روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .
8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)
پس ازساخت روکش دندان لازم است:
هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.
رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.
- بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
- دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
-درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
-شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
– ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد. - پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار) - اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
- به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود. - بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد. - دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است. - روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

سلام آقای دکتر وقت بخیر من بعد زایمانم تمام دندون های فک بالا دچار پوسیدگی و ریختن شد به پزشک مراجعه کردم و ۸دندون بالا برام باقی موند که همونارو پایه کرد و ۱۴تا روکش انجام داد میخواستم بدونماین ۱۴تا روکش که رو ۸ تا دندون پایه آیا مشکلی پیش نمیاره و نمیریزه روکش ها چون فضاهای خالی پر نکرد از دنون های بغلش کمک گرفت میخواستم ببینم این اصلا علمی هست چون بین یه پایه ممکن ۲تا خالی باشه و اینکه رنگ روکشم سفیده این با قلیون یا غذاهای رنگ دار تغییر رنگ میده؟
سلام بزرگوار
بررسی یک طرح درمان به مستندات بسیار زیادی نیاز داره و به صورت تئوری پاسخ دادن کار سنجیده ای نمی باشد.
موفق باشید
با سلام و خسته نباشید
من دندون ۶پایین رو یک ماه پیش عصب کشی کردم و بعدش دیگه هیچ دردی نداشت حالا که روکشش کردم وقتی چیزی میخورم درد میکنه احساس میکنه درد مربوط به لثه ام نیست انگار دندونم درد میکنه به نظر شما روکش مشکل داره با عصب کشی دندونم؟یا اینکه این درد طبیعیه چون تازه دو روز که روکش کردم ممنون میشم نظرتونو بگید مرسی
سلام بزرگوار
درد بعد از جویدن به احتمال زیاد مربوط به بلندی روکش و تماس زود رس است . لطفا به دندانپزشکتان اطلاع دهید .
موفق باشید
سلام .اقای دکتر پر کردگی دندان تراش خورده من دوروز قبل روکش ریخت.ایا دوروز دیگه که من وقت چسباندن روکش دارم همزمان میتونن هم پر کنن و هم ردکش
سلام خانم ستاره
احتمال داره این کار شدنی باشه .. دندانپزشکتون مورد را بررسی و بهتون اعلام میکنند .
موفق باشید
سلام آقای دکتر ، من اخیرا روکش دندان هفتم گذاشتم و بلند است و دندانپزشک مجبور به تراشیدن آن شد. آیا تراشیدن روکش دندان کار علمی و فنی است؟ آیا قالبگیری اشتباه نبوده است؟
سلام بزرگوار
ادجاست کردن اکلوژن بعد از چسباندن روکش کاملا علمی و لازم است .
موفق باشید
سلام دندان آسیا رو کشیدن و قراره با دو دندان در ۲ طرفش روکش گذاشته شود بعد از چند روز اکشیدن میتوان روکش کرد ؟ ممنون
درود بر شما آقای دکتر گرامی
یه سوال داشتم از خدمتتون
إیا دندانی که روکش شده میشىود کامپوزیت کرد؟
به عبارتی کانپوزیت روی دندان روکش شده قابل اجراست؟
قبلا از پاسخ شما ممنونم
سلام خانم اسدی
بله شدنی است ولی عوامل بسیاری باید بررسی شود تا ببینیم انجام این کار منطقی هست یا خیر .
موفق باشید
سوال وقت بخیر من ۵سال پیش دندون ۶ سمت چپ پایین و عصب کشی کردم اما روکش نکردم و الان جداره داخلی دندونم شکسته و داخل لثه هس اما لق شده و درد شدید داره میخواستم بپرسم اگه قسمت لق شده دندون و بکشم امکانش هس روکش گذاشت و مشکلی پیش نمیاد؟
سلام بزرگوار
در بعضی موارد و بستگی به ناحیه شکستگی احتمال دارد بشود روکش کرد . البته در بعضی موارد هم با یک جراحی تکمیلی می توان روکش کرد . در اکثر مواقع دتدان باید کشیده شود .
موفق باشید
سلام آقای دکتر من دندان ۴ فک بالام رو حدودن پنج سال پیش عصب کشی کردم و روکش دکتر با چسب موقت روکش رو چسبوند و گفت بعد یکماه دائم میکنم ولی هر بار که رفتم چکاپ گفت نیازی نیست چون شل نشده الان حدودن ۵ سال میگذره و هنوز شل نشده هر ۶ ماه میرم چکاپ میخاستم بدونم واقعا چسب موقت انقد دوام میاره؟ و اینکه مشکلی برام پیش نمیاره این نوع چسب موقت؟
سلام خانم مهناز
چسب موقت بهتره تعویض بشه . البته نظر پزشک معالج با توجه به رویت شرایط ارجح است .
موفق باشید
سلام دکتر خسته نباشید
من حدود ٣هفته هستش که دندون ۴بالا سمت راست رو روکش کردم
و دندون ۴رو حتی دوبار درمان ریشه کردم
اما دو روزی هست که بالای لثه ام بوی بدی میده
علتش چی هستش اقای دکتر؟
سلام بزرگوار
بهتر است معاینه حضوری داشته باشید .
موفق باشید
سلام اقای دکتر.من.یک هفتست روکش زیرکونیو کردم اما الان ازبین دوتا دندون جلویی بافشار زبونم حباب میزنه بیرون خیلی نگرانم ممنون میشم راهنمایی کنین
سلام
متوجه اشکال مورد نظر شما نشدم