توصیه های لازم

توصیه بعد از روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .

8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)

پس ازساخت روکش دندان لازم است:

هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.

رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.

  • بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
  • دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
    -درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
    -شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
    – ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
    درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد.
  • پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
    درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
    الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
    ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
    غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار)
  • اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
  • به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
    دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود.
  • بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
    الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
    ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
    ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
    د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
    ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد.
  • دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
    به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است.
  • روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

1,106 thoughts on “توصیه بعد از روکش دندان

  1. مریم احمدی گفت:

    سلام خدمت اقای دکتر سهرابی..بنده دو هفته ست دندان شماره ۱ رو رو کش کردم…قبلا درمان ریشه شده دوبار و ونیر شده بود ولی در اثر ضربه کل دندان از لبه لثه شکست و جدا شد و مجبور به گذاشتن روکش شدم..الان طول روکش کوتاهتر از دندان کناریش هست و همین باعث شده طول لثه روکش از لثه دندان ناری بلنرتر بشه و ظاهرش نازیبا بشه و غذا خوردن هم به دلیل برخور دندانهای پایین به روکش مشکل شده…این قضیه ایا طبیعی هست؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم احمدی .
      این برخورد غیر متقارن دندان ها که حتما طبیعی نیست . به دندانپزشکتون اطلاع بدید .
      موفق باشید

  2. ساراخدری گفت:

    لطفا حتما سوال منو جواب بدین. ممنون گیشم

  3. سارا خدری گفت:

    سلام خسته نباشید. ببخشید من دندون ششم فک پایینم رو روکش کردم ولی سطح روکشم صاف صافه. شبیه دندونم نیست. فقط یه سطح صافه. مشکل چیه؟ میتونم برم درستش کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سارا خانم
      روکش دندان باید شیار های مناسب و مشابه دندان داشته باشد . البته گاها به دلیل فضای کم مقداری از این شیار ها کم می شود .
      موفق باشید

  4. لیلا کریمی گفت:

    سلام دکتر خسته نباشین من دختر ۱۴ سالشه دو تا دندان های جلو اش کوتاه و بلند هست بعدش میگه من اصلا نمیتونم بخندم درست, میگه مامان من خییلی میشمرم منم نمیدونم کجا و چیکار کنم چون اصلا تهران رو و دکترای تهران رو بلد نیستم میشه بگین چی کنم کجا ببرم؟ خواهشن تشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم لیلا
      در تهران دندانپزشکان خوب و متبحر زیادی در زمینه ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی فعال هستند که می توانند مشکل ساده دختر دلبندت را حل کنند . از طریق جستجو در اینترنت نزدیک ترین متخصص دندانپزشکی ترمیمی به محل سکونتتان را جستجو فرمایید . در صورت تمایل افتخار خواهیم داشت دخترتان را ویزیت کنیم .
      موفق باشید

  5. فيروزه اندرزا گفت:

    سلام جناب آقای دکتر
    وقت بخیر
    من دو روز هست دندان ۵بالا چپ رو روکش کردم اما به سختی نخ دندان میزنم و احساس فشار روی دندانهای دیگر دارم به دکترم گفتم داره فشار به دندانهای دیگر وارد میکنه گفتن زیاد تراش بدم گیره غذایی پیدا میکنه اما من اذیت هستم وا نگران از اینکه دندانهای دیگرم مشکل پیدا نکند دکترم میگن یک هفته تحمل کن درست میشه اما من میگم دندانی که جایش تنگ هست فقط با فشار به دندانهای دیگر میتونه جا باز کند ضمنا نخ دندان به دندانهای کناری هم کمی سخت تر شده لطفا راهنمایی بفرمایید .
    خیلی متشکرم
    خ

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم فیروزه
      به احتمال بسیار زیاد مشکل شما در کمتر از ۷۲ ساعت حل خواهد شد .
      موفق و پایدار باشید

  6. الهام گفت:

    سلام آقای دکتر
    من یک هفته هست که دوتا از دندانهای جلو فک بالا رو روکش سرامیکی کردم، مشکلم باهاشون اینه که طعم دارن
    فرض کنید یک آدامس نعنایی رو بزارید زیر لبتون
    لبم سوزش خفیف اما آزار دهنده ای داره …. کلافم کرده …. چکار باید بکنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام الهام خانم
      به این صورت نمی تونم پاسخ مناسبی بدهم و توصیه میکنم ، سریع تر دندانپزشکتون را مطلع کنید . حدس من حساسیت به یکی از مواد استفاده شده میباشد .
      موفق باشید

      1. الهام گفت:

        ممنون از جوابتون
        اگر حساسیت باشه باید چکار کرد؟
        روکشها باید عوض بشه؟

        1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

          درود بر شما
          باید به صورت کلینیکی شرایط بررسی شود

  7. سمانه پورتقی گفت:

    سلام آقای دکتر من دو روز پیش دندان هفت پایین رو روکش کردم روی روکش چینی بود ولی ب خاطر التهاب لثه و دردی ک از روز هم قرار گرفتن دندانهام ب وجود میومد فکر کردم بلده روکشم ک دکترم تراش داد تا فلز زیر روکش کاملا اومد بیرون ولی الان ک نگاه میکنم دندان بالای روکشم وقتی روی روکشم قرار میگیره فاصله داره و روی هم قرار نمیگیرن و اینکه ظاهر بد و سیاهی داره دندونم آیا میشه رنگ روی فلز بدون عوض شدن روکش یا درآوردنش و تو ی همون دهانم رنگش و ب رنگ دندونم در بیارن؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      تنها راه حل مشکلی که فرمودید ، تعویض روکش است .
      البته که نمایان شدن اون فلز اسیبی به سلامت دندان نخواهد زد .
      موفق باشید

  8. فریبا گفت:

    ممنون از پاسخگویی شما به سوالات

  9. فریبا گفت:

    سلام آقای دکتر من چن سال پیش دندونم رو روکش کردم بعد از دو سال چون بوی بدی میداد دکتر گفت ریشه دندان عفونت کرده دوباره روکش کرد الان بازم دندونی که روکش کردم بوی بد میده نمیدونم چیکار کنم کمکم کنیدبهداشت رو رعایت میکنم نخ دندان و مسواک به طور مرتب استفاده میکنم ولی نمیدونم چرا بو میده اگه دندونامو بکشم چون دوتادندون اسباب هست دیگه نمیتونم غذا بخورم لطفا راهنمایی کنید آیا با مواد ضدعفونی کننده قوی و انتی بیوتیک برطرف میشه ممنون از شما

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام فریبا خانم
      تا مشخص نشدن علت بوی نا مناسب ، هر گونه استفاده از آنتی بیوتیک ها یا دیگر دارو ها فقط باعث بدتر شدن شرایط در طولانی مدت خواهد شد . لطفا به دندانپزشکتان مراجعه کنید .
      موفق باشید

    2. علیرضا مهری گفت:

      سلام .اقای دکتر من ۱۴روز پیش دندان عقل روتراش دادم وتا حالا روکش اماده نشده طی این دو هفته درد بسیار شدیدی رو تحمل کردم .همکارتون میگه طبیعیه نظر شما چیه؟ همه نوع مسکن هم خوردم.باتشکر

      1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

        سلام علیرضا عزیز
        مصرف مداوم مسکن خوب نیست . من فکر میکنم توضیح کافی ندادی . برو پیش دکتر معالجت و جدیدت درد را توضیح بده .
        موفق باشی

  10. مریم شاد گفت:

    سلام وقت بخیر در فک پایین پلاک داشتم با چهار تا دندان درسمت راست فلز پلاک در سمت چپ بر روی اخرین دندان قرار میگیرداخرین دندان را روکش کردم با جویدن غذابا فشاری بر روی روکش وارد میشود آیا روکش خراب میشودلطفا منو راهنمایی کنید باسپاس

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام مریم خانم
      در صورت استفاده مناسب و دقیق از پارسیلتون ، هیچ اشکالی ایجاد نخواهد شد .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *