روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .
8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)
پس ازساخت روکش دندان لازم است:
هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.
رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.
- بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
- دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
-درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
-شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
– ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد. - پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار) - اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
- به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود. - بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد. - دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است. - روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

سلام وقت بخیر، آقای دکتر من چند هفته پیش بخاطر شکستن دندان عصب کشی شده، پست و روکش کردم ولی چون خیلی شکسته بود قسمتی از لثه برای افزایش تاج برداشته شد، حالا حدود دو هفته هست که روکش گزاشته شده ولی لثه اون قسمت دچار قرمزی و تورم خیلی کمی هست؛ دندپزشکم مراجعه کردم گفتن التهاب هس و میره با مسواک زدن، ولی اصلا فرقی نمیکنه لبه های روکش انگار تورم های کوچیکی زده، ممنون میشم راهنمایی کنین چیکار کنم
سلام معصومه خانم
به نظرم رعایت نکاتی که دندانپزشکتون گفته است کفایت میکند .
سلام آقای دکتر وقت بخیر
من ۵ ماه پیش دندون ۴ و ۵ بالا رو عصب کشی کردم. الان به درد افتاده و چیزی میخورم لابلای این دوتا گیر میکنه و به لثه فشار وارد میکنه. عکسopg مشکلی رو نشون نمیده به نظر شما روکش لازم داره یا بدون روکش میشه فکری براش کرد؟
سلام سعید جان
اطلاعات کمی داریم .نیاز به معتینه داریم .
سلام خسته نباشید
من حدود ۳ساعت هست که روکشم رو برام جا زدن دندان ۴و۵ بالا
مسکن استفاده کردم اما به شدت درد داره هم دندون های پایینم هم بالایی ها و حتی گوش و چشمم هم درد میکنه
احساس میکنم روکش ها به فکم فشار میارن و دندونام به هم فشرده شدن
واقعا مشکلی هست یا نه چون اولشه اینجوری فکر میکنم
برای رفع درد چیکار کنم؟
سلام بزرگوار
درد در حدی که فرمودید معمول نیست و بهتر است به دندانپزشکتان اطلاع دهید .
موفق باشید
با سلام .ببخشید من موقع روکش دندان دکتر گفتند دندان هایتان رو به هم فشار دهید منم هم این کارو کردم ولی بعد روکش دندان ها به هممیخورد و کمی تراشیدن ولی هنوز دندان برخورد داره چی کار میشه کرد
سلام جناب محمدی
لازمه دندان های مورد نظر ادجاست شود .
سلام عرض میکنم خدمت شما من سه سال پیش دوندونام رو عصب کش وروکش کردم روکشم من ۶ تا دندون به هم وصل هست الان یه هفته میشه که درد دارم و دهانم بو میده احتمال میدم عفونت کرده باشه الان میخواستم ببینم چکار باید کنم
سلام ستار جان
باید به دندانپزشکی مراجعه کنید
درود بر شما آقای دکتر
من سال ۹۶ دندونم روکش کردم.تیر ماه ۹۸ افتاد. رفتم دکتر دوباره روکش چسباند. ولی الان کلا دندونم که تراشیده بود با خود روکش بهم چسبیده و افتاده. الانم جای دندونم خالیه. راهی هست برای درست کردنش؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
سلام عزیز
احتمالا دندان شکسته است . اگر ناحیه شکستگی زیر استخوان نباشد احتمال پست و کروان کردن دوباره دندان وجود دارد .
سلام لطفا راهنمایی بفرمایید:
دندون آسیاب پایین رو پروتز کردم (عصب کشی هم نشده، هر چند یادم میاد عصب کشی کردم) – بعد از پروتز تا ۵-۶ ماه مشکلی نبود. ۱) الان دوره لثهای که دندونش پروتز شده سیاه و کبود شده که نمیدونم ناشی از چیست؟! ۲) با خوردن آب سرد و گرم به شدت درد میگیرد و من اذیت میشم! ۳) این اتفاق از وقتی شروع شده که جهت ارتودنسی دندون رفتم پیش پزشک و مسواک و خمیر دندون مخصوص داده! نمیدونم شایدم ارتباطی به اونها نداره
من ۲ بار رفتم به پزشک مربوطه و به سرپرست اون بخش نشون دادم و هر دوبار گفتن مشکلی نیست و این موضوع طبیعیه!!!
امیدوارم توضیحات درست قابل فهم باشه
لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام حسین جان
توضیحاتت خیلی خوب و دقیق است ولی کافی نیست . باید از نزدیک معاینه شوید .
جناب دکتر لطفا بفرمایید چسب روکش دندان ب چه مواد غذایی حساس است؟و در اثر خوردن آنها ممکن است حل و از بین برود مثلا می توان ترشی های حاوی سرکه ک اسیدی هستن خورد بدون اینکه چسب دندان از بین برود؟
سلام جناب قهرمانی
چسب روکش به مواد خوراکی حساس نیست . در حقیقت چسب دندان به محیط دهان راهی ندارد و توسط روکش سیل شده است .
موفق باشید
با سلام خسته نباشید آقای دکتر من سیمین رنجبر هستم میخواستم یه سوال ازشما دارم خواهشا جواب کند باید من چندماه پیش یکی از دندون های بالایی کنارنیشم شکست الان رفتم یه دندون دوتا از دندونم روکش کرده احساس میکنم یکی از روکشها کاملا نرفته احساس میکنم دندونم یکم پیداست رفتم پیش دکتر خودم که گذاشته بود گفت نه دندانت نیست ولی وقتی من یه شرینی اینا میخورم دندونم که روکش هست درد داره آقای دکتر من چکار کنم لطفا راهنمایی کنید متشکرم
سلام بزرگوار
برای بررسی علت درد باید معاینه کامل و حضوری انجام داد .
موفق باشید
روکش
درد نداره
سلام عزیز
خیر درمان روکش دردناک نیست .
موفق باشید
سلام آقای دکترسهرابی دوتا ازدندان جلو عصب کشی وپر کردم روکش هم شده دوهفته گذشته روکش دندونم لق میزنه البته سه تا ازدندونم متحرک به یکی از روکشهاست ولی یکی نیست علت لقی روکشها چیه رفتم دکتر گفته التهاب لثه است آب نمک بگیر خوب میشه
سلام علی جان
به نظر من این جمله توصیه پزشکتون نیست و یا در انتقال ان نقصی به وجود آمده است . لطفا به دندانپزشکی مراجعه فرمایید .