روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .
8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)
پس ازساخت روکش دندان لازم است:
هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.
رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.
- بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
- دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
-درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
-شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
– ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد. - پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار) - اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
- به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود. - بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد. - دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است. - روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

سلام اقای دکتر ، یک سوال داشتم ممنون میشم جواب بدهید ، روکش دندانم پس از سالها افتاد ، به یک دنداپزشک جهت چسباندن مراجعه کردم ، الان حس میکنم بلند است، میخواستم ببینم باید چکار کنم ، ایا مراجعه کنم جهت تراشیدن قسمت بلند روکش ؟ ایا چون روکش قدیمی است نمیشکند ؟
سلام جناب بخشی
روکش قدیمی بعد از چسب مجدد ، اگر بلند باشد ، باید ادجاست گردد . البته ناگفته نماند بلند بودن روکشی که سال ها در دهان بوده خیلی عادی نیست .
موفق باشید
سلام آقای دکتر.خداقوت.علایم قبل ازشل شدن(درآمدن)روکش دندان شامل چه مواردی است؟درموقع زدن نخ دندان،دندانم شروع کردبه دردوکوبش.مرسی
سلام عزیز
حتما جهت گرافی و معتینه به دندانپزشکتان مراجعه فرمایید
سلام آقای دکتر من دندونم رو تقریبا سه ماهه عصب کشی کرذم و روکش گذاشتم یه نقطه سیاه الان روی دندون روکش شدم دیده میشه ینی پوسیده شده ؟
سلام عزیز
روکش که پوسیده نمیشه
باید معاینه بشید ببینیم منظور شما چیه
موفق باشید
سلام خسته نباشید من دیروز دندونای جلومو تراش دادم برای روکش الان روی یکی از دندونام لکه قرمز هست خیلی درد میکنه اون دندون از چیه این لکه میشه راهنمایی کنید
سلام فاطمه خانم
احتمال داره ان ناحیه به مغز دندان (پالپ) رسیده باشد . لطفا مورد مربوطه را به همکار عزیزم گزارش کنید .
موفق باشید
سلام و درود دکتر مهربان
سوالی داشتم یه دندونمو حدودا یکسال و نیمه که روکش کردم که سه ماه پیش بو گرفته بود و لق شده بود رفتم دکتر گفتن دندون زیرت شکسته مجبور شدن روکش رو در بیارن و پایه بذارن مجدد هم همون روکش رو گذاشتن حالا هنوز هیجی نشده باز ناخون میزنم انگار خیلی جزیی میاد پایین البته مطمئن نیستم که شل شده یا نه چون خیلی فهمیدنش نامحسوسه!!! ( نا گفته نمونه تو این مدت یکسال و خورده ای چه قبل شکستن دندونم چه بعدش همش یه درد مختصر دور لثم داشتم هر چند یکبار هم کوتاه شده بود دندانم…) به نظرتون دوباره اون زیر اتفاق خطرناکی افتاده؟؟؟؟؟؟ نمیخوام دندونمو از دست بدم و نگرانم خدا نکرده برای ریشه مشکلی پیش اومده باشه لطفا راهنمایی کنید و بگید الان تو وضعیت کرونا واجبه برم دکتر یا نه؟
سلام رویا خانم
نگرانینون برای از دست دادن دندان کاملا قابل درکه و باید نسبت بهش حساس باشید . در حال حاضر شرایط حفاظت شخصی در مطب ها در حد قابل اعتمادی است . با تحقیق مناسب پیرامون پروتکل های اعلام شده و رعایت ان ها با خیال راحت به دندانپزشکی بروید .
موفق باشید
سلام و عرض ادب
یکی از دندونای فک بالا عصب کشی، جراحی لثه، پست کور و بعدش روکش گذاشته بودم. متاسفانه روکشم همراه با پایه ی پست کور کامل از جاش در اومده. درد خاصی نداره و دوباره سرجاش گذاشتم الانم بخاطر کرونا دسترسی به دندونپزشک ندارم اینجوری بمونه خطری داره؟ . آیا امکان بازسازی دوباره وجود خواهد داشت یا باید سراغ ایمپلنت برم؟
سلام مسعود عزیز
بهتره هر روز خارجش کنی و با رشته های مسواک لبه ها و داخل کانال را خیلی خوب تمیز کنی و از دهانشویه هم استفاده کنی . امکان استفاده مجدد از روکش و پست وجود دارد ولی نیاز به بررسی دقیق دارد .
موفق باشید
با سلام وخسته نباشید خدمت شما.ببخشید من بخاطر یه حادثه ۶ دندان قدامی بالامو عصب کشی کشی و سپس روکش زیرکونیا کردم.الان یکسال و دوماه میگذره.از ابتدا من حس سوزش توی روکش هام داشتم و حس میکنم کمی دهانم بوگرفته.به پزشک خودم و چند پزشک دیگ مراجعه کردم همه گفتن مشکلی نیسته وهیچ گیر غذایی وجود نداره چندبار عکس از دندونم گرفتم هیچ گونه التهابی و عفونتی نبود و عصب کشی هام سالمه ودکترم گفتن بخاطر اینک از چسب دائم برای چسبوندن روکش ها استفاده کرده احتمال شکستن روکش حین درآوردن هست.بنظر شما مشکل از کجا میتونه باشه؟
سلام فاطمه عزیز
وقتی چنر پزشک با معاینه اعلام کرده اند ، مشکلی نمی بینند ، من نمی تونم بدون معاینه هیچ حدسی بزنم .
موفق باشید
سلام. دکتر جان احساس میکنم سوالاتو با دقت نمیخونی.من سوال کردم که روکش دندون ۴.۵.۶ کوتاه بود. دکتر کج نصب کرد که برخورد داشته باشه. ولی بازم کوتاهه. بعد در جواب من میگی دندونات بلندن برو کوتاهش کن.
سلام عزیز دل
نهایت سعی ام را میکنم که تمام جوانب را در پاسخ دهی همراه با دقت کافی داشته باشم . البته شما متن سوالت را دوباره بزار تا مجددا ببینم .
موفق باشی
سلام اقای دکتر
ممنون از سایت بسیار خوبتون
ببخشیدمن حدود چهار ماه پیش سه تا دندون عقب پایین سمت راست رو روکش کردم، زیر یکیشون داخل لثه خون جمع میشه، یک بارم به پزشکم مراجعه کردم گفتن از دندان نیست، با مسواک زدن و اروم ماساژ دادن حل میشه، ولی حل نشد لازم به ذکر که درد نداره قرص ضد عفونتم چندین مرحله خوردم ولی بهبود پیدا نکرد چیکار می تونم بکنم؟
سلام بزرگوار
لطفا از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید و به دندانپزشک مراجعه کنید .
سلام جناب دکتر . لطفا سوالمو جواب بدید .
امروز ۴تا دندون پیشین فک بالا رو روکش زیرکونیا واسم گذاشتع دکترم .
الان که اوندم خونه متوجه شدم خیلی کُلفتن .
اصلااا نمیتونم چیزی بخورم . وقتی دهانم رو میبندم اون روکش های جلو میخوره به دندون جلوبی های فک پایینم .
???? خواهش میکنم راهنماییم کنید . دکتر میتونه پشت روکش رو بتراشه ؟ به روکش آسیب نمیرسه؟
سلام پریا خانم
بله امکان ادجاست کردن روکش وجود دارد .
موفق باشید
سلام وخسته نباشید به شما .
من یک دندان لق روکش دار دارم و هرچه سعی میکنم آن را بکشم احساس میکنم به چیزی وسل است ، اما روکش آن بالا آمده و دندان بسیار لق است من نمی خواهم به دندان پزشکی مراجعه کنم ، توصیه ی شما به من چیست؟
سلام محیا عزیز
توصیه میکنم به دندانپزشک مراجعه کن .
بعضی کارها و بخصوص درمان های پزشکی امکان انجام فردی حتی توسط متخصص را هم ندارد .
موفق باشید