مقالات

تشخیص پوسیدگی دندان ها از روی عکس

تشخیص پوسیدگی دندان ها از روی عکس

پوسیدگی دندان ها و تشخیص درست آن نیاز به دانش و تبحر خاصی دارد و بی شک دندانپزشکان با توجه به تجربه و مهارت های که بدست آورده اند می توانند درجات مختلف پوسیدگی را تشخیص بدهند . هر چند استاندارد های برتر در تشخیص پوسیدگی دندان ها در حال حرکت به ابزارهای غیر اشعه زا مثل ویستاکم میباشد ، ولی رادیوگرافی همچنان هم شایع ترین شیوه تشخیص پوسیدگی است .

تشخیص پوسیدگی دندان ها

یکی از سوالات و در خواست های شایعی که در این سایت به آن پاسخ می دهیم در رابطه با ذهن کنجکاو عزیزانی است که عکس های دندان هایشان را جلوی نور میگیرند و اول از خودشان و سپس از ما می پرسند که کجای این دندان پوسیده بود که ترمیم شد و یا به عصب رسید ؟

پوسیدگی بین دندانی

بسیاری از پوسیدگی ها در نواحی بین دندانی رخ می دهد و از دید مراجعین پنهان می ماند . در بسیاری از موارد این پوسیدگی ها به حدی گسترش پیدا کرده که بعد از برداشتن بافت آسیب دیده دندان ، بافت باقی مانده بسیار کم میشه و علاوه بر نیاز به درمان ریشه ، نیاز به درمان های پیشرفته تری برای بازسازی تاج خواهیم داشت .

نمونه رادیوگرافی دندان و علایم پوسیدگی

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

قسمت پوسیده دندان

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

پرکردگی قدیمی

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

پالپ دندان

ذکر این نکته ضروری است که تشخیص پوسیدگی دندان ها با استفاده از رادیو گرافی برترین روش تشخیصی نمی باشد . البته استفاده از لیزر مدتی بعنوان استاندارد طلایی تشخیص پوسیدگی مطرح شد ولی در حال حاضر دستگاه ویستا کم برترین استاندارد تشخیص در پوسیدگی را دارد .


[alert type=”success” title=”روش نوین برای تشخیص پوسیدگی” grey_skin=1 ]امروزه روش های بسیار پیشرفته ای برای تشخیص پوسیدگی وجود دارد . ویستا کم استاندارد طلایی تشخیص پوسیدگی را دارد . برای اطلاعات دقیق تر بر روی دکمه آبی زیر کلیک کنید .[/alert]


[cws_button type=rounded size=medium link=/تشخیص-پوسیدگی-دندان-با-دستگاه-ویستا-کم/# ]تشخیص پوسیدگی با ویستا کم[/cws_button]


442 thoughts on “تشخیص پوسیدگی دندان ها از روی عکس

  1. علی گفت:

    هزینه پر کردن دندان بین چه بازه قیمتی هست؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام علی جان
      تا زمانی که دندان معاینه نشود نمی توان طرح درمانی برایش متصور شد و ضمنا نمیشه بدون طرح درمان قیمتی برای کار تعیین کرد .
      موفق و سلامت باشی

  2. سلام اقای دکتر من مهر ۹۹دندان شماره ۶سمت چپ بالا یکم سیاه شده بود ی قسمت از سطح به دندانپزشک مراجعه کردم همراه با عکس ایشون برا من تشخیص پر کردن دادن وقتی پر کردم درد نداشتم اما چند هفته که گذشت تا الان بعضی وقتا خود به خود احساس سوزش و درد میکنه یا به اب یخ حساس شده اما برا جویدن مشکلی ندارم ,قصد بارداری دارم اما نمیدونم باید بااین دندون چکار کنم تو عکس هم مشخص نیس

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام مهدیه خانم
      در مواردی نادر دندان ها بعد از درمان ساده ترمیمی به آن درمان پاسخ نمی دهند و نیاز به درمان ریشه دارند . قبل از اقدام به بارداری تکلیف این درمان را مشخص فرمایید .
      موفق باشید

  3. فاطمه گفت:

    سلام.خسته نباشید.راستش من هیچ احساس دردی در دندان هایم نمیبینم. ولی میخواستم بدونم که چطور میتونم مطمئن بشم که دندان های سالمی دارم؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام فاطمه خانم
      درود بر شما که پیگیر سلامت دندان هایتان را فقط به ظاهر آن و نداشتن درد گره نزدید . بهتر است سالی یک یا دو بار توسط دندانپزشکتان ویزیت بشین .
      موفق باشید

  4. ناشناس گفت:

    من چند ماه پیش بخاطر دندون دردم ازم opg گرفتن ، و چون عکس اول خوب نبود دوبارره تکرار کردن . نگران شدم که ایا میتونه خطرناک باشه ؟؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      نگران نباشید . دستگاه های رادیوگرافی در دندانپزشکی بسیار ایمن است . البته از تکرار های پیاپی خود داری کنید .
      موفق و سلامت باشید

  5. مریم گفت:

    سلام وخسته نباشید

  6. نرگس باغ گفت:

    سلام اقای دکتر .. وقت بخیر من ۵ماهه که دندون درد دارم پیش دندون پزشکم رفتم گفت دتدونات همش سالمه عکس نوشت و توی عکس چیزی معلوم نشد الان بعد از ۵ماه هم دچار سردرد شدم هم دندان هایم درد میکند به نظرتون این سردردم از دندان دردم است یا خیر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      پاسخ به شما نیاز به معاینه و مشاوره حضوری دارد .
      موفق و سلامت باشید

      1. ناشناس گفت:

        سلام
        ببخشید من عکس گرفتم دکتر گفته ۵ تا از دندان هایت خراب هست اما من نه دردی دارم نه نشانه پوسیدگی می بینم

  7. صوفیا گفت:

    سلام آقای دکتر،عکس opg پوسیدگی بین دندانی و التهاب در فک رو هم نشان میدهد؟و عکس b.w دقیقا برای چه کاری استفاده میشود؟ممنون

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم صوفیا
      عکس های مختلف ی که توسط پزشک نسخه میشود دارای طیف گوناگون تشخیصی هستند . بعضی از آن ها اختصاصا بر نواحی خاص دندانی تمرکز دقیق تری دارد و بعضی کلی تر است . گرافی پانورامیک ممکن است پوسیدگی های بین دندانی را نشان دهد ولی بایت وینگ بصورت دقیق تری برای این منظور است .
      موفق باشید

  8. Narges asadi گفت:

    باسلام و عرض ادب
    حدودا ۵۰ روز پیش به دندانپزشک برای پرکردن سطحی دندان مراجعه کردم ۱۰ روز بعد احساسی لقی در آن دندان و دندان های اطراف آن داشتم این احساس هنوز وجود دارد ولی لقی درحدی نیست که کاملا با چشم مشخص باشد بیشتر با زبان زدن مشخص میشود و صدا هم میدهد البته دایم نیست پس ازاستفاده از نخ دندان بیشتر میشود . به دندانپزشک هم مراجعه کردم گفتن مشکلی نیست ولی هنوز به حالت عادی بر نگشته مشکل دیگر این است با خوردن آب سرد و ومواد شیرین دندان هایم تحریک میشود خیلی وقت است که چنین حالتی را دارم با اینکه دندان های خرابم همگی ترمیم شده اند.وعکس برداری و معاینه هم دندان پوسیده ای نشان نمی دهد.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام نرگس خانم
      پیدا کردن مشکلی که فرمودید به شرطی که وجود داشته باشد ، بدون معاینات حضوری ممکن نیست .
      شاد و سلامت باشید

  9. ارن گفت:

    سلام آقا دکتر یک هفته ست به شدت دندونای پایین درد میکنه رفتم عکس گرفتم یک دندون عصب کشی شده دارم گفتن عفونت کرده، یه دندون عقل هم دارم که داره درمیاد به نظر شما درد مال کدوم دندونه؟ اگه مال عفونت باشه به نظر شما چیکارش کنم که این درد بخوابه
    قبلا دندون عقل درآوردم ولی این دفعه بدون مسکن نمیتونم تحملش کنم خیلی شدیده

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام ارن عزیز
      بدون معاینه دقیق پاسخ به این سوال ممکن نیست .
      پایدار و سلامت باشید

  10. H . S گفت:

    سلام خسته نباشید ، من عکس از دندون هام گرفتم
    میخواستم عکس مو ببینید اگه متوجه شدید بگید کدوم ها پوسیدند . فقط چجوری عکس بفرستم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      کلیشه رادیوگرافی یک ابزار کمکی برای تشخیص دندانپزشک است . گاهی ممکن است از روی عکس بتوان بعضی پوسیدگی های بدیهی را تشخیص داد ولی معاینه حضوری در کنار آن لازم است . برای بررسی کلیشه گرافی به دندانپزشکتان مراجعه فرمایید .
      سلامت و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *