روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .
8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)
پس ازساخت روکش دندان لازم است:
هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.
رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.
- بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
- دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
-درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
-شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
– ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد. - پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار) - اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
- به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود. - بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد. - دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است. - روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

سلام من چند سال پیش دندونام روکش کردم ولی الان روکشش داره میاد پایین و خراب شده و ماه به ماه داره بدتر میشه …میشه دوباره ترمیمش کنم بهتر از قبل و همیشگی؟؟
و هزینه روکش کردن چقدر میباشد؟؟????
سلام بززگوار
احتمال بسیار زیاد روکش قابل تعمیر نیست و لازم است با اصلاح تراش تعویض گردد .
موفق باشید
سلام دکتر
من دو تا از دندونای جلوم رو روکش کردم .
ولی به سیاهی میزنه دلیلش چیست ؟
سلام بزرگوار
کدام ناحیه به سیاهی می زند ؟ بهتر است معاینه حضوری داشته باشیم .
موفق باشید
سلام آقای دکتر .یه سوال ؟ تمامی نظرات و خوندنم .تمامی افرادی که روکش کردن بعداز مدتی احساس درد و مشکل داشتن .ایا با این اوصاف نیاز به روکش هست ؟اگه روکش کنم قراره دوباره درد بگیره فایده اش چیه ؟
سلام آقا مهدی
کل نظرات حاوی مشکل نیست ولی حتی اگر باشه ! نسبت به حجم وسیع روکشی که وجود داره بسیار کمه . ضمنا اینجا یه صفحه است که افراد مشکلشون را مطرح میکنن و قاعدتا کسی نمیاد بگه من از روکشم راضی هستم و اشکالی در ان وجود نداره و درخواست راهنمایی کنه .
موفق باشید
سلام اقای دکتر. من دوتا دندان نیشم پوسیدگی کنار داشت با لمینت ترمیم شد. اما بخاطر اینکه دوتا دندان های راست و چپ دندان های نیشم روکش بود تیره تر وزشت تر دیدیه میشد اقای دکتر به من گفتن عوض کردن روکش ها ریسک داره و ب اصرار من روکش هارو تراشیدن و یه لایه لمینت کردن. ولی ب من گفتن دوتا جسم سرامیکی روی هم خیلی دوام نمیاره. ولی من موافقت کردم الان خیلی بایر مراقب باشم چون سریع با یه گاز زدن لایه لمینت کنده میشه ومن مجدد باید برم ترمیم. ایا راهکاری برای مشکل من هست؟ ممنونم
سلام هاجر خانم
اصرار شما منطقی نبوده و شاید کم تجربگی و یا یک پلن دیگر باعث شده همکار دندانپزشک با آن موافقت کند . تنها راه شما انجام یک درمان اصولی است . سرامیک روی سرامیک باند نخواهد شد . موفق باشید
با سلام. من مدت تقریبا ۳ ماه بود که درگیر مطب دندانپزشکی برای عصب کشی ، پر کردن ، جراحی لثه و روکش کردن دو تا از دندانام بودم. الان که کار تمام شده بعد از یک هفته تمام لبهام حالت خشکیدگی پوسته پوسته شدن و سفیدک زدن پیدا کرده همراه با زخم های سطحی که سوزش هم داره و امونم را بریده. دکتر پوست که رفتم چند احتمال را مطرح کرد و گفت شاید کمبود ویتامین در بدنته یا بدنت هیدراته نیست به طور کامل و در فصول گرم سال باید اب بیشتری مصرف کنی و این احتمال را هم داد که شاید به خاطر کارهای دندانی که انجام دادی بزاق دهانت زیاد شده و از کناره لبت خارج میشه و خشکی میزنه. به دکتر دندانم که مراجعه کردم گفت این زمانی رخ میده برای کسانی که دندون مصنوعی گذاشته باشند شما که جوانی و دندان مصنوعی نداری پس مشکلی نیست همون پماد ویتامین A دکتر پوست را بزن خوب میشه. نظر شما دکتر عزیز را در این خصوص میخواستم بدونم که آیا درمانهای دهان و دندان میتونه باعث این مشکل بشه؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر
سلام عزیز
پیشنهاد میکنم به یک متخصص تشخیص بیماری های دهان مراجعه کنید تا نظر همکار دندانپزشک ما را بررسی کند .
موفق باشید
سلام جناب دکتر خدا قوت
شرمنده من هفت تا از دندونام رو عصب کشی انجام دادم و الان دارم کم کم روکش میکنم میخواستم بدونم بهداشتش رو چجور باید رعایت کنم و وسیله ی خاصی نیاز هست که استفاده کنم ؟چون دکترچیزی بهم آموزش ندادن ممنون از لطف و حوصله ی شما
سلام بززگوار
همین برگه را با دقت مطالعه فرمایید . معاینات دوره ای را فراموش نکنید .
موفق باشید
سلام، خسته نباشید
من حدود ۱۴ سال پیش، یک دندون رو عصب کشی و پر کردم،هیچ مشکلی هم نداشتم اصلا، گذشت و گذشت تا حدودا سه سال پیش، تصمیم گرفتم همین دندان رو روکش کنم، اما بعد از روکش کردن، هنگام غذا خوردن، درد زیادی در همون قسمت میپیچه،که خودم تو این سه سال همیشه فکر میکنم که دندون روکش دار، فشار میاره به دندون کناری، نمیدونم، اما خود دندون روکش دار و لثه همون قسمت درد میگیره، چکار کنم؟ خسته شدم از این وضعیت، ممنونم میشم راهنمایی بفرمایید.
سلام خانم سحر
موردی که به آن اشاره فرمودید نیاز به معاینه کلینیکی همراه با گرافی دقیق دارد . لطفا به دندانپزشکی مراجعه فرمایید .
موفق باشید
سلام آقای دکتر وقتتون بخیرمن ۹تا از دندونامو ایمپلنت کردم روکش بعضی از اونا بهم چسبیده نمیتونم نخ دندان بکشم با مسواک تنها هم تمیزنمیشه بفرمایید چکار کنم ؟ ممنونم از پاسخگویی شما
سلام بزرگوار
برای این که نواحی مورد نظر را تمییز کنید از دستگاه واترجت استفاده کنید .
موفق باشید
سلام اقای دکتر مشکل من خیلی عجیبه و متاسفانه پزشکم میگن دلیل رو نمیدونن،من سه ماه پیش دندون شش پایینم رو عصب کشی و اخیرا روکش کردم ولی فقط هنگام جویدن درد زیادی داره،ب گرما و سرما هم حساس نیست،ب پزشکم مراجعه کردم بلندی و حتی تمام دندونهای اطراف حتی بالا رو چک کردن مشکلی نداشتن بناچار عکس cbct انداختم که در عکس هم عصب کشی کامل بود و ترکی هم وجود نداشت،ایشون میگن دلیل درد رو نمیدونن،لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنونم
سلام بزرگوار
برای تشخیص مواردی این گونه الزاما باید شرایط دندانی را از نزدیک بررسی کنیم . لطفا همراه با عکس های قبل از درمان و بعد از درمان به مطب مراجعه کنید .
موفق باشید
سلام اقای دکتر من دندان شش پایینم رو عصب کشی و روکش کردم الان بعد از گذشت یک هفته از تحویل روکشم نمیتونم چیزی بجوم چون درد داره و البته هیچ حساسینی ب دما ندارم،ب پزشکم مراجعه کردم معاینه کردن و گفتند بلند نیست نخ هم میشه کشید پس شاید عصب کشی مشکل داره برام عکس cbct نوشتن ولی در عکس هم نه ترک و نه مشکلی در عصب کشی مشاهده نشد،ایشون میگن نمیدونن مشکل چیه،لطفا راهنمایی کنید چه کنم
سلام بزرگوار
برای معاینه حضوری وقت رزرو فرمایید .
موفق باشید
ببخشید سوالم رو تکرار کردم .جوابتون رو الان دیدم
سلام اقای دکتر بنده یه سوال داشتم من دو تا دندان جلوم یکم شکستگی داشت الان میخوام پر و روکش کنم بنده ورزش رزمی بوکس کار میکنم میخوام بدونم اگه محافظ دهن لثه بذارم دوباره میتونم بوکس کنم یا خیر این ضرباتی که میخوره اسیب میزنه به دندونم یا باعث شکستگی میشه؟؟؟؟
سلام بزرگوار
محافظ لثه ممکنه بتونه احتمال آسیب به دندانی که روکش شده را کاهش بده ولی همچنان این احتمال وجود داره .
موفق باشید
سلام آقای دکتر خسته نباشید دندون ۵ بالا رو ۲ ماه پیش روکش کردم بلافاصله بعد از روکش دردش شروع شد مراجعه کردم دکترم گفت مشکلی نیست و لوس نباش! کمی برام تراشیدن درد الان بهتر شده اما هنوز گه گاهی سمت داخلیه لثم درد میگیره و روشو فشار میدم درد میگیره و لای دندونم خارش میکنه این حالت بیشتر زمانیه که غذای سفت میخورم. حالا سوالم اینه ایا به نظر شما عصب کشیش درست انجام شده؟ و دو اینکه به نظرتون لازمه برای اطمینان پیش دکتر ریشه برم؟ و سوال سوم اینکه اگر این دردها طبیعیه تا کی کاملا از بین میرود؟( چون من تاحالا روکش نکرده بودم نمیدونم) در ضمن دندانهای من خیلی خیلی حساسند ممنون میشم سوالامو جواب بدین با تشکر
سلام مریم خانم
همکار محترم من حتما با شما شوخی کرده و به خاطر حس اعتماد شما و انتخابشون به عنوان امین درمانی خواسته با مزاح کردن به شما اطمینان بده مشکلتون ساده است . این امر بین دندانپزشکان گاها جاریه . در مورد علایم که عنوان کردبد فکر کنم باید برید تا کمی ادجاست بر روی روکش ها انجام بشود .
موفق باشید بزرگوار