توصیه های لازم

توصیه بعد از روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .

8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)

پس ازساخت روکش دندان لازم است:

هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.

رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.

  • بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
  • دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
    -درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
    -شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
    – ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
    درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد.
  • پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
    درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
    الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
    ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
    غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار)
  • اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
  • به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
    دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود.
  • بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
    الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
    ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
    ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
    د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
    ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد.
  • دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
    به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است.
  • روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

1,106 thoughts on “توصیه بعد از روکش دندان

  1. با سلام خدمت اقای دکتر …روزتون پر از خیر و خوشی …
    بنده فردی شصست شش ساله هستم مدت یک سال پیش دندان ثابت روکش دار کار گذاشته ام …در این مدت طولانی هر سه چهار روز درد شدیدی در لثه ام تیر میکشد…به دکتر هم مراجعه نموده ام ولی جوابی دریافت نکرده ام …لطفا من را راهنمایی کنید تا از این درد رهایی یابم…

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      درود بر جناب عرفان نیا
      ممنون از این همه انرژی مثبت و زیبا .
      جناب عرفان نیا برای بررسی و پی بردن به علت درد ، باید معاینه حضوری به همراه گرافی داشته باشیم . با اطلاعات کمی که در کامنت وجود دارد نمی توانیم حدس منطقی داشته باشیم .
      موفق باشید

  2. ناشناس گفت:

    سلام آقای دکتر من دندان ۶ پایین چپ را تقریبا ۲ سال پیش روکش کردم حدود ۳ هفته پیش هم روکش دندان ۵ پایین چپ را انجام دادم تا چند روز خوب بود ولی کم کم بین دندان ۵ و ۶ فاصله ایجاد شد به طوری که هنگام غذا خوردن اذیت می شوم و نخ دندان هم الان راحت از بین دندان ها رد می شود
    الان باید چه کار کنم ؟
    روکش باید عوض شود؟
    بسیار ممنون تشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      بله کاملا درسته . لازمه روکش عوض بشه

  3. سارامهدوی گفت:

    سلام آقای دکتر من شش سال پیش سه تاروکش فک بالا و سه تا پایی ن گذاشتم زیر روکش پست دارم یکماه پیش فک بالام روکشم شکست وچون به دوتاکناریش وصل بود اوناهم کنده شدن اگه روکش نذارم طوری نمیشه چون امتحان کردم باپست میشه جویدو توی دید نیستن ،اصلا برام مقدورنیس روکش کنم به نظرتون بدون روکش میشه بمونن

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      مسلما طراحی پست برای جویدن نیست و میتونه در اینده نزدیک دندان را با خطر شکستگی ریشه یا موارد مشابه مواجه کنه .
      موفق باشید

  4. حسین مومنی گفت:

    سلام جناب دکتر خسته نباشید من به یه دندانپزشکی رفتم دندانهای بالایی رو داد به پسرش برای تراش که روکش بزنه ولی به نظرم خیلی کوتاه شده در ضمن لثه رو هم زخم کرده که بالا آمده و دندونام کوتاهتر به نظر میاد آیا روکش در این وظعیت خوبه چکار کنم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      اگر پسر همکارمان هم دنداپزشک باشد مسلما بر کارش مسلطه و من نمی تونم روی این شرایط نظری بدم .
      موفق باشید

  5. عباسی گفت:

    باسلام خدمت دکتر
    من حدودا چهارماه پیش دندانم عصب کشی کردم به همراه روکش بعدد چهارماه روکشش درامد که مراجعه کردم گفتن چسب موقت بودن که مجدد چسب برام زدن اما بعد تقریلا دوساعت لق شد باز درامد بهشون گفتم گفتن نباید چیزی میخوردی تا دوساعت ایا به نظرشما قانع کننده است اونم بعد دوساعت یه لیوان شربت خوردن یا حلیم خوردن دربیاد علت چسب میتونه باشه یا چیز دیگری

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      بررسی علت خارج شدن روکش شما به اطلاعات بیشتری نیاز دارد . ولی بهتره فعلا به گذشته ان ها توجه نکنید . لطفا شرایط نگهداری از روکش را رعایت فرمایید و در صورت تکرار جدا شدن چسب نسبت به درمان با سطح بالاتر اقدام کنید .
      موفق باشید

  6. هانا باقری گفت:

    سلام دکتر،من الان ۳ ماه میشه که دندانم را لمینت کردم از پشت دندانم که زبان میزنم یه تیزی به زبانم میخوره که میگن اضافه چسب است .حالا این توی لثه ام فرو میره ولثه ام را درد میندازه .میگن با مسواک زدن وغذاخوردن برطرف میشه ولی کی؟الان سه ماه شده

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      به نظر من لازمه ناحیه مورد نظر با دقت بررسی و پالیش بشه .
      موفق باشید

  7. هلنا گفت:

    سلام من حدودا یکسال پیش دندونمو روکش کردم دندان شماره ۵.الان حدود یکماهه دندان درد دارم و زیر روکشم سیاه شده جدیدا لثه ام ورم کرده و وقتی هم نخ دندان استفاده میکنم بین دندون ۵ و ۶ بوی خیلی بدی میگیره اون نخ . فکر کنم چرک کرده چون قبلا هم که دندانم خراب بود اینجوری بوی نامطبوعی داشت.من باید چیکار کنم الان؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      بهداشت ناحیه مربوطه را بسیار خوب رعایت کنید و در اولین زمان ممکن به دندانپزشکتان مراجعه کنید .
      موفق باشید

  8. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید. من بخاطر فاصله ای که بین دندانهای جلویی فک پایینم ایجادشده بود به دندانپزشک مراجعه کردم و گفتن فاصله ها بایستی با روکش پرشود. چون قبلا با مواد پرشده بود نمی دانم که این تراشی روی سطح دندانم دادن آیا فقط مواد قبلی را برداشتن یا ازحجم دندان خودم هم کم کردن. چون الان روکش موقت روی دندانم است و چیزی نمی بینم و این مساله خیلی نگرانم کرده

  9. فراهانی گفت:

    سلام دکتر
    من تقریبا ۲/۵ ماه پیش دندان های جلویی رو روکش تمام سرامیکی کردم الان به نظرم خیلی زرد شدن. چه کار باید بکنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      گاهی پیش میاد که عادت چشمی باعث میشه مراجعین افت رنگ و شفافیت را حس کنند و گاهی این موضوع دلایل دیگری دارد که باید بررسی گردد . به هر حال معیار این تشخیص دوربین عکاسی است .
      موفق باشید .

  10. زهره گفت:

    سلام آقای دکتر روزتون بخیر.من چند روز پیش دندونم رو عصب کشی کردم و دکتر علاوه بر عصب کشی دندونم سه تا دندون کناری رو هم تراشیدن بدون اینکه اون دندانها از نظر اندازه و شکل مشکلی داشته باشن و الان یکی از دندانهای خرگوشی من کوتاهتر از دیگری شده و کلا دندان های سمت راستم از دندان های سمت چپم کوتاه تر شده اند و موقع بستن دهانم کاملا ناهماهنگی رو تو دندونام احساس میکنم.ایا امکان رفع این مشکل بدون استفاده از روکش وجود داره یا اینکه نه حتما باید دندونهای کوتاه شده روکش بشن؟؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      برای من درک این فرایند ، بدون دلیل منطقی نیست و حتما باید حضورا معاینه شوید .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *