توصیه های لازم

توصیه بعد از روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .

8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)

پس ازساخت روکش دندان لازم است:

هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.

رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.

  • بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
  • دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
    -درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
    -شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
    – ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
    درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد.
  • پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
    درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
    الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
    ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
    غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار)
  • اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
  • به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
    دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود.
  • بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
    الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
    ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
    ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
    د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
    ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد.
  • دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
    به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است.
  • روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

1,106 thoughts on “توصیه بعد از روکش دندان

  1. مهسا گفت:

    سلام جناب دکتر خسته نباشید، من دندان شماره ٧ فک بالا رو تراش روکش انجام دادم، الان که روکش رو برام نصب کردند، دندانم کوتاه شده، آیا طبیعیه؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم مهسا
      اگر دندان روکش شده با دندان فک مقابلش تماس دارد ، کاملا درست طراحی شده است .
      موفق باشید

  2. لیلی گفت:

    سلام آقای دکتر خسته نباید ممنون که انقدباحوصله جواب سوال دوستان را دادید،
    من حدود دوهفته ای هست برای دندان ۶ پست گذاشتم آیا روکش واجب است؟میخواهم یک ماه دیگه روکش کنم به نظرشما مشکلی پیش میاد؟ واینکه الان میتونم با همون قسمت دهانم غذابخورم مشکلی ندارد؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم لیلی
      شما نوع پستی که براتون گذاشته شده را اعلام نکردید ولی به هر صورت لازمه سریع تر روکش دندان را انجام دهید . در مورد قسمت دوم سوالتون با دکترتون مشورت کنید .
      موفق باشید

  3. ثمینا گفت:

    با سلام. بنده حدود یک ماه و نیم قبل دندان ۶ پایین رو پست کور انجام دادم روی دندان روت کانال شده وشکسته. روکش رو که دکتر گذاشتن خیلی درد داشتم و گفتن یکماه صبر کنم. الان یک و ماه و نیم گذشته و همچنان سمت داخلی دندان و لثه که روی قسمت شکسته بوده درد داره و لثه کبود شده. مشکل چی میتونه باشه آقای دکتر؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      مشکلتون را حتما پیگیری کنید . درد و کبودی در این ناحیه بعد از ۴۵ روز اصلا نباید وجود داشته باشد .
      موفق باشید

  4. شهاب موسی زایی گفت:

    با سلام.جناب ٱقای دکتر اخیرا دندان ۶ بالای من که ظاهرا قبلا عصب کشی شده بود شکست .دکتر رفتم ایشان دندان را تا پایه برداشتند جاش دندان گذاشتند.اما بلافاصله پس از ٱن وقتی چیزی میخورم درد میگیرد.علت چیه و چه کنم؟ٱیا به مرور دردش از بین خواهد رفت؟.با تشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام عزیز
      متوجه درمانی که دریافت نمودید نشدم .
      لطفا مجددا طرح کنید .
      موفق باشید

  5. الف.ق گفت:

    دندانهای بالا را کامل روکش کردم چسب موقت زدم ولی الان آزاد هست گرچه به راحتی بیرون نمیاد و با دست بیرون میارمش و شستشوی دندانهای زیر و خود روکش را انجام میدم ولی بازم بوی فوق العاده بدی میگیره و غیر قابل تحمل میشه برام چی کارش کنم اینقدر بوی بد نگیره

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      زودتر به دندانپزشکتان مراجعه کنید تا درمان را کامل کند .
      موفق باشید

  6. موسوي گفت:

    سلام آقای دکتر
    دیروز برای دندان ۶ پایین چپ روکش گذاشتند منتها چون موقع قالبگیری هم کمی قالبگیری بد انجام شد ولی دکتر گفتن اوکی هست روکش روی دندان اصلا جا نمیرفت حدود یک ربع تراش دادند از داخل تا جا رفت ولی الان هم بین دندان ۶ پایین با ۶ بالا که اتفاقا اون هم روکش هست فاصله ایجاد شده (درحالتی که دندانها را روی هم میگذارم) و هم در ردیف دندان های قبل و بعدش قرار نداره یکم حالت بیرون زدگی داره و لبه دندان هفتم از داخل بیرون زده و هم غذای زیادی هر دو طرفش گیر میکنه در حالیکه کلا مدل دندان های من بی فاصله است نه با فاصله زیاد. بخاطره کوچکی و کوتاه شدن بیش از حد روکشم اصلا ازش راضی نیستم. در حالیکه همزمان دندان ۵ و ۶ بالای راست رو هم گذاشتند و اصلا مشکلات این رو نداشت. چه کار کنم که دندانپزشک قبول کنن روکش رو عوض کنند؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      اگر این همه مشکل در عالم واقع وجود داشته باشد و شما با زبان شیوا برای همکار گرامی من توضیح دهید ، حتما کارتون را عوض می کنند . مطمین باشید سرمایه ایشون شما و مراجعین ایشون هستید و به سادگی نارضایتی شما را تحمل نخواهد کرد .
      موفق باشید

  7. حسام ایرانمنش گفت:

    سلام آقای دکتر من ۱ماه پیش دندون جلو فک بلا ۶تا دندون روکش کردم ۳ تاشون به هم چسبیده بودن چسب با چسب موقت چسباندم ولی ۱ هفته بهد افتادت سرامیک روکش شکست میشه درستش کنی

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام حسام عزیز
      در بعضی انواع روکش ها امکانش وجود دارد . باید به دندانپزشکی که طراحی آن را انجام داده مراجعه کنید .
      موفق باشید

  8. نگین گفت:

    سلام آقای دکتر من دندان را ۱۰سال پیش دندان ۵از بالا سمت چپم عصب کشی و روکش کردم ولی متاسفانه تحلیل لثه شدید پیدا کردم بطوریکه الان دندان بقلش دندان ۴ نمیدونم روکش جواب میده یا نه؟ با این وضعیت لثه ی دکتر میگه اگر روکش کنی غذا جمع میشه باعث میشه لثه عفونت کنه یک دکتر دیگه میگه اگر نکی تحلیل لثت بیشتر میشه یک دکتر دیگه میگه این دندانی ک خیلی تحلیل لثه داره زودتر بکش چون اگر نکشی تحلیلش بیشتر میشه میتونم از شما خواهش کنم من را راهنمایی کنید

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      این همه اختلاف در طرح درمان عادی نیست . بهتر است اول یک فرد بسیار مطمین پیدا کنید و بعد مسیر انتخابی ایشان را بپذیرید .
      موفق باشید

    2. نادیا آبتین گفت:

      اگه تهران هستین پیش دکتر شاهین مهدیخانی تشریف ببرید. ایشون بهترین تصمیم رو میگیرن. جردن هست مطبشون

  9. آزاده کیانی گفت:

    سلام جناب اقای دکار، من سه سال پیش دندونم رو کشیدم و دکتر دندون قالبی درست کرد که برام نصب کرد، الان سفر هستم و دندون قالب ام افتاد، تا ده روز دیگه دسترسی به دکتر ندارم ، خواستم بدونم مشکلی پیش نمیاد؟ لازم هست کار خاصی انجام بدم؟ دندون رو نگه دارم یا قابل استفاده نیست؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم کیانی
      احتمال این که بشود از روکش جدا شده استفاده کرد وجود دارد .
      بعد از بازگشت از سفر سریعا به دندانپزشکتون مراجعه فرمایید .
      موفق باشید

  10. بانو گفت:

    سلام آقای دکتر خسته نباشید. من به تازگی سه تا از دندانهای فک بالا راست رو روکش کردم و یکی از روکشها بلند هست و به دندان پایینی گیرمیکنه…آیا بعد از مراجعه به دندانپزشک راهی به جز خارج کردن روکش و کوتاه کردن آن وجود داره؟ چون روکشها تازه چسبانده شده و جدا نمیشن. ممنون

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      بله وجود دارد . لطفا به دندانپزشکتون مراجعه فرمایید .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *