روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .
8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)
پس ازساخت روکش دندان لازم است:
هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.
رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.
- بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
- دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
-درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
-شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
– ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد. - پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار) - اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
- به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود. - بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد. - دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است. - روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

سلام اقای دکتر
ببخشید من میخواستم چندتا از دندونامو روکش کنم
تو ایپترنت خوندم عمر مفید روکش۲۰ساله
یعنی بعد ۲۰سال باید دوباره روکش بندازی
یا کلا دندون رو نمیشه روکش سرش قرار بدی؟؟؟
لطفا راهنمایی کنید ممنون
سلام خانم یگانه
عمر مفید روکش در مطالعاتی که صورت گرفته به صورت میانگین کمتر از ده سال است و البته در صورت مراقبت مناسب و همچنین معاینات منظم این میانگین رو به بالا رشد خواهد کرد . بعد از لزوم تعویض روکش بنا به طرح درمان متناسب رشد علمی آن زمان و شرایط موجود دندان می توان اظهار نظر کرد .
موفق باشید
با سلام و درود فراوان به شما آقای دکتر سهرابی عزیز. از خدمت شما یک سوال دارم . دندان روکش شده که نیاز به عصب کشی مجدد داره ، در هنگام برداشتن روکش آیا روکش خرد می شود و ازبین می رود ؟ یعنی وقتی روکش برداشته بشه و عصب کشی مجدد انجام بشه دیگه روکش قبلی قابل استفاده نیست و باید دو تا هزینه تعویض روکش و عصب کشی مجدد پرداخت بشه؟
با تشکر فراوان از شما
سلام سعیده خانم
در صورتی که برداشتن روکش با موفقیت انجام شود و خط تراش هیچ اسیبی نبیند و هیچ پوسیدگی در ناحیه مرز دندان ایجاد نشده باشد ، از روکش قبلی میتوان استفاده نمود . ولی هر کدام از این موارد انجام نشده باشد بایستی تراش و قالب گیری و ساخت روکش جدید را متقبل شوید .
موفق باشید
سلام آقای دکتر .
من دوتا دندون ۴ و ۵ کشیده بودم !
دیروز به روش بریج جایگزین کردم .
حالا وقتی جلو آینه دندونامو روی هم میزارم و نگاه میکنم ، حس میکنم روکش دندون شماره (۳) که پایه هست از لثه ام کمی جلوتره و یه خط تیره بین لثم و روکش فاصله انداخته .با توجه به اینکه لثه ام هم کمی ملتهبه امکانش هست لثه خودشو ترمیم کنه و این فاصله از بین بره ؟
سلام بزرگوار
این موارد به وسیله توضیح شفاهی قابل پاسخ گویی نیست
سلام آقای دکتر در ابتدا از شما تشکر میکنم که جوابگو و راهنمایی میکنید. من در کشور ترکیه چندتا از دندونام که جای خالی داشتم را توسط دندونهایی که داشتم برام پر کردن حالا بعد از دوسال دندونهایی که داشتم وروکش شده درد گرفته باید چه کاری انجام بدم.
سلام امیر جان
لطفا به دندانپزشکی مراجعه کن . توضیحاتت کمتر از اونیه که بتونم هیج احتمالی را بررسی کنم .
سلام دکتر سهرابی
ممنون از پاسخگوییتون
نزدیک ۷ سال پیش سه تا از دندون های پایینمو که هر سه مجاور هم هستن روکش گذاشتم،دندون وسطی رو به علت سهل انگاری یه دندانپزشک در شکستن سوزن عصب کشی در دندانم از دست دادم و مجبور شدم دندانمو بکشم.و چون دندون وسط رو نداشتم و هر سه روکشو متصل به هم هست.
لثه یکی از دندون هام تحلیل رفته و قسمت سیاه رنگ روکش قابل مشاهده هست،علت این تحلیل لثه چیه؟
تازه گی دو از دندونای فک بالا رو شماره ۲ و ۴ هم روکش گذاشتم میترسم این دندونام هم بعد چند سال همینطوری بشن ،آیا راه حلی برای این مشکل هست؟ممکنه این مشکل به دندونم آسیب برسونه؟
سلام خانم فرناز
فکر کنم شما لبه فلزی روکش فود در سمت داخل دهان را تازه دیده اید . این لبه کاملا عادی و در تمام روکش های پی اف ام وجود دارد .
اگر منظورتون این لبه استیل مانند نیست ، باید معاینه شوید .
سلام خسته نباشین
من دندون ۶پایینمو جراحی لثه برای افزایش تاج و عصب کشی کردم بعدشم روکش گزاشتم روز اول هیچ مشکلی نداشتم ولی روز دوم لثم یکم متورم شده و درد میکنه علتش چیه چیکار باید بکنم؟
سلام حانیه خانم
حداقل یک هفته صبر کنید . بهداشت را خیلی خوب رعایت کنید و در صورت شدت درد و یا استمرار آن به دندانپزشک مراجعه کنید .
موفق باشید
سلام آقای دکتر.
من ده دندان بالا رو روکش تمام سرامیک گذاشتم. از فرم وشکل روکشها اصلا راضی نیستم. روکشها بزرگ وکلفت هستن. ویکی از روکشها هم کج هست. ایا این معایب رو دکتر میتونن روی همین روکشها اصلاح کنن یا باید روکش تعویض شود.
ممنون که با حوصله پاسخ می دهید.
سلام سارا خانم
اگر پیش فرضی که مطرح کردید درست باشد ، هیچ راهی جز تعویض روکش نداریم .
موفق باشید
سلام خسته نباشیدوممنون ازاینکه وقت برای افرادی مثل من میذاریدوجوابشون روکامل میدید.اقای دکترمن دندونهای بالاییم روکامل روکش کردم بدلیل اینکه وقتی ۸سالم بود۲تاازدندونای جلوییم دراثرتصادف افتادودکتربهم گفت بایدتا۱۸سالگی صبرکنم یادرستش کنم یافضاش پرمیشه .به هرطریق تااین سن که۳۷سالمه سال پیش بخاطردیدبدی که داشت کلاروکش کردم اماچون فضای بازی بودبرای کذاشتن ۴تا،این۴تادندون جلویکم بزرگ ترازبقیه هست واین خیلی اذیتم میکنه،سوالم اینه آیامیتونم روی روکش کاری انجام بدم یاکاردیگه ای که بشه اندازشون کوچکتربشه؟؟خیلی ممنونم ازراهنمایتون
سلام بزرگوار
بسیار بعید میدونم بدون تغییرات در تراش و ساخت روکش جدید مشکل شما حل بشه . البته این فقط یک حدس است و نیاز به معتینه داریم .
موفق باشید
سلام آقای دکتر خسته نباشید من الان ۲۰روزه که ۴ تا از دندونامو روکش کردم اما به شدت درد دارم یعنی تنها چیزی که میتونم باهاش بخورم برنج نرمه هر بار که میرم پش دکترم یه کم ازش میتراشه خوب میشه امادردم کامل خوب نمیشه به نظر شما ایراد کار کجاست ممنونم میشم جواب منو بدید.
سلام خانم تاجیک
فکر کنم دندان شما نیاز به تنظیم دقیق اکلوژن دارد
سلام خسته نباشید دکتر..
من ۲۶ سالمه و حدود ۱۰ماه پیش کل لثه هامو به دلیل بیماری لثه جراحی کردم بعد از اتمام دوره جراحی لثه هام بین دندونای جلوییم زیاد فاصله افتاد به طوریکه کاملا اعتماد بنفسمو از دست داده بودم دکتر جراحم گفت تا ۱یا ۲ سال بعد جراحی ارتودنسی نکنی بهتره چون احتمال داره بیماری برگرده…به همین دلیل رفتم به سمت روکش الان ۳ماهی میگذره روکش گذاشتم ولی اصلا راضی نیستم جنسشون سرامیکه هم رنگشون زرده و هم اینکه در ناحیه لثه هام احساس خارش و بعضی مواقع درد و متورم بودن لثه ها رو دارم .ترسم از اینه که مبادا دوباره لثه هام به مشکل بخورن ناگفته نماند روزانه دوبار مسواک و نخ دندون استفاده میکنم… چکار کنم رنگشون مثل دندونای کناریشون بشه؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام خانم فائزه
رنگ روکش ثابت اسن و در صورت تفاوت زیاد و غیر قابل قبول بایستی تعویض گردد .
موفق باشید