روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .
8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)
پس ازساخت روکش دندان لازم است:
هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.
رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.
- بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
- دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
-درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
-شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
– ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد. - پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار) - اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
- به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود. - بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد. - دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است. - روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

سلام
من حدود دو سال پیش دندون پنج پایین سمت چپ رو عصب کشی کردم و روکش کردم.
الان بعد از گذشت دوسال دندان زیر روکش گاهی اوقات درد میگیرد.او پی جی گرفتم و به دندان پزشک نشان دادم گفت که سالمه دندانهات.میخواستم بدونم دندان عصب کشی شده امکانش هست که دوباره نیاز به عصب کشی شدن داشته باشد و دوباره خراب شده باشد؟ایا بعد عصب کشی مجدد روکش باید تعویض شود و دوباره قالب گیری صورت گیرد؟
سلام بزرگوار
احتمالی که می ففرمایید وجود دارد ولی با توجه به معاینه ای که انجام شده است بسیار بعید به نظر میرسد .
در صورتی که روکش سالم خارج شود نیاز به تکرار ندارد ، البته اگر لبه های تراش سالم و فاقد پوسیدگی باشد
با سلام. من دندون ۶ رو روکش کردم خیلی بلندی داشت؛ در غذا جویدن هم مشکل داشتم بعد آقای دکتر به حدی این روکش رو تراش دادند که که سطح روکش صاف شد که من خودم به شخصا راضی به این همه تراش نبودم؛ گفتم به مرور خودش درست میشه ولی ایشون کار خودشو کردوقسمتیش رنگ فلزی گرفت حتی دندون های بالایی هم تراش داد(قبل روکش,برای قالب گیری دندون من به حدی تراش داد که فقط یه کوچولو دندون برای من موند) اصلا احساس خوبی ندارم,آیا با توجه به این که روکش صاف شد و مثله دندان نیست؛آیا مشکلی به وجود میاد؟؟
سلام خانم رزیتا
در هنگام ساخت روکش باید فضاها به خوبی پیش بینی گردد . البته گاهی این فضا به دلایلی کم است و محدودیت ایجاد می کند . وجود شیار ها برای جویدن بهتر و فانکشن مناسب ، لازم است . در صورت عدم وجود محدودیت های خاص می توانید با توضیح دقیق برای همکار عزیزم از ایشان بخواهید روکش را اصلاح کنند
موفق باشید
سلام به دکتر عزیز.روزتون بخیر.من۷ماه پیش دندان۵ روعصب کشی کردم وروکش گذاشتم ..هنوز بعد۷ماه دردلقه دارم وبه سرما وگرمااون ناحیه خیلی حساس شده والان دردش ببشترشده…هرباربه دکترمراجعه میکنم میگن نخ محکم بکشی ۴روز بعدخوب میشه ولی دردش بیشترشده..به نظرتون علتش چیه واگه لازمه دکترموعوض کنم .؟ممنون
سلام بزرگوار
بررسی علت درد نیاز به معاینه حضوری دارد . گاهی امکان عدم تشخیص در هر کدام از کادر درمانی وجود دارد . بهتر است با دندانپزشک دیگری هم مشورت کنید .
موفق باشید
سلام جناب آقای دکتر عزیز. روز شما بخیر.
من امروز یک دندان نیش و دو آسیای کنار آنها(بالا سمت راست) رو روکش کردم. و الان احساس تنگی زیادی در دهانم دارم. و احساس فشار روی دندان های مجاور. نخ دندان خیلی به سختی از میان دندان ها عبور میکنه. در حقیقت سوالی که دارم اینه چه زمانی پس از نصب روکش میتوان نخ دندان کشید که موجب لقی روکش نشود؟ یک ساعت؟ یک روز؟ به علت تنگی جای روکش هر آن احساس میکنم با نخ دندون روکش بیرون خواهد آمد!!
سلام سرکار خانم
شما از یک ساعت بعد می توانید نخ دندان بکشید . حس فشردگی دندان ها در اکثر مواقع قبل از بیست و چهار ساعت مرتفع می گردد .
موفق باشید
با سلام و روز به خیر
میخواستم بدونم اگر دندون عصب کشی شده رو روکش نکنیم چی میشه ؟ آیا روکش ضروری هست ؟ یا میشه انجام نداد یا به تعویق انداخت؟
سلام عزیز
احتمال شکستن دندان روکش نشده از ناحیه ای که قابل اصلاح نباشد و مجبور به کشیدن دندان شوید زیاد است .
موفق باشید
سلام اقای دکتر من دیروز دندونمو روکش کردم چون جلوی دهانم هست حس میکنم خیلی سفیدتره از بقیه دندونام ایا رنگ روکش الان ثابل تغییره؟؟؟
سلام خانم حشمتی
رنگ روکش قابل تغییر نیست و لازم است عوض شود . نا هماهنگی رنگ در ناحیه قابل مشاهده قابل قبول نمی باشد .
موفق باشید
سلام روتون به خیر
من هفته گذشته دندان های ۶و ٧ پایین رو روکش تمام سرامیک انجام دادم و با وجود قالب گیری بعد از نصب روکش بلند بود و دکتر مقدار کمی برای من تراش دادن که من گفتم خیلی بلنده و بیشتر تراش دادن
آیا تراش بیشتر از حد باعث آسیب دیدن روکش من نشده ؟
چون من الان احساس خیلی بدی روی دندونم دارم احساس میکنم که لعاب روش برداشته شده و موقع غذا خوردن وقتی به دندان های بالا میخوره حس بدی دارم
یکی از دوستانم به من گفت نباید کوتاه میکرد و باید صبر میکرد تا دندان خودش درست شود
من الان نمیدونم چکار کنم خیلی اذیتم
ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایید
سلام خانم عاطفه
ادجاست کردن یا تنظیم ارتفاع روکش آسیبی به درمان شما نمی زند و در صورت لزوم مجددا روکش را گلیز می کنند یا با فرزهای پالش آن را صیقلی می کنند . در صورت عدم احساس کامل براقیت و لعاب به دندانپزشکتان اطلاع دهید .
موفق باشید
سلام و عرض ادب
من دوسال پیش دندان شماره ۵ فک سمت راست بالا رو روکش کردم اما بعداز چند هفته بوی بد شروع شد.یعنی حتی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هم ازبین نمی رفت .حتی چند ماه پیش ،پزشکم روکش رو درااااااآورد و شست وشو داد و دوباره گذاشت .چندروزی خوب بود اما دوباره بوی بد شروع شد.دوهفته ی پیش روکش جدید برایش ساختند اما دوباره بو می دهد.درصورتی که من بهداشت رو خیلی رعایت می کنم و مدام از مسواک و نخ دندان استفاده می کنم.باید چی کار کنم؟
سلام بزرگوار
نیاز به معاینه حضوری همراه با گرافی دارید .
سلام آقای دکتر.۲ سوال داشتم.دوسال پیش دو دندان روکش کردم وقتی لثه را فشار میدم یه ماده ترش و بد بو میاد تو دهنم.و اینکه موقع تراشیدن دندان و لثه خیلی خون از لثه هام میاد مشکل چی میتونه باشه.مرتب آزمایش میدم و مشکلی ندارم.
سلام بزرگوار
لثه های شما نیاز به معاینه و احتمالا درمان دارند .
لطفا به دندانپزشک مراجعه کنید .
موفق باشید
سلام خسته نباشین اقای دکترمن یکسال پیش دندون جلورو روکش کردم دندون نیش کنارش روکشیدم الان ودندون مصنوعی چندتاگذاشتم به دندون روکش خیلی فشارمیادودرد دارم ایا طبیعیه یامشکلی هست؟؟
سلام فاطمه خانم
چند روزی صبر کنید . اگر بعد از یک هفته مشکل بر طرف نشد به دندانپزشکتان مراجعه کنید .
موفق باشید
با سلام و خسته نباشید. آقای دکتر من دندون ۶ بالا رو درمان ریشه انجام دادم و بعد روکش کردم.دکتر موقع روکش گذاشتن دندون پایین رو هم تراشیدن می خواستم ببینم اینکار درسته?و اینکه من الان یه روز روکش گذاشتم و اصلا با روکش راحت نیستم احساس می کنم کلا قالب گیری مشکل داشته و کاملا احساس بلندی می کنم.امکان قالب گیری موجود و ساخت مجدد وجود داره?
با تشکر از شما.
سلام بزرگوار
گاهی به علت کم بود فضا لازم است از دندان مقابل برداشته شود . این کار قبل از شروع تراش دندان اصلی به اطلاع مراجعه کننده می رسد . امکان ساخت روکش مجدد وجود دارد .
موفق باشید