توصیه های لازم

توصیه بعد از روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .

8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)

پس ازساخت روکش دندان لازم است:

هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.

رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.

  • بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
  • دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
    -درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
    -شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
    – ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
    درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد.
  • پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
    درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
    الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
    ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
    غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار)
  • اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
  • به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
    دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود.
  • بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
    الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
    ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
    ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
    د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
    ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد.
  • دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
    به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است.
  • روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

1,106 thoughts on “توصیه بعد از روکش دندان

  1. سارا گفت:

    سلام من یکی از دندونهام رو روکش کردم ولی بعداز اون دندونم روی هم نمیمونه و موقع غذا خوردن اصلا نمیتونم غذارو درست بجوم.همون اواش به دکترم هم گفتم کمی خوده دندون و دندون بالاییش رو تراشید.ولی باز این مشکل رو دارم دکترم میگه بیشترنمیشه تراشید.الان با این وضعیت من باید چیکارکنم خیلی ناراحتم توروحیم تاثیربد گذاشته.وقتی به هم گیرمیکنه چندشم میشه حس خیلی بدی دارم.راه حلی نداره؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سارا خانم
      حتما راه حل دارد . با همکار عزیزی که کار درمان را انجام داده اند طرح مشکل کنید و دقیق توضیح دهید .
      حتما مشکلتون را حل می کنند.
      موفق باشید

  2. الهه گفت:

    دکتر من دندونمو روکش کردم ولی از داخل یه میل،سیاهیِ دندون مشخصه،ب دکتر هم ک گفتم ،گفت میخاسی همون روز بگی که یه داخل شم چینی بزنیم،
    علاوه بر سیاهی، غذا هم بین روکش و لثه گیر میکنه ،باید چیکار کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام الهه خانم
      در روکش های مبتنی بر فلز که رایج ترین روکش های حال حاضر هستند این قسمت فلزی و نازک وجود دارد و با توجه به این که دید ندارد و سلامت لثه را تامین می کند نباید به آن حساس شوید . در مورد قسمت دوم سوال حتما نیاز به معاینه حضوری داریم .
      موفق باشید

  3. راضی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم چند روز بعد اینکه دندون عصب کشی شد میشه روکش کشید؟ اخه یه دکتر بهم گفتم ۶ ماه بعد و یک دکتر گفتن ۱ ماه
    میخواستم بدونم زمان مشخصی باید از عصب کشی بگذره؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      این مورد با توجه به نسج باقی مانده دندان تعیین می گردد .
      موفق باشید

  4. فاطمه کارگر گفت:

    روکش دندانم کامل بالا رو وقتی دکتر گذاشت وچسبوند وگفت رو‌هم فشار بده لب پر شد ورنگ سفید روش شکست ،علتش چیه؟ آیا جنسش خوب نیست

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام عزیز
      این مشکل باید بررسی شود و بیشتر به مشکلات لابراتواری یا قالب گیری مرتبط است .
      موفق باشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام شهریاری هستم جناب دکتر ایا تراشیدن دندان مقابل دندان روکش شده به علت بلندی روکش عادی است؟ روکش دندان من انقدر بلنده که دکترم کل روکش سرامیکی رو تراشیده و حالا پیشنهاد داده دندان مقابل را تراش بدهد ایا کار درستی است دندان مقابل اینطوری صدمه نمیبینه؟ یک هفته پیش دندان شماره ۷ رو عصبکشی وروکش کردم و اوضاع اینطوریه که خدمتتون گفتم ایا نباید روکش عوض شود؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام
      با توجه به توضیحات شما ، پیشنهاد من هم تعویض روکش است .
      موفق باشید

  6. زینب فراهانی گفت:

    سلام دکتر عزیز وقت بخیر
    من‌۱۰ سال پیش ۶ دندان جلویی بالا را روکش زیرکونیا انجام دادم ب شکلی ک دندان تراشیده شد و نازک شد و روکش کلی زیرکونیا با چسب دائم؛ ضمن اینکه هیچیک از دندانهای جلویی عصب کشی نشد حالا یکی‌از دندانهای جلویی خیلی درد میکنه و ب فشار و گرما حساس شده ک حدس میزنم عصب رسیده حالا پرسشی دارم اینکه ایا این دندان با وجود روکش با چسب دائم قابل عصب کشی هست یا خیر؟!

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام زینب خانم
      در صورت نیاز امکان درمان ریشه دندان روکش شده وجود دارد .
      موفق باشید

    2. پریسا یزدانی گفت:

      سلام اقای دکتر. خداقوت. من دندونم رو دیروز روکش کردم احساس میکنم یه مقدار بزرگه و به بقیه دندونام فشار اورده در حدی که نه تنها خود دندون رو نمیتونم نخ دندون بکشم دندونهای کناری رو هم نمیتونم . چون کاملا فشرده شدن .خیلی درد دارم … از دیروز همش مسکن خوردم . اگه میتونین راهنمایین کنین چکاری انجام بدم ؟؟؟

      1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

        سلام بزرگوار
        اگر درد ادامه دارد و امکان نخ دندان کشیدن وجود ندارد حتما به دکترتون اطلاع بدهید .
        موفق باشید

  7. نیلوفر گفت:

    سلام و عرض ادب
    من دیروز روکش کردم متاسفانه رنگ روکش دو درجه سفیدتر از دندونام هست آیا روکش با گذشت زمان زردتر میشه؟ یا من مجدد هزینه کنم و روکشمو عوض کنم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      رنگ روکش در مرور زمان تغییر نخواهد کرد .
      موفق باشید

  8. مرضیه بابایی گفت:

    من دوماه پیش دندونمو روکش کردم اما الان یه گوشش شکسته درحالیکه هزینه زیادی هم کردم.الان باید بازم هزینه کنم بنظرتون قصور از دندونپزشکمه و باید دوباره همون هزینه رو بدم ؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      در اکثریت مطب های که من میشناسم و شنیدم ، تا یک سال بعد از درمان روکش ، شکستگی های احتمالی بدون اخذ هزینه اصلاح و حتی تعویض می گردد

  9. داود صابر گفت:

    سلام آقای دکتر خسته نباشین من یه هفته ای میشه سه تا از دندوهامو روکش کردم دوتاش عصب کشی شده و اون یکی دکتر گفت نیازی نیست عصب کشی بشه و روکش کردن به عنوان پل و یک هفتس درد میکنه و با مسکن اروم میشه میخواستم بدونم این درد طبیعیه یا باید به پزشک مراجعه کنم ?ممنون میشوم جواب بدین

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      حتما لازم است به درمانگر خود اطلاع دهید .
      موفق باشید

  10. امیر تاج گفت:

    سلام . دندانپزشک من ،دندان ۴ بالا را چند روز بعد از عصب کشی برای روکش، تراشیدن و قالب گرفتن . تا ۱۵ روز بعد که روکش آماده شود مسواک و دهان شویه را میتوان مثل قبل استفاده کرد .

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام امیر جان
      کاملا درست گفتی . تا زمان اماده شدن روکش ها ، باید بهداشتت را با دقت رعایت کنی .
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *