روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .
8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)
پس ازساخت روکش دندان لازم است:
هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.
رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.
- بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
- دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
-درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
-شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
– ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد. - پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار) - اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
- به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود. - بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد. - دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است. - روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

سلام وقتتون بخیر اقای دکتر من دندون ۴ و ۵ بالا قبلا عصب کشی کردم و پر کردم و یکی از دندون هام شکسته لبه دندونم بدلیل که سیاه پر شده و دید داره میخوام روکش بگیرم اما گاهی خون ریزی هم داره جدیدا بخاطر لثه هام هست میخواستم بدونم از نظر شما نیاز ب جراحی لثه داره یا بعد روکش خون ریزی رفع میشه ؟؟؟؟
سلام سارا خانم
روکش دندان برای درمان مشکلات لثه ای نیست . قبل از درمان روکش باید لثه ها سالم باشند .
موفق باشید
سلام خسته نباشید.من حدود ۷سال پیش دندان نیش جلویی رو روکش زدم الان هم دور دندونم ملتهب شده هم زیرش جایی ک ب لثه میچسبه ی کم سیاه شده هم بوی بدی میده.چیکارکنم برای رفع بوی بد
سلام
لازم است برای معاینه و کنترل شرایط لثه ناحیه مورد نظر به متخصص لثه مراجعه کنید .
موفق باشید
سلام قربان من ۳ روز پیش دندونمو عصب کشی کردم و پین گذاشتن تو .الان میخوام پینشو درارم و دوباره پرش کنم و بعد روکش میشه
سلام
متوجه سوالتون نشدم ! ضمنا متوجه نشدم چرا پین گذاشته شده و چرا تصمیم گرفته شده که خارج شود
سلام جناب دکتر من امروز روکش روی دندان عصب کشی سده نصب کردم و رو کش بلنده و دندان هایم فقط روی اون دندان روی هم میاد، دکتر تراشیدن و در نهایت گفتن تا ۵ روز بر اثر جویدن غذا خودش جا میفته، حس بد و دردناکیه میخوام بدونم این بلندی برطرف میشه یا باید باز مراجعه کنم به پزشکم؟ ممنون از شما
سلام عاطفه خانم
در صورتی که هنوز حس تمس زود رس را دارید به دندانپزشکتان مراجعه فرمایید .
موفق باشید
سلام آقای دکتر عزیز خسته نباشید دندون ۵ بالام رو دو سال پیش که خیلی عفونت کرد عصب کشی و روت کانال کردم و بعد از ۶ ماه یه طرفش ریخت دکتر گفت باید حتما روکش بشه منم روکش کردم اما همش بخاطر فاصله ی بین دندانم درد داشتم تا اینکه چند هفته پیش متوجه شدم بوی نامطبوعی میده دوباره که مراجعه کردم دکتر گفتن دندون زیرت شکسته باید برات پایه بزارم . الان دو تا پین گذاشتن با همون روکش اما بازم با اینم مشکل دارم حالا دیگه نخ دندون نمیره لاش به زور با نخ دندان نازک نخ میکشم و با اینکه همون روکش بوده احساس میکنم بلنده و وقتی فشار میدم دندونامو بهم درد میگیره چیکارش کنم الان ایا میشه بدون برداشتن روکش این فاصله ی دندانی رو برای نخ دندان کشیدن درست کرد؟لطفا راهنمایی کنید دیگه از دست این دندون خسته شدم متشکر
سلام مریم خانم
لازم است طراحی درمان شما به گونه ای باشد که امکان نخ دندان کشیدن را از دست ندهید و دندان هم اگر بلند باشد خواهد شکست .
سلام
خسته نباشید دکتر
من حدود ۶ ماه پیش دندونم رو روکش کردم
اما وقتی نخ دندون می کشم
نخ دندون بوی نامطبوعی پیدا میکنه
دندونای شماره ۵ بالا
انقدر خراب بودند که قسمت زیادی تراشیده شد و جراحی روی لثه همون قسمت انجام شد تا یکم از لثه برداشته بشه که روکش بچسبه
ایا به نظر شما زود نیست که دندونم بو گرفته؟
مشکل از چی می تونه باشه دکتر ؟چون من مسواک و نخ دندون حتما میکشم.
ممنون که جواب میدید. ????
سلام فاطمه خانم
بوی نا مطبوع در بین دندان ها طبیعی نیست و حتما لازم است بررسی دقیق کلینیکی انجام شود
درود بر شما
دکتر جان شما با بیمه بانک صادرات هم قرارداد دارید؟
با تشکر
سلام عزیز
متاسفانه سعادت همکاری با بیمه را ندارم .
موفق باشید
سلام دکتر وقتتون بخیر من دو روزه روکش برا دوتا از دندونام گذاشتم ولی حس میکنی لبه فلز زیر چینی از وسط چینی بیرونه طوریکه با زبونم تیزیش رو حس میکنم و اون یکی دندونم موقع جویدن غذا با دندونای مقابل برخورد میکنه درد نداره ولی اذیت میشم انگار از داخل خیلی زخیم هست . دراین مورد چیکار میشه کرد؟ ممنون از شما
سلام بزرگوار
برای این که بررسی کنم حس شما صحیح است یا خیر نیاز به معتینه داریم .
سلام
دندون ۴.۵.۶ روکش کردم… دندون کوتاهه و وقتی غذا میخورم دندون یک پایینم میره زیر دندون یک بالام و تقه میزنه و درد گرفته… چکار باید کنم. البته همون اولم به دکتر گفتم حس میکنم کوتاس و زمان چسب زدن روکشارو یخورده کج کرد که برخورد داشته باشه
سلاک محمد جواد عزیز
روکش شما اگر بلند باشد این حس را ایجاد خواهد کرد . برای رفع بلندی مربوطه لازم است به دندانپزشکان اطلاع داده و ویزیت شوید .
موفق باشید
سلام آقای دکترآقای محمد جواد گفته اند روکش دندانم کوتاست و شما برعکس متوجه شدید فرمودید روکش دندانتان بلند و باید تراش داده شود من هم همین مشکل کوتاهی را دارم نه بلندی ولی برعکس متوجه شدید
سلام خانم لیلا
در صورت کوتاه بودن روکش و عدم تماس با دندان مقابل ، لازم است روکش را تعویض نمود . کوتاه بودن روکش به وسیله نوارهای رنگی بین دنانی قابل تایید و بررسی است .
موفق و شاد باشید
سلام خسته نباشید من دندونم رو روکش کردم موردی ندارم ولی بعد از یه مدت روکش سباه شده وتغییر رنگ داده و ظاهر نامناسبی به دندو داده باید چیکار کرد
سلام سارا خانم
روکش که سیاه نمیشه . اگر منظورتون لبه سمت داخل دهانی ان است ، این لبه از ابتدا به شکل استیل رنگ وجود دارد و مربوط به نوع روکش انتخاب شده برای درمان دندان شماست .
سلام اقای دکتر من دندونای فک بالام سه ساله روکش و لبه های فلزیش مشخصه و ظاهر خوبی نداره جیکار کنم و این خیلی ناراحتم کرده همه بهم میگن جند ماهه دیگه عروسیمه نمیشه قسمت فلزیش رو کاری کرد یا با موادی پوشوند؟!
سلام زهرا خانم
عروسیتون مبارک . امیدوارم سال های طولانی شادی و ارامش را در کنار هم داشته باشید . لبه های فلزی رو کش های بیس متال قابل پوشاندن نیست . فقط میتونید روکش ها را عوض کنید .
موفق باشید