روکش دندان نیز مانند هر درمان دندانپزشکی مراقب ها و پیگیری های خاص خودش را دارد . چه کارهای انجام دهیم تا روکش هایمان سالم بماند ؟ و یا علت درد بعد روکش دندان چیست ؟ . اگر بخواهیم یک درمان موفق را تجربه کنیم باید امانت دار خوبی بعد از پایان درمان باشیم . مطالب زیر رادرباره روکش دندان با دقت بالا مطالعه کنید .
8 توصیه مهم بعد از ساخت روکش دندان (روکش وپست)
پس ازساخت روکش دندان لازم است:
هر 6 ماه یکبار (یا حداکثر هر سال یکبار) جهت معاینه و بررسی روکش های ساخته شده مراجعه نمائید.
رعایت نکته فوق شرط اصلی برای سلامت روکش دندان های ساخته شده دراین کلینیک می باشد.
- بدانید که ممکن است دندان شما تا مدتی به سرما وگرما حساس باشد، این حساسیت معمولاً ماه به ماه کمترمی شود نه روز به روز. درصورتیکه این حساسیت به تدریج کمتر نشود لازم است دندان شمااز نظر نیازبه عصب کشی(روت کانال)بررسی گردد.
- دربعضی موارد دندانی که روکش شده است تا مدتی بدون مشکل است ولی تدریجاً به فشارو یا سرما وگرما حساس می شود و در اینگونه موارد نیزلازم است دندان شما تحت بررسی قرار گیرد گاه مشکلات ناشی از موارد سه گانه زیر می باشد:
-درد مربوط به دندانهای مجاور و یا فک مقابل است ولی درد در دندان روکش شده احساس می شود.
-شل شدن چسب روکش ولقی روکش .
– ورود و کوبیده شدن غذا در بین روکش و دندان مجاور.
درصورتیکه درد مربوط به موارد فوق نباشد دندان باید ازنظر انجام عصب کشی بررسی گردد. - پس از نصب روکش در داخل دهان رعایت بهداشت آن ناحیه،دیگر به سادگی قبل نبوده و لازم است ازیکسری لوازم مخصوص(مسواک ونخهای خاص)استفاده کنید که آموزش استفاده ازاین وسایل هنگام تحویل روکشها به شما داده خواهد شد.کوتاهی دراین امر سبب پوسیدگی دندانهای پایه وبیمار شدن لثه ها میشود.
درواقع بروزبیماری لثه یکی ازمهمترین مسائلی است که پس از روکش دندان پدید می آید.برای جلوگیری ازاین مسئله رعایت دو نکته ضروری است:
الف) روکش دندان به هنگام ساخت ونصب به مکان وموقعیت لثه بیش ازحد تجاوزنکند ووارد محدوده غیرمجازآن نشود.(مسئولیت دندانپزشک).
ب)ازمسواک،نخ دندان،نخ سوپرفلاکس(نخ زیرروکش)،پروگزا براش(مسواک بین دندانی)و
غیره بطوردائم روزی یک یا دوباراستفاده شود.(مسئولیت بیمار) - اگر احساس میکنید که روکش شما بلند است و نقطه ای از آن با دندانهای مقابلش درگیری دارد سعی نکنید با فشارآوردن به این بلندی آنرا برطرف کنید،زیرا سبب شکستن چینی روکش میشود.مراجعه به دندانپزشک ومطرح کردن مشکل چاره کار است.
- به محض لق شدن روکش دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.کوتاهی دراین امر(یعنی نگهداشتن یک روکش لق دردهان وعدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن)منجربه پوسیده وفاسد شدن کامل دندان زیرروکش می گردد(دندان نرم وپنیری شکل می گردد).
دراین زمینه مشکل اصلی نداشتن معاینات شش ماهه است.درمعاینات شش ماهه دندانپزشک با بررسی و معاینه ازلق نبودن روکش شما مطمئن می شود. - بسیاری ازبیماران ازخط سیاه یا خاکستری ناحیه لبه روکش درمحل اتصال به لثه ناخشنود هستند.بوجود آمدن این تیرگی چند دلیل دارد:
الف)لبه روکش برای رعایت سلامت لثه بالاترازلثه قرارداده شده است.گاهی این امر برای جلوگیری ازبیماری لثه لازم است(بخصوص درنواحی عقب دهان که زیبائی کمترمطرح است)
ب)دندان زیرروکش خودش سیاه است واین سیاهی دندان ازورای لثه دیده می شود.
ج) روکش دندان درنزدیکی لثه یک لبه فلزی دارد که برای جلوگیری ازگیرغذایی وسلامت لثه معمولاً روی این لبه،چینی گذاشته نمی شود.درصورت لزوم گاهی میتوان با اضافه کردن چینی به این لبه یا ساخت روکش دارای لبه چینی ازاین مشکل پیشگیری نمود.
د)روکش بیش ازحد حجیم است وزیرلبه برجسته روکش سایه می افتد وسیاهی میزند.
ه) روکش یک جسم خارجی است وورود آن به زیرلبه لثه سبب واکنش لثه وتغییررنگ لثه می گردد. - دربسیاری ازموارد چینی روکش دچارشکستگی ویا لب پریدگی می گردد.دراین حالت گرچه سبب زشت ونازیبا شدن روکش می گردد ولی معمولاً خطردیگری برای سلامت روکش یا بیمارندارد.درمواردی که این شکستگی سبب تیزی قسمتی ازسطح روکش و آزار لب یا زبان شود دندانپزشک آنرا برایتان صاف خواهد کرد.درمواردی نیزاین شکستگی در ناحیه چسبیدن روکش به دندان مجاورروی میدهدوسبب ورود راحت غذا وکوبیده شدن آن درلای روکش ودندان مجاورمی گردد که دراین حالت نیزحتما باید به گونه ای اصلاح شود.
به هرحال خوب است بدانید که بروزچنین مشکلاتی خارج از تصوردندانپزشک شماست و تا حدود زیادی این حادثه مربوط به مراحل لابراتواری کاراست.البته گاه متعادل نبودن فشار دندان های مقابل بر روی روکش ویا جذب بودن کامل روکش با دندان نیزسبب بروز لب پریدگی چینی می گردد.بطورخلاصه چاره کاردرمواردی خارج کردن روکش وارسال مجدد آن به لابراتوارسازنده و در بعضی موارد ترمیم آن با مواد همرنگ در داخل دهان ودر کلینیک است. - روکش دندان نیزمانند هروسیله یا سرویس دیگرطول عمرمعینی دارد،برطبق آخرین مطالعات،دربهترین شرایط عمرمفید یک روکش حدود8تا 10سال است.پس ازاین مدت لازم است روکش ازجهات مختلف تحت بررسی قرارگرفته ودرصورت لزوم تعویض شود.

سلام آقای دکتر من چندتا از دندونامو عصب کشی کردم حالا هم باید روکش کنم می خواستم بدونم میشه به جای روکش معمولی روکش کامپوزیت انجام بدم
سلام بزرگوار
متوجه منظور شما از روکش های کامپوزیتی نشدم
سلام من دندان ۶رو تراش زدم ک روکش بشه الان ی هفته میشه لثه م از سمت دندونم ب سمت گوشت صورتم چسبیده مثل گوشت اضافه، درد میکنه چیکار کنم
سلام بزرگوار
این مشکل را در هنگام مراجعه برای چسباندن روکش با دندانپزشکتون طرح کنید . البته من متوجه غیر عادی بودن توضیح شما نشدم .
موفق باشید
سلام آقای دکتر. من بیش از یک ماه که یکی از دندونهای آخریه بالا رو عصب کشی و بعدم روکش کردم. ولی از اون موقع در شرایط عادی مشکلی ندارم اما باهاش غذا بخورم دردم می گیره و عملا” از سمت چگ به خاطر اون دندون استفاده نمی کنم. به نظر شما ممکنه روکش بد کار شده باشه یا دلیل دیگه ای داره. دکترم گفته بیا روکششو دربیار چاره ای نیست! از طرفی هم چون فکم کوچیک بوده زیاد تراشیده شده. چیکار می تونم بکنم؟ ممنون می شم از راهنماییتون.
سلام مرضیه خانم
نیاز به معاینه دقیق داریم .
سلام آقای دکتر خسته نباشید من امروز روکش انجام دادم برای دندان های پایین روی این روکش ها حالت یک خط زرد میخواستم ببینم این رنگش میره یا میمونه..
سلام مینا خانم
سوالتون مفهوم نیست . لطفا عکس را در تلگرام ی واتساپ مطب ارسال کنید .
موفق باشید
با سلام.خسته نباشید آقا دکتر
متاسفانه برای روکش دندون به دکتری مراجعه کردم که بیش از حد مجاز دندون منو تراش داد که دیگه چیزی از دندون باقی نمونده؛ بعد که روکش گذاشت بعد دو ماه در آمد؛ که دوباره چسپیده شده باز مجددا بعدازسه ماه در اومد!!! به دکتری دیگری مراجعه کردم, ایشون گفتند بایستی عکسی از اون دندان بگیری؛ عکس رو دیدند گفتند ریشه سالمه یا باید جراحی افزایش طول تاج انجام بدی, پر بشه و بعد روکش مجدد و یا ایمپلنت!!! تایید دارند که من ایمپلنت انجام بدم که میگن عمری هست ولی روکش مجدد باز در میاد. به نظر شما کدوم روش بهتره؟؟
سلام بزرگوار
اگر امکان افزایش طول تاج و روکش دندان وجود دارد ، سلیقه فردی من اینه که این کار ارجح بر ایمپلنت است .
موفق باشید
خیلی ممنونم بابت جواب دادنتون.کاری میشه کرد برای این تفاوتی که بین رنگ دندون ها هست؟ متشکرم
سلام زهرا خانم
همانطور که خدمتتون عرض نمودم ، امکان تغییر رنگ در سرامیک ها وجود ندارد .
سلام آقای دکتر. خسته نباشید
آقای دکتر من امروز دندون شماره ۵ بالا رو روکش کردم. ولی رنگ روکش نسبت به دندون کناری(دندون ۴) سفیدتره، ممکنه رنگ روکش تغییر کنه؟؟
توی توضیحاتتون هم خوندم که خط تیره لبه روکش طبیعیه. میخواستم بگم لبه روکش من خط تیره نداره، این هم طبیعیه؟؟
خیلی متشکرم????
سلام زهرا خانم
رنگ روکش تغییر نخواهد کرد . در مورد سوال دومتون عرض کنم که در روکش های pfm این خط طبیعی است و در سایر انواع روکش وجود ندارد .
موفق باشید
سلام وقت بخیر دکتر جان یه سوالی داشتم من یک ماهی میشه که دندون ۵ و ۶ فک پایین رو عصب کشی و روکش کردم اما از وقتی که روکش رو گذاشتم زمانی ک غذا میخورم واقعا درد میکنه اما در حالت عادی نه . به دکترم هم مراجعه کردم عکس گرفتن عصب کشی درست انجام شده بود یه ذره روشو تراشید گفت چند روز دیگه عادت میکنی اما همچنان من دردو احساس میکنم .به دکتر دیگه ای مراجعه کردم گفت درد بخاطر اینه ک روکش ها خیلی تو لثه فرو رفته ایا همچین چیزی ممکنه ؟ اینم اضافه کنم ک بغل این دو دندون روکش شده یک دندون عقل نهفته که کج هم هست دارم به نظر شما امکان داره که درد مال دندون عقلم باشه ؟
سلام الناز خانم
موردی که فرمودید نیاز به معاینه و بررسی کامل حضوری دارد .
موفق باشید
سلام خدمت شما ببخشید من روکش ام رو سه ماهه قرار دادم بلند بود پیش دندان پزشک رفتم کوتاه ترش کردن بهتر شد ولی بازم مقدار کمی بلنده و اگر بد دندونامو رو هم بزارم اول از همه برخورد میکنه هر چی هم به دندانپزشکم گفتم گفتند اندازه هست و مشکلی نیس و کوتاه تر نمیخواد ولی من اذیت میشم میخواستم بدونم میشه پیش شما بیام و درستش کرد یا فقط باید همون دندانپزشک باشه
سلام آقا رضا
برای ادجاست روکش می توانید به هر کدام از همکاران دندانپزشک مراجعه فرمایید .
موفق باشید
سلام آقای دکتر من دندانهای فک بالا دو سه را بریچ روکش کردم
سلام آقای دکتر ممنون از پیج عالی شما…
من شش ماه پیش دندان شش بالامو روکش کردم الان هر چی حتی میوه هم بین دندانم گیر میکنه این گیر غذایی خیلی خیلی منو کلافه کرده باید چکار کنم…
سلام بزرگوار
ممنونم از محبت شما .
برای اصلاح این مشکل باید علت ان مشخص و رفع گردد . اگر علت ان طراحی روکش باشد لازم است عوض شود . اگر پوسیدگی دندان مجاور باشد باید ان را ترمیم کنید .
موفق باشید
ساام اقای دکتر خسته نباشید من فاطمه دهقانی هستم من دندانهای فک بالاییم روروکش کردم وتو حرف زدن دچار مشکل شدم احساس میکنم بعضی وقتا زبونم میگیره به دندانپزشکم مراجعه کردم گفت دو ماهه خوب میشه ولی اصلا فرقی نکرده ممنون از جوابگوییتون
سلام سر کار خانم
اگر مدت اعلام شده به پایان رسیده است ، مجددا به دندانپزشکتان اطلاع دهید .
موفق باشید