توصیه های لازم

توصیه بعد از روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .

8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)

پس ازساخت روکش دندان لازم است:

هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.

رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.

  • بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
  • دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
    -درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
    -شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
    – ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
    درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد.
  • پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
    درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
    الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
    ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
    غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار)
  • اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
  • به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
    دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود.
  • بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
    الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
    ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
    ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
    د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
    ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد.
  • دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
    به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است.
  • روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

1,106 thoughts on “توصیه بعد از روکش دندان

  1. ارمین گفت:

    سلام و عرض ادب
    دکتر جان من سه دندون بالا رو روکش کردم از همون موقع تو آینه انگار متورم بود چون دو طرف صورتم هماهنگ نیست و یه طرف یکم پف داره ولی بقیه میگن عادیه و معلوم نیست . الان که ۳ روزه گذشته و به همون صورت مونده همه میگن وسواس داری و نرماله ولی من صورت خودمو میشناسم . ایا این طبیعیه بعد از روکش و چقد زمان میبره تا درست شه

    سپاس

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام آرمین عزیز
      بسیار بعید می دانم که روکش دندان ها در عدم قرینه شدن صورت موثر باشد . البته در معاینات تکمیلی این مطلب قابل بررسی است . ضمنا صورت به صورت صد در صد دارای تقارن نیست و ممکن است شما در یک مقایسه نا درست قرار دارید .
      موفق باشید

  2. کسری گفت:

    سلام تقریبا شیش ماهه ک دو دندانم رو روکش کردم ولی لثه م داره از داخل سیاه میشه و کمی خارش دارم در قسمت لثه
    باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام جناب کسری
      حتما به دندانپزشکتون اطلاع دهید

  3. مسعودكريمي گفت:

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر.ضمن عرض تشکر از پاسخگویی ها وراهنمایی های بزرگوارانه شما.یه سوال از خدمتتون داشتم.
    آقای دکتر من چند وقت پیش دوتا دندون انتهایی بالا رو روکش کردم.سطح روکش وقسمت بیرونی روکش هیچ مشکلی نداره فقط دوتا دندونی که روکش کردم سطح داخلیش نزدیک لثه یه مقدار فلزش معلومه.مشکلی نداره؟البته چون خودم یکم روش حساس شدم گفتم از شما مشورت بگیرم.باتشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام آقا مسعود
      از لطف شما ممنونم . روکش شما پی اف ام است و ناحیه مورد نظر به وسیله فلز بدون سرامیک میباشد و کاملا علمی و صحیح است .
      موفق باشید

  4. فریده ابراهیمی گفت:

    سلام خسته نباشین آقای دکتر، من تیرماه دندونمو عصب کشی کردم ی ماه بعدش پست گذاشتم دیروز دکتر روکش گذاشته از دیشب تا حالا دارم از درد میمیرم از این طرف دهانم ک غذا میخورم اون طرف ی صدایی مثل ساییده شدن دندان ها میده و دردش طوریه ک احساس میکنم مغزم درد گرفته ب نظر شما چیکار کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام فریده خانم
      به نظرم باید به دندانپزشکتون اطلاع بدید .
      موفق باشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام آقای دکتر خسته نباشید.من دندونم و روکش کردم فقط دورش سفیده و دکترم گفت روی دندون سفیدیش واسه زیباییه و واسم نذاشت،ولی روی دندونم مواد سیاهش خیلی صافه،اذیت میشم.اگه نباید صاف باشه لطفا بگید تا برم باز پیشش

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      خیلی دقیق متوجه سوالتون نشدم . لطفا دقیق تر توضیح دهید .
      موفق باشید

  6. علی گفت:

    سلام اقای دکتر دندان های رو که روکش کردم کمی تیره شده چطور میتونم سفیدشون کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام علی عزیز
      امکان تغییر رنگ در سرامیک ها وجود ندارد

  7. مریم گفت:

    سلام آقای دکتر با تشکر از صبوری شما در پاسخ به سؤالات هموطنانمون، می‌خواستم بپرسم اگه بخوام دو دندان مجاور هم رو روکش کنم، بهتره روکش ها جدا جدا باشه، یا هردو متصل به هم ؟؟ شش و هفت پایین هستن.
    سپاسگزارم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم مریم
      از لحاظ بهداشتی و دسترسی به ناحیه بین دندانی ، بهتره دو تا روکش ها از هم جدا باشند .
      موفق باشید

  8. آناهیتا .ع گفت:

    سلام وقت بخیر آقای دکتر من یک دندان عصب کشی شده و روکش دار دارم که بعد از حدود ۳ سال مجدد درد گرفته و با مصرف آنتی بیوتیک هم درد کاهش پیدا نکرده ممکنه مجدد احتیاج به عصبکشی باشه و اگر آره تکلیف روکش دندان من چی میشه ؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم آناهیتا
      در مواردی که دندان نیاز به عصب کشی مجدد داشته باشد و روکش هم داشته باشد اولویت در جدا کردن روکش است . ولی گاهی امکان ان به علت خطر شکستگی روکش وجود ندارد . در این مواقع باید از سطح روکش ایجاد حفره نمود .
      موفق باشید

  9. سعید اخشج گفت:

    سلام
    دکتر جان من دندان شش بالا رو روکش کردم ولی الان بعد از یک روز احساس بلندی میکنم ایا باید روکش عوض بشه یا همین قابل تراش دادن هست ؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      امکان ادجاست دندان ها ی روکش شده وجود دارد .

  10. محمد گفت:

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من ۶ تا از دندونای جلو فک بالامو روکش سرامیکی کردم و بعد از ۴ سال ۳ تا از دندونای زیرش شکسته شده و با چسب مجددا چسبوندمشون … به نظر شما میشه با پست گذاری اونا رو محکم کنم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام محمد عزیز
      احتمال دارد که بتوانیم این طرح درمان را انتخاب کنیم ولی بدون بررسی شرایط نمی توان به صورت قاطع نظر داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *