توصیه های لازم

توصیه بعد از روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .

8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)

پس ازساخت روکش دندان لازم است:

هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.

رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.

  • بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
  • دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
    -درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
    -شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
    – ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
    درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد.
  • پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
    درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
    الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
    ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
    غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار)
  • اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
  • به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
    دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود.
  • بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
    الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
    ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
    ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
    د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
    ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد.
  • دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
    به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است.
  • روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

1,106 thoughts on “توصیه بعد از روکش دندان

  1. ابوالفضل ملکی گفت:

    با سلام من دندوناهی جلو ام رو برای روکش تراش دادم اما دندونام درد میکنه و به گرما و، سرما حساسه فعلا ر.کش نگذاشته دکترم آیا لازم به عصب کشی هست ؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام جناب ملکی
      در دندان های که زنده هستند ، از روکش های موقتی استفاده می کنیم تا هم ظاهر حفظ شود و هم حساسیت ایجاد نگردد . در صورتی که از روکش موقت استفاده نشده ، به احتمال بسیار زیاد بعد از چسباندن روکش ، حساسیت ها بر طرف خواهد شد .
      موفق باشید

  2. هما گفت:

    با سلام خدمت اقای دکتر .حدود یک ماه پیش روکش دندانم افتاد و مدتی طول کشید تا به دانپزشک مراجعه کردم و روکش دندان را برایم دوباره گذاشت ولی بعد از آن دندانم نسبت به گرما و سرما علی الخصوص گرما تحریک پذیر شده و درد میکند لطفا مرا راهنمایی کنید

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام هما خانم
      دندان شما به معاینات دقیق تری برای تعیین علت حساسیت نیاز دارد و لازم است حضورا معاینه شوید .
      موفق باشید

  3. مرضیه ایمانی فر گفت:

    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر
    من امروز دندون ۵ بالا سمت چپ رو روکش کردم اما از قسمت داخلی دهانم بالای دندون چسبیده به لثه یه قسمت از دندون سیاه هست که الان متوجهش شدم. آیا دکترم عمدا این قسمت رو گذاشتن یا مشکل ساخت روکش بوده؟
    باید دوباره به دکترم مراجعه کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      این قسمت فلزی که رنگ استیل مانند دارد ، در طراحی روکش های پی اف ام کاملا درست و بجاست . نیازی به پیگیری مجدد ندارید .
      موفق باشید

    2. نگین گفت:

      سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
      من دندانهای جلوم رو روکش سرامیکی میخوام بکنم (هر چهارتا دندانهای ۱ و ۲ )امروز روکش موقت گذاشتم و دندون ۱ لثه ام ی خط سیاه پیدا شده و این خیلی منو نگران کرده ایا این ب دلیل تراش ک امروز دندون داده شده ب وجود اومده و میره یا بعد از روکش دایم هم هستش؟

      1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

        سلام خانم نگین
        موردی که باعث سوال شما شده بدون معاینه و بررسی حضوری قابل پاسخ نمی باشد .
        موفق باشید

  4. فرید گفت:

    من میخاستم روکش بزارم با این مشکلاتی ک برای همه دوستانی ک روکش گداشتن هست دیگه منصرف میشم کم کم به من گفته بوون عین دندون اصلیه و سالها ماندکاره ولی الان میبینم نهایتا ۱ سال دو سال بمونه شانس بیاری ۷٫۸ سال????????????????

  5. امید احمدی گفت:

    با سلام خدمت آقای دکتر
    من یکسال پیش دندان های شماره شش، هفت و هشت فک پایین سمت چپ رو عصب کشی کردم و بعد از حدود یکماه با فاصله دو تا سه هفته استراحت برای هرکدام، هر سه را روکش کردم، بعد از روکش که درد قاعدتا طبیعی هست پس از یکی دو هفته درد تمام شد ولی یک ماه بعد فک پایینم در همان قسمت های روکش شده شروع کردند به درد گرفتن جوری که کوچکترین فشار بر روی آن ها مانند برق گرفتگی بود، واقعا زجر آور و کلافه کننده بود این درد یک هفته تا ده روز ادامه داشت و خود بخود خوب شد و رفت تا دو ماه دیگر که هیچ دردی نداشتم، ضمن اینکه از لحاظ ظاهری در این ناحیه از صورت دچار تورم و تغیر شکل ظاهری نشدم ولی حال مجددا درد شروع شده و وحشتناک و همان حالت های قبلی را دارم، درد اذیت کننده و زجر آور جوری که موقع فرو بردن آب دهانم همان سمت و لبه استخوان پایین فک در ناحیه این دندان ها دچار درد میشود!!!
    رفتم دکتر و گفتم جهت اطمینان عکس OPG برام بنویسند تا مطمئن بشم فک و دندان هام دچار عفونت نشده باشند تا نتیجه را متوجه بشم.
    واقعا خسته شدم ازین وضعیت لطفأ کمکم کنید
    نکته اینکه موقع نوشیدن مایعات سر و گرم دردی در این دندان ها ندارم.
    موقع کشیدن نخ دندان لثه درد گرفته و پر خون میشود چیزی که در دندان های دیگر مشاهده نمیشود.
    به نظر شما علت چی هست؟
    چرا اینجوری شده؟
    ممنونم از پاسخ شما

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام امید جان
      خیلی دقیق و کامل توضیح دادی ولی واقعا بدون معاینه و انجام تست های حضوری نمی تونم راهنماییت کنم .
      موفق باشی

  6. مریم پالاش گفت:

    سدام وقت رخیر من حدودا ۱۰ روز پیش دندون نیش بالا رو روکش کردم امروز روکشم لق شد به دندانپزشکم مراجعه کردم گفتن دندون زیر روکش از ناحیه لثه شکسته و همراه روکش بیرون امده یعنی چسب روکش شل نشده میخواستم ببینم علتش چی بوده و اینکه دندونم عصب کشی و ترمیم بوده و پست نداشتم ایشون گفتن یا ضربه خورده یا هوا گیر کرده و باعث شکستگی دندونت شده

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام مریم خانم
      سوال شما بدون معاینات دقیق و اطلاع از شرایط قبلی درمان ، قابل پاسخ نمی باشد

  7. زیبا جم گفت:

    سلام اقای دکتر من دندونای ۴ و۵ بالا رو عصب کشی و روکش کردم
    روکش ها هیج برخورد خاصی با دندونای پایینم نداره یعنی کاربن که بزاریم شاید یه نقطه کوچیک باشه
    ولی حس میکنم این برخورد نداشتن باعث شده فشار به یک سمت دیگه از دندونام بیاد.و مخصوصا دندونای پایین جلو به پشت دندونای بالا (دندون ۱ از بالا ) میخوره
    به نظرتون بهتره دندونای پایینِ روکش رو کامپوزیت کنم که یه کم برخورد داشته باشه؟که فشار به یه سمت دیگه نره؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام زیبا خانم
      بحث اکلوژن بسیار بسیار پیچیده است . در ظاهر مطلب ، تماس نقطه ای نشانه تماس کافی است و نیاز به کامپوزیت نیست .
      موفق باشید

  8. قاسمی گفت:

    سلام
    وقت بخیر آقای دکتر
    من چهر ماه پیش روکش دندون انجام دادم و ناحیه لثه بالای همون دندونم کبود شده و یکبار موقع مسواک زدن بین دندونام خونریزی هم داشته.دلیلش چی میتونه باشه؟
    بهداشت دو تا دندون که کنار هم روکش شدن به چه صورته ؟
    ممنونم از وقتی که میگذارید.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      برای تشخیص درست نیاز به معاینه حضوری داریم .
      موفق باشید

  9. سعید آزادی گفت:

    با عرض سلام
    من دندونامو شش ماه پیش روکش کردم
    الان سمت راست فک بالا لثه انگار داره لاغر میشه پیش دکترم رفتم گفت که باید با نوک انگشت لثه رو مالش بدی
    لطفا بگید چیکار کنم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      سوالتون مبهم بود ولی بهترین توصیه من عمل کردن به دستور پزشک معالج تون میباشد .
      موفق باشید

  10. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید اقای دکتر ببخشید اقای دکتر من حدودا دوهفته هست دندونموروکش کردم امروز دیدم یه زره از روکش دندونم شکست به انداز یه نقطه نمیدونم الان باید چیکار کنم ممکنه بشکنه

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام عزیز
      لطفا سریعا به دندانپزشکتون مراجعه تا بررسی لازم صورت بگیره .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *