توصیه های لازم

توصیه های لازم بعد از لمینیت (ونیر کامپوزیت)

اصلاح خط لبخند

نکات ضروری بعداز انجام لمینیت کامپوزیت یا ونیر کامپوزیت:

  • در بعضی از منابع توصیه های در مورد استفاده نکردن از مواد و خوراکی های رنگی در ساعت های اولیه درمان وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میکنیم ازخوردن ترکیبات غذایی رنگی تا۴۸ ساعت خودداری شود .(چای پررنگ،نوشابه،قهوه،سس،نسکافه و…)
  • درمان های زیبایی در دندانپزشکی ،درمان های لوکس و مدرن به حساب می آیند. همانگونه که در هنگام خرید و یا به اختیار گرفتن وسایل لوکس و مدرن از آنها بصورت ویژه ای مراقب میکنید ، از کامپوزیت های زیبا و درخشنده تان هم بصورت ویژه نگهداری کنید. مراقبت های ویژه شما(از کلیه درمان های دندانپزشکی زیبایی) این است: بدون استثنائ نخ دندان بزنید و مسواکتان را هیچ وقت فراموش نکنید و خیلی بهتر است از دهان شویهای ضد پلاک میکروبی (مثل دهان شویه ایرشا ضد پلاک سبزرنگ)که ازچسبیدن پلاک میکروبی به سطح دندان ها جلوگیری میکنند استفاده کنید.
  • تجربه شخصی نگارنده در مورد کسانی که درمان ونیر کامپوزیت انجام داده اند نشان میدهد که بسیاری از مراجعین، متعهد به حضور در جلسه پالیش بعد درمان نمی باشند و آن را غیر لازم می دانند. این جلسه را جدی بگیرید.مطمئن باشید ضرری!!ندارد.
  • در مواردی که با طراحی خط لبخند تغییراتی در طول دندان ها و یا رنگ دندان ها و شاید ابعاد و ……..ایجاد شده و تمایل دارید در این تغییرات کمی بیشتر به سلیقه شما نزدیک شویم، یادتان باشد : ما با هم توافقی داشتیم.
    یادتان هست! بله در جلسه مشاوره زیبایی یک قرار مهم گذاشتیم. یک بار دیگر آن را بصورت خلاصه یادآوری میکنیم.
    اگر دوست دارید به هر دلیلی تغییراتی در شکل و طرح دندانتان ایجاد شود باید ده روز صبر کنید.
  • اگر برای نوش جان کردن میوه های مثل هلو که دارای هسته های مضرس و خشن است تمایل دارید که آنها را گاز بزنید کمی مراقب دندان هایتان باشید. این هسته ها دندان های طبیعی زیادی را شکسته اند و مسلما می توانند لمینیت دندانهای شما را بشکنند.
  • انجام پالیش های سالیانه هر چند به زیبایی و در خشندگی کامپوزیت ها کمک میکند ولی الزام تکنیکی ندارد. فقط نکاتی را در مورد پالیش های ثانویه ذکر می نماییم.
    الف: جلسه اول پالیش که حداقل با فاصله ده روزه صورت میگیرد لازم ، مفید و رایگان است.
    ب: در صورت تمایل برای پالیش های مناسبتی مثل میهمانی ها و …. هر چند به نظر نگارنده واقعا تاثیر و لزومی ندارد ولی در صورت اصرار قابل انجام و هزینه مربوطه معادل جرمگیری دو فک محاسبه خواهد شد.
    ج: تمامی مشاغل در پایان سال و بخصوص در اسفند ماه دارای تراکم خاص و حتی آزار دهنده ای هستند. جهت این که ما شرمنده گل روی شما نشویم و همیشه لبتون را خندان ببینیم خواهش موکد داریم اگر می خواهید جلسه پالیش داشته باشد یا قبل و یا بعد از اسفند ماه مراجعه کنید و یا خیلی زودتر وقتتان را رزرو کنید.

مطالب مشابه

60 thoughts on “توصیه های لازم بعد از لمینیت (ونیر کامپوزیت)

  1. نرگس ساجدی گفت:

    با سلام.من چهار تا از دندان های بالایی رو کامپوزیت کردم و خیلی پشیمونم بخاطر اینکه بعضی از حروف رو نمیتونم درست بگم..حرف زدنم افتضاح شده…..چند روزه دپرس شدم….یعنی افسردگی حاد گرفتم نه میتونم سین رو بگم نه حرف ز …فکر کنم اونایی که کامپوزیت میکنن بعدش یه راست میرن گفتار درمانی برای تکلم و روانشناس واسه افسردگی….????اگه میدونستم اینجوریه هیچ وقت انجام نمیدادم…

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام خانم نرگس
      این مشکل را با دندانپزشکتان در میان بگذارید . با تغییراتی بسیار کم در ارتفاع دندان های کامپوزیت شده ، این مشکل بر طرف خواهد شد .
      موفق باشید

  2. ناشناس گفت:

    با سلام افسانه از اصفهان هستم لمینت دندان انجام دادم ولی متاسفانه قابل قبول نیستند چون قبلا فقط فاصله زیادی داشتند ولی حالا پهن و طول آنها هم خیلی بلند شده و همه میگن فکت اومده جلو
    و در حرف زدنم مشکل به وجود اومده ولب بالای من کوتاهاست

    خلاصه زشتر از قبل شدم و همه مسخرم میکننکه انقدر پول دادم و هنوز دنونای زشتی دارم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید سپاس گذارم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام افسانه خانم
      برای این که مطالبی که فرمودید ارزیابی بشود نیاز به بررسی عوامل مختلفی داریم . تصاویر استاندارد قبل از کار و بعد از کار و نکات مهم دیگری که در این جا نمی شود به آن ها بپردازیم . فکر کنم بهتر است چند نکته را به صورت کلی خدمت شما ارایه کنم تا شاید راهگشا باشد .
      ۱٫ حداقل دو هفته صبر کنید . بعضی از ذهنیت ها حاصل مقایسه نا خود آگاه شما با شرایط فعلی است که ممکن است درست نباشد .
      ۲٫ به پزشک خود اعتماد کنید و صادقانه نکته نظراتتان را بگویید
      ۳٫ با آرامش و دقت فراوان به توضیحات ایشان گوش کنید
      ۴٫ واقع بین باشید و مقایسه در کار خودتان را با کاری که در ذهن داشتید را در حد توافقات روز اول واکاوی کنید
      ۵٫ فراموش نکنید سرمایه اصلی دندانپزشک شما رضایت قلبی شماست ، فضا مناسبی برای ساخت آن مهیا کنید

  3. ناشناس گفت:

    سللم من یکساله کاپوزیت کردم احساس خسته گی و بیحالی پیدا کردم همش میترسم کار غیربهداشتی رو من انجام شده باشه دکتر ویروسی چیزی هست تو کامپوزیت انقال پیداکنه؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بزرگوار
      امکان انتقال ویروس در داخل کامپوزیت وجود ندارد . برای بررسی علت ضعف بدنی به پزشک مراجعه فرمایید .
      موفق باشید

  4. معصومه گفت:

    سلام آقای دکتر ممنون ک بهمون انرژی میدین من ۳ روز پیش کامپوزیت فک بالا انجام دادم الان تو حرف زدن مشکل دارم ب خصوص س و ز تو رو خدا بگین حل میشه مشکلم یا ب فکر چاره باشم؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام معصومه خانم
      تغییرات آوایی در بعضی درمان های دندانی ایجاد می گردد و دو حالت دارند . این تغییرات به علت تطابق مجدد و مناسب عضلات خود به خود بر طرف می شوند که لازم است حدود ۱۴ تا ۲۱ روز صبر کرد و یا نیاز به تغییراتی در اندازه و ابعاد دندانی دارند که با تشخیص درمانگر اعمال خواهد شد .
      موفق باشید

  5. معصومه گفت:

    سلام خسته نباشید من ۳ روز پیش کامپوزیت انجام دادم فک بالا دندان قدامی رو برام یکم بلند کرده الان تلفظم مشکل پیدا کرده ب خصوص س و ز تو رو خدا بگین این خوب میشه یا به فکر چاره باشم؟؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام
      سوال قبلی همین سوال بود و پاسخ داده شد .

  6. سمیرا گفت:

    سلام دکتر ممنون از وقتی که برای پاسخ دهی میزارید من ارتودنسی انجام دادم و گفتن باید ۴ تا دندون بالا کامپوزیت شه به خاطر فضای خالی ک پر نمیشه و در این مدت ریشه دندونم تحلیل رفته ولی دکترم جواب درستی ندادن که چه مشکلی پیش میاد و از طرفی چون لثه هم ورم داشت به پریودنتیست مراجعه کردم از ایشون هم پرسیدم برای ریشه دندونم که تحلیل رفته چه خطری داره جواب درستی ندادن من در این باره تو اینترنت دیدم که گفتن عمر دندون کم میشه ممکنه بیفته و ایمپلنت بخواد و خیلی میترسم عکس رادیوگرافی از ریشه دندون دارم میشه لطفا راهنمایی کنید منو و با این مشکلات من چه خمیر دندون و دهان شویه استفاده کنم که کامپوزیت و ریشه مشکل پیدا نکنه کار هگزیدین لک ایجاد کرد برای دندونام

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سمیرا خانم
      مطالبی که در مورد ارتودنسی و مطالبی که پیرامون ان توضیح دادید نیاز به معاینه دقیق و مستند دارد و من نمی تونم نظری بدهم . در مورد نگهداری از کامپوزیت ونیر پیشنهاد میکنم صفحه توصیه های لازم بعد از ونیر کامپوزیت را مطالعه کنید .

  7. سخر بخشی گفت:

    سلام دکتر جان ، من دو ماه پیش جراحی هم لول کردن طول تاج برای ۴ تا از دندان هام انجام دادم ، و الان هم کامپوزبت مردم به صورت کامل ، قبل از کامپوزیت اون قسمتی که جراحی کردم خیلی غذا جم میشد ولی الان که کامپوزیت کردم کلا بین دندان هام خی غزا میمونه و ظاهر خیلی زشتی پیدا میکنه اصلا بیرون نمیتونم غذا بخورم ، کامپوزیت ها هم خیلی ضخیم نیسن ، امکان داره یکم لثه اب که جراحی کردم رشد کنه و بیاد بیشتر بین دندان ها رو بیگره ، و یا این مشکل جم شدن غذا به مرور کمتر بشه ؟ چه کار مفیدی میتونم برای رشد لثه انجام بدم ، متشکرم

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام سحر خانم
      نوع جراحی شما و دستوراتی که برای زمان درمان کامپوزیت دریافت کرده اید میتونه پاسخ شما را متفاوت کند . بهتر است با رعایت عالی بهداشت و عمل به دستورات مستقیم جراح لثه ، شرایط سلامت لثه ها را حفظ کنید . در کل ما خیلی به حرکت عمودی در رشد لثه ها معتقد نیستیم .
      موفق باشید

  8. میلاد قهردار گفت:

    سلام دکتر من تقریبا ۳ ماه که کامپوزیت انجام دادم ولی بین دندان هام کمی زرد شده چه راه کاری پیشنهاد میکنید و علت زردی چی هست
    با تشکر

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام میلاد جان
      زردی بین دندان ها علت های مختلفی دارد . شایع ترین آن ها عدم رعایت بهداشت است که با یک پالیش اصلاح می شود ولی نباید عدم رعایت بهداشت استمرار یابد . البته گاهی به دلیل نور کم در نواحی بین دندانی زردی کاذب داریم که باید آن را مجزا کنید . در مواردی هم که از رنگ های بسیار طبیعی استفاده می شود این طیف رنگی در ناحیه بین دندانی عادی است .
      موفق باشید

  9. مهشید قدر گفت:

    سلام اقای دکتر ممنون ک برای پاسخ گویی وقت میذارید.من دندونای به شدت نامرتبی دارم از این بابت ک چندین سال پیش یکی از دندونهای فک بالام بی دلیل خورد شد و باعث شد بین دندونهای بالام فاصله بیوفته.
    این فاصله بین دندونهای پایینمم هست،
    حالا سواله من اینه ک با توجه به اینکه دو تا از دندونای من خورد شده و ریخته و فاصله ی دندونهامم چه فک بالا و چه پایین خیلی زیاده،میتونم این مشکلات رو با کامپوزیت و یا لمینت حل کنم و یا حتما اول نیاز به ارتوندسی دارم؟ خواسته م اینه ک خط لبخندم کاملا زیباییش رو به دست بیاره.

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام مهشید عزیز
      توصیفی که شما از دندان ها دارید نشان میده کار شما فقط با ارتودنسی حل می شود . البته برای پاسخ دقیق تر باید معاینه شوید . فقط خاطر مبارک باشد که ارتودنسی درمان جایگزین ندارد و باز هم تاکید می کنم که هیچ کرادینگ شدیدی با کامپوزیت قابلیت درمان (البته از نظر علمی) را ندارد .
      موفق باشید

  10. جانان گفت:

    سلام.
    من هفته قبل روی دو تا از دندونام ترمیم کامپوزیت انجام شد در کمتر از یک هفته رنگش زرد شده نمیدونم از اول اینطور بوده یا نه دلیش چی میتونه باشه آیا بازم هزینه برام برمیداره ؟

    1. دکتر محمد رضا سهرابی گفت:

      سلام بززگوار
      کامپوزیت در بدترین شرایط هم به این سادگی و سرعت تغییر رنگ نمی دهد . تغییر رنگ در کامپوزیت محصول دلایل متنوعی دارد که با مراجعه به دندانپزشکتان به سادگی بر طرف می شود
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *