط دندانپزشک معاینه شوید تا بررسی لازم صورت گیرد.
      موفق باشید

  2. لادن گفت:

    سلام اقای دکترایا بیماریهای خودایمن مثل الوپسی یونیورسالیس باعث میشه اثر رو دندون بذاره ؟
    من دندون پوسیده داشتم از وقتی درگیر بیماری شدم کل دندونام داغون شده؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام لادن خانم
      به نظرم ارتباطی بین این مشکل و پوسیدگی های دندانی وجود نداره و طبق بررسی مجددی هم که داشتم مقاله ای در تایید این رابطه ندیدم . به نظرم بهتره با درمان مناسب و کنترل های دوره ای و رعایت اصول پیشگیری در دندانپزشکی ، نتایج مطلوبی را رقم بزنید.
      موفق باشید

  3. Javad Nazari گفت:

    درود دکتر جان من با یکی درگیری پیدا کردم طرف خیلی وقت پیش دندانهایش شکسته بود رفته پزشکی قانونی اونجا شکسته شدن دندانها رو مربوط به همین درگیری اعلام کردند میخواستم بدونم که ایشون چطوری تونسته دندانهای خودش رو که قبلا به دلیل پوسیدگی از دست داده بوده اکنون به درگیری مرتبط کنه آیا ممکن هست دندانپزشکهایی که بدون مدرک و بصورت تجربی کار میکنن به ایشون کمک کرده باشن ممنون میشم راهنمایی بفرمائید با سپاس????????

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام آقا جواد
      پزشکی قانونی در این زمینه بسیار دقیق عمل می کند . آموزش های تخصصی دیده اند و حتی مواردی را تشخیص می دهند که از عهده یک متخصص با تجربه دندانپزشکی پنهان می ماند . بنابر این بسیار بعید است گول یک کار دستکاری شده را بخورند .
      موفق باشید

      1. Javad Nazari گفت:

        خیلی ممنونم از شما دکتر ولی متاسفانه گول خوردن و طرف ظاهرآ با سفید کردن نصفه های باقیمانده از دندانهای شکسته شده موفق شده آثار پوسیدگی رو محو کنه و اون رو به گردن من بندازه ????????

        1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

          سلام جواد عزیز
          از لحاظ علمی تصور این مطلب بسیار بعیده و به نظرم برداشتت اشتباه است.
          موفق باشید

  4. باقری گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید برای دندان آخر از فک پایین بنده عکس بین دندان توصیه کردن که در اطراف محل سکونت ما من همچین جایی نتوتستم پیدا کنم آیا میتونم عکس opg بگیرم کفایت میکنه؟ممنون از شما

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      هر مرکزی که رادیو گرافی پانورامیک(opg) ، قطعا بایت وینگ هم انجام می دهد . در هر صورت این دو رادیو گرافی جایگزین مناسبی برای همدیگر نیستن .
      موفق باشید

  5. الهام گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من بین دندان ۶ و ٧ یک پوسیدگی خیلی کوچیک دارم . می خوام بدونم تمام دندان را پر می کنند یا راه حل بهتری هست؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام الهام خانم
      در هنگام ترمیم دندان فقط بافتی که پوسیده شده است حذف می گردد . البته ممکن است ظاهر حفره با باطن آن بسیار متفاوت باشد .
      موفق باشید

  6. فاطمه م گفت:

    سلام آقای دختر ببخشید من ۳ساله دندونامو کامپوزیت کردم و خیلی بهشون رسیدگی میکنم ولی چند وقته چندتا از دندونام درد میکنه یعنی دچار پوسیدگی شدن؟با چه عکسی دندون زیر کامپوزیت پوسیدگیش مشخص میشه؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام فاطمه خانم
      کلیشه مناسب برای تشخیص توسط دندانپزشک و بعد از معاینات اولیه تشخیص داده می شود .
      لطفا برای بررسی بیشتر به دندانپزشکتان مراجعه فرمایید .
      موفق باشید

  7. بهار گفت:

    سلام اقای دکتر من چون دندون های عقلم نهفته است و هنوز در نیومده نیاز به جراحی داره و به خاطر فرمی که قرار گرفتن باعث کج شدن دندون های جلوتر شدن میخوام بدونم بعد از جراحی دندونا یکمی به حالت اول برمیگردن؟یا تنها راه حل ارتودنسیه؟
    و یک سوال دیگه هم داشتم تو عکس و با معاینه پزشک خرابی تو دندونام دیده نشد ولی با خوردن بعضی چیزا بعضی وقتها دندونام درد میگیره چیزایی مثل کشمش میخواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بهار عزیز
      با توجه به این که در عکس دندان های شما هیچ پوسیدگی مشاهده نشده است و فرض کنیم این مطلب صحیخ است باید معایناتی دقیق تری از نواحی بین دندانی و با دستگاه ویستا کم انجام دهیم .
      شاد و سر افراز باشید

      1. Parisa shahedi گفت:

        سلام وقتتون بخیر، ببخشید من برای یکی از دندونام ک درد میکرد مراجعه کردم ب پزشک و بعد از گرفتن عکس گفتن که ۳ تا دیگه از دندونام هم نیاز ب عصب کشی دارن، ولی من هیچ دردی احساس نمیکنم، آیا نیازی به عصب کشی هست؟

        1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

          سلام پریسا خانم
          این مورد کاملا رایج است . منظورم اینه که تعداد دندان های که دردی نشان نمی دهند و به درمان ریشه نیاز پیدا کردند کم نیست .
          شاد و خندان باشید

  8. زهرا گفت:

    سلام وقتتون بخیر بهترین عکس برای تشخیص مشکل دندون چیه

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      بستگی به مشکل مربوطه موارد درخواست رادیوگرافی مختلف است و توسط تشخیص پزشک صورت می گیرد .
      موفق باشید

  9. Nazanin گفت:

    سلام و خسته نباشید من به مدت دوسال در ناحیه دندون های فک بالا سمت چب صورتم درد دارم و این دندونا به فشار و گرما و سرما حساس هستن حدود پنجتا دکتر رفتم و ۵ بار عکس مختلف کلی و تکی از دندون هام گرفتم و دکتر در اخر دندونم باز کرد و بدون بی حسی رو دندونم کار کرد ولی دندونم دردی نداشت و دکتر گفت دندونت سالمه و نظر ۵ دکتری همگی بر این بود که مشکل دندونی ندارم یکیشون بهم گفت شاید مشکله عصب گیجگاهی داشته باشهی ایا کسی که این مشکل داره دندون هاش به سرما و گرما هم هستن به خدا کلافه شدم از درد و علاوه درد در ناحیه دندون هام یک طرف صورتم درد میگیره واقعا درد وحشناکی دارم به طوری که اصلا با دندونا اون فکم غذا نمیخورم تو این کرونا همش منو به اون دکتر و دکتر شوت میکنن به طوری انقد خسته شدم که دوست دارم دندون هامو بکشم اقای دکتر به نظر شما این درد از دندونه چون دندونام حساسن به سرما و گرما یا مشکل فک یا اعصاب دارم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم نازنین
      واقعا متاسفم که این قدر ناراحت شدید و شرایط را درک میکنم . امیدوارم راه حل مشکل هر چه سریع تر مشخص بشه . گاها اتفاق می افته که برای یافتن یک مشکل نیاز به ارجاع به متخصصین مختلف است و البته این شوت کردن نیست .
      پیشنهاد میکنم که در اولین فرصت توسط یک متخصص تشخیص بیماری های دهان ویزیت شوید .
      موفق باشید

  10. یسنا گفت:

    سلام و عرض ادب وقتتون بخیر آقای دکتر سهرابی، بنده سال ۳۸ سال دارم و سال۹۸ برای ارتودنسی مراجعه کردم به دکتر بخاطر سنم از ارتودنسی نگران بودم که شاید جواب نده که دکتر گفتن اشکالی نداره و قبل از ارتودنسی دکتر به پوسیدگیهای دندونام رسیدگی کردن و گفتن دندون آسیابم دچار پوسیدگی بین دندانی شده پرش کردن (البته دندونم از قبل پر شده بود و هیچ دردی نداشت) و گفتن پوسیدگی به اعصاب دندانم نزدیک و اگر دندانم درد داشته باشه بعدا باید عصب کشی کنن که بعد از پر کردن این دندون دیگه دردناک شد و به سرما حساس اصلا تا مدتها نتونستم اون سمت غذا بخورم حدود سه ماه بعد هم درمان ارتودنسی رو شروع کردن که باز هم دندونم شروع به اذیت کردن کرد و کمابیش درد میکرد و این اواخر هم تیر میکشید تا اینکه دو روز پیش شروع به درد کردن کرد که خیلی خیلی وحشتناک بود که با مسکن هم خوب نمیشد به دکتر مراجعه کردم و رفتم عکس برداری و در نهایت تعجب دکتر گفتن دندونم سالم یکم از دردش کم شده بود و دکتر مقداری قسمت پر شده رو دندونم رو کندن و تمام و گفتن بخاطر حرکتهای ارتودنسی ولی قبل از ارتودنسی هم دندونم دردناک بود الان هم حساس و نمیتونم ازش استفاده کنم. بنظر جنابعالی مشکل دندونم چی هست، سپاس فراوان و عرض معذرت بخاطر طولانی شدن مطلب

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      درمان های ارتو دنسی گاها درد های متمرکزی را ایجاد می کنند که بررسی علت آن توسط همکار گرامی انجام گرفته است و جای نگرانی نیست.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *