روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .
8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)
پس ازساخت روکش دندان لازم است:
هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.
رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.
- بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
- دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
-درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
-شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
– ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد. - پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار) - اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
- به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود. - بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد. - دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است. - روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

سلام آقای دکتر من یه دندونمو که عصب کشی شده رو میخوام روکش کنم آیا بعد از روکش درد دارم یا به سرعت درد رفع میشه؟
سلام بزرگوار
انجام روکش به صورت معمول فاقد درد است .
سلام اقای دکتر ممنون که وقت میزارید بنده کل دندونهای فک بارا روکش کردم و تقریبا همشون عصب کشی شدن فقط دو تا ایراد هستش یکی اینکه یکطرف اخر روکش قبل جای دو تا دندون خالیه و وقتی که غذا میخورم حالت فنری داره و به دندونهای جلو خیلی فشار میاد .دوم اینکه بشدت دندونهام عفونت داری جوری که هر چی دکتر امپول میزد بی حس نمیشد تقریبا همه رو با درد زیاد عصب کشی کردم تا مستقیم تو کانال نمیزد اروم نمیشد خواهش میکنم چه دارویی استفاده کنم .در ضمن ۵عدد پنسیلین ۸۰۰زدم فایده نداشت سفالکسین خوردم
سلام بزرگوار
بدون معاینه و بررسی گرافی ها و شرایط دهانی امکان تجویز دارو وجود ندارد .
موفق باشید
سلام خسته نباشید آقای دکتر من امروز دندان های ۵ و ۶سمت چپ فک پایین رو روکش کردم و همون لحظه هم متوجه بلندی روکش شدم و به دکتر گفتم ایشون گفتن با گذشت زمان درست میشه الان نمیتونم راحت غذا بخورم یا حتی راحت صحبت کنم آیا با گذشت زمان بلندی روکش برطرف میشه؟
سلام بزرگوار
اگر تا ۴۸ ساعت بر طرف نشد لازمه به دندانپزشکتون اطلاع بدهید .
موفق باشید
سلام ضمن خسته نباشید پیشاپیش سال نو شما و خانواده محترمتان مبارک من دوسال سوال داشتم دندونی که عصب کشی شده تقربیا ۱۳ سال پیش روکش بزارم یا نه دوم من روکش گذاشتم دندانهای بالای تازه گذشتم ولی بلند بود کوتاه کرد ولی داخل سیاه هست همیشه اینطوری هست یا فقط برای من این اتقاق افتاده ولی باز هم هنوز احساس می کنم کمی بلند هست
سلام آقا داود .
در مورد سوال اولتون به نظرم باید حتما شرایط را بررسی کرد و تصمیم گرفت . در مورد سیاهی بعد از تراش روکش ، احتمالا فلز نمایان شده و اگر از لحاظ زیبایی براتون مهمه می تونید عوض اش کنید .
موفق باشید
سلام آقای دکتر، من امروز دندون بالامو روکش کردم دندون زیرشو برام تراشید تا بلندیش رفع بشه، آب سرد میخورم دندون پایینی سوزش پیدا میکنه، چیکارکنم؟
سلام بزرگوار
این مورد در صورتی که بر طرف نشد ، باید به دندانپزشکتون اطلاع بدید . موفق باشید
سلام آقای دکتر خسته نباشید من دندونمو عصب کشی کرده بودم و مشکلی نبود اما به محض روکش گذاشتن فشار روی لثم شروع شد و دندان دردم آغاز شد نزد پزشکم رفتم و گفت مشکلی نیست اگر دندان درد ادامه داشت پس از عصبه! میخواستم نظر شما رو هم بدونم آیا پزشکم درست گفته یا مشکل از روکش هست که درد ایجاد کرده؟ و اگر از روکش هست چه مدت طول میکشه تا چفت بشه؟ ممنون بابت پاسخگوییتون
سلام رضای عزیز
حداکثر ۴۸ ساعت صبر کنید و در صورت ادامه درد به دندانپزشکتون مراجعه فرمایید .
موفق باشید
سلام.خسته نباشید.اقای دکتر من ۶ سال پیش دندونای جلوما کامل عصب کشی و روکش کردم .الان فاصله بین دندونام ی سایه سیاه افتاده و نقزه ی اتصال لثه و دندون سیاه رنگه .دکتر باید چیکار کنم؟؟روکشارو تعویص کنم یا نه؟؟
سلام بزرگوار
در صورتی که ناحیه مذکور در هنگام صحبت کردن و خندیدن دیده می شود ، بهتر است تعویض شود .
موفق باشید
سلام اقای دکترخسته نباشین،من دندون جلویی بالامو۵،۶سال قبل بعده عصب کشی روکش کردم الان دندونم بوی بدمیده؟راه حلش چیه؟ایابایداین دندونه زیرروکشوبایدبکشم وایمپلنت کنم؟یامیشه روکشوتعویض کردودوباره مثل اول بشه؟
سلام خانم منا
پاسخ به سوال شما بدون بررسی گرافیک و معاینه حضوری ممکن نیست .
موفق و پایدار باشید .
سلام آقای دکتر خسته نباشید من حدود یکماهی میشه دندون ۵ سمت راست بالا رو روکش کردم البته یکسال قبلش عفونت کرده بود که درمان شد و عصب کشی هم کردم. مشکلم الان اینه که بعد از روکش دندونم درد میکنه ممکنه لثه عفونت کرده باشه مشکل چیه لطفا راهنمایی کنید نیازه به این زودی به پزشک مراجعه کنم یا نه ممنون
سلام بزرگوار
لازمه که به صورت دقیق معاینه انجام شود .
موفق باشید
سلام من حدود یکماهه دندونی که پارسال عصب کشی شده بود رو روکش کردم قبلا دردی نداشتم اما بعد از روکش کمی درد دارم البته ششبیهه درد نیست انگار خارش داره یا روشو همش دوست دارم فشار بدم و در این حالت درد داره یعنی دندونم فوری عفونت کرده؟!