توصیه های لازم

توصیه بعد از روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .

8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)

پس ازساخت روکش دندان لازم است:

هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.

رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.

  • بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
  • دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
    -درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
    -شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
    – ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
    درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد.
  • پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
    درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
    الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
    ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
    غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار)
  • اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
  • به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
    دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود.
  • بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
    الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
    ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
    ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
    د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
    ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد.
  • دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
    به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است.
  • روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

1,106 thoughts on “توصیه بعد از روکش دندان

  1. عنایت گفت:

    با سلام
    بنده در حدود ۸ ماه پیش دو تا از دندونایی رو که قبلا ترمیم کرده بودم رو روکش کردم. پس از مدتی(دقیق نمیدونم ولی شاید چند هفته بعد) علایم کهیر شدیدی روی پوستم ظاهر شد. این کهیر کل بدنم رو در بر گرفته و همراه با خارش زیادی هم هست. برای یافتن دلیل این کهیر به دکترهای زیادی از جمله پوست، آلرژی، داخلی و عفونی مراجعه کردم اما متاسفانه پس از انجام تعداد زیادی معاینه و آزمایش دلیل این آلرژی هنوز مشخص نشده. چند روز پیش که داشتم با خودم در مورد دلیلش فکر میکردم ذهنم سمت این روکش های دندون رفت. چون تقریبا تاریخ روکش ها و شروع کهیر توی یک بازه زمانی بود. خواستم بدونم آیا این روکش و چسب اون میتونه باعث بروز این حساسیت باشه و یا خیر؟ آیا چنین اتفاقی تا حالا افتاده؟ و اینکه اگر چنین چیزی وجود داشته چطور میتونم ازش مطمئن شم؟ آیا میشه روکش رو دوباره بردارم تا ببینم علت کهیرم این بوده و یا نه؟
    با تشکر از شما.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      من تا به حال با این مطلب برخوردی نداشتم . اما در مورد حساسیت هر چیزی ممکن است و می توانید این مورد را هم مد نظر قرار دهید .
      مراجعه به دندانپزشکتون و درخواست خارج کردن روکش ها منطقی و شدنی است .
      موفق باشید

  2. مریم طیب گفت:

    باسلام وخسته نباشید سوالی از خدمتتون داشتم من پنجاه سال دارم کلا فک بالام بجز یکی که کشیدنیه روکش شده البته نصف فک بابا بیست سال پیش روکش شده وزیرشان دندون خودم وجود داره مشکلی ندارن اما نصف دیگرش به روش پست روکش شده بعد از اینکه روکش دراومد موقع چسباندن دکتر گفت یکم ازریشه شکسته وکشیدنیه دندون کناریشم کشیدنیه فقط نمیدونم بعدازکشیدن اونا فکم خالی میمونه خودشم دکترم میگه نمیشه ایمپلنت کرد فکت ضعیفه چکاری میشه میکرد ممنونم اگه جواب بدید

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      قطعا ایمپلنت جایگزین مناسبی خواهد بود .
      موفق باشید

  3. آزاده شاهملکی گفت:

    سلام اقای دکتر
    آزاده هستم
    من دوتا دندون نیش پایین و به دلیل لق بودن کشیدم.واز هرطرف دوتا از دندونهام و تراش دادن که روکش دائمی کنن.کلا شد شیش تا دتدون جلوییم از فک پایین.الان چند روزه روکش ها رو گذاشتم.اما درد وحشتناکی تو ناحیه فکم دارم.که تا مسکن نخورم اروم نمیشم.میخواستم دلیلشو بدونم
    ممنونم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم آزاده
      قطعا تشخیص علت درد به معاینات دقیق حضوری نیاز دارد .

  4. فریاد گفت:

    با عرض سلام خدمت آقای دکتر؛اینجانب حدود سه ماه پیش دندانهای چهار و ششم بالای خود را به وسیله روکش بریچ کردم و چسب دائم خورد.ولی متاسفانه بعد از دو هفته از زمان روکش دندان شش دچار عفونت شد به طوریکه یک کیست عفونی کوچک روی لثه ام ایجاد شد و با خوردن آنتی بیوتیک هم باز دوباره ایجاد میشد.عکس رادیو گرافی خود را نزد متخصص درمان ریشه بردم وبه من گفتند هر دوپایه مشکل دارد.و در ضمن عصب کشی های دندانهای من مربوط به ده سال پیش میباشند.سوالم از خدمت شما این میباشد که ۱.آیا درمان ریشه مجدد جوابگو میباشد یانه۲.آیا روکشی که چسب دائم خورده است رامیشود بعد از باز کردن دوباره استفاده کردیانه؟باتشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام جناب فریاد
      جواب سوال اولتون بله است ، جواب سوال دوم شما به احتمال بسیار بسیار زیاد بله است .
      موفق باشید

  5. سعيد مسجدي گفت:

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من دو تا دندونم رو عَصب کشی و بعدش روکش کردم. دندون اول بعد یک سال هنوز وقتی نخ دندان استفاده میکنم لثه های کنار و چسبیده به دندان های کناری خیلی شدید درد میگیرند حتی نمیشه در مواقع معمولی هم دست زد بهش و همیشه کناره ها قرمز تره. دندون دومم هم فاصله بسیار کمی با دندان های کناری داره و اصلا نخ دندون نمیره داخلش البته دکتر گفت چفت شده و غذا هم نمیره داخلش که نگرانش باشم ولی واقعیتش خیلی نگرانم و اینکه راهی هست درست بشه؟ لثه های دو طرف چسبیده به دندان های کناری هم مثل دندان اول درد میکنند. ممنون میشم راهنمایی کنید که چطوری درد لثه رو از بین ببرم و اینکه چطوری راهی برای نخ دندان باز کرد أیا اسیب به دندان ها میرسونه یا نه. با تشکر از شما

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام آقا سعید
      با وجودی که سوالتون به این بخش مرتبط نبود ولی حیف بود پاسخ ندم .
      الزاما و الزاما و الزاما و الزاما ، بعد از ترمیم دندان لازم است که شرایط نخ دندان کشیدن فراهم باشد و هیچ دلیلی برای نبودن این امکان علمی نیست . نخ دندان بزنید و اگر ممکن نیست به دندانپزشکتان مراجعه کنید تا اگر مشکلی وجود دارد یا تکنیک شما اشکال دارد ، اصلاح شود .
      موفق باشید

  6. هادی نصیری گفت:

    سلام.وقت بخیر.جناب دکتر بنده دندان ۴ سمت راست بالایی رو یک سال پیش روکش تمام سرامبکی کردم ولی متاسفانه عصب کشی کامل انجام نشده بود.به همین دلیل روکش رو دراوردن ک دوباره عصب کشی بشه بعد روکش کنن.خواستم بدونم همون روکش قبلی رو اگه بزارم اشکالی نداره؟یا یه روکش جدید باید ساخته بشه؟ممنون میشم از پاسختون.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام آقا هادی
      در بسیاری از مواردی که خطوط تراش دستخوش تغییر نشده باشد امکان استفاده از روکش قبلی وجود دارد . این بررسی باید توسط دکترتون بررسی بشه .
      موفق باشید

  7. سارا پارسایی گفت:

    سلام آقای دکتر من دوماه پیش دندان هفت بالا سمت چپ رو روکش کردم ماه اول بهتر بود خیلی گیر غذایی نداشت ولی الان غذا که میخورم مابین دندانها گیر میکنه آیا بایدمراجعه کنم یا مشکلی پیش نمیاد و اگر غذا که گیر میکنه با نخ دندان تمیز بشه بازم مشکلی برای لثه و دندان زیر روکش به وجود میاد یا نه ؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید با سپاس از شما و وقتی که میزارید

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم پارسایی
      این که نخ دندان بزنید بسیار لازم و عالی است . ولی عامل این مشکل باید برطرف شود وگرنه آسیب ها توسعه خوهاد یافت .
      موفق باشید

  8. Hasan.s گفت:

    سلام دکتر من ٣سال پیش فک پایین سمت راست دندون هفتم رو عصب کشی و روکش کردم، ٢روز هست که از زیر روکش احساس درد خفیف میکردم امروز صبح زیر روکش درد خیلی شدیدی دارم و وقتی روکش رو با دست فشار میدم بیشتر درد میگیره ، علتش چی میتونه باشه عفونت هست، ایا باید روکش رو عوض کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      حتما و سریع تر به دندانپزشکتون اطلاع دهید .
      موفق باشید

  9. النا کریمی گفت:

    سلام اقای دکتر. ببخشید من دندونم رو پر کردم و تاج دندونم بلند است و اذیت میشم. اما تشخیص نمیدم ک کدوم قسمت دندون بلند است. از کجا باید فهمید؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      این کار به وسیله همکاران دندانپزشک قابل انجام است و شما نمی توانید این نقاط که گاها بسیار کوچک هم هستند را پیدا کنید . البته در صورت بی توجهی ، شکستن دندان را در پی خواهد داشت .
      موفق باشید

  10. ایلین رسولی???? گفت:

    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر.۱-اقا من سال ۹۴ دندونم رو روکش کردم حالا خیلی وقت هست که دور دندان سمت داخل ی خط سیاه هست ک نمیدونم یکی میگه چسپ یکی دیگه هم میگه خراب شده روکشت نظر شما چیه؟
    ۲-آیا دندون روکش قابل جرم گیری هست یاخیر؟
    خسته نباشید سپاسگزارم????????

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام عزیز
      ۱٫ در روکش های معمول و در لبه داخلی آن ها یک نوار باریک از فلز وجود دارد که گاها سال ها توسط مراجعین دیده نمی شود . اگر ان لبه مد نظر شماست روکش شما مشکلی ندارد .
      ۲٫ جرم زیر لثه دندان روکش دار ممکن است جمع شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *